2016-05-04 15:27

2016-05-04 15:27

Stor besvikelse efter ja till lägre bro

VÄRMLAND: Karlstad och Kristinehamn förlorade

De värmländska protesterna räckte inte till.
Den nya bron över Göta älv får en segelfri höjd på tolv meter.
– Det här är inte bra för sjöfarten, säger Maria Frisk (MP), kommunalråd i Karlstad.

Göteborg stads broplaner hade överklagats av åtta kommuner, bland annat Karlstad och Kristinehamn.

De menar att en lägre bro påverkar Vänersjöfarten med fler broöppningar och förseningar.

De vill i stället ha en bro med samma höjd som Göta älvbron – eller en tunnel.

Besvikna kommunalråd

Under onsdagen kom domen, och även Mark- och miljööverdomstolen går på Göteborgs linje.

– Det här är inte bra för sjöfarten. Flera företag vid Vänern kan få det svårt att stanna kvar om det inte finns en fungerande sjöfart. Det är en allvarlig fråga, säger Maria Frisk (MP), kommunalråd i Karlstad.

Även Kristinehamns kommunalråd Bjarne Olsson (S) är besviken.

– Tråkigt förstås, men inte ett förvånande beslut, säger han.

Vad betyder det för Vänersjöfarten?

– Värsta scenariot är att det blir ett hinder för företagen som använder den. De kommer tvingas stå och vänta på att bron öppnas, det påverkar deras transportkostnader.

Två förlorare?

Håkan Thorell, vd på Ahlmark lines AB, är inne på samma spår.

– Beslutet är inte bra för Vänersjöfartens framtid. Fler stopp innebär en högre kostnad för att driva sjöfart, säger han.

Han flaggar också för att det kan bli ännu större problem i framtiden. Vad händer med sjöfarten om trafiken över bron ökar ännu mer?

– Jag tycker domstolen gör det enkelt för sig. Den har inte förstått omfattningen av problematiken. Den förutser inte den stora friktion som kan bli mellan sjöfarten och Göteborgs stad. Om trafiken och kollektivtrafiken utvecklas så har jag svårt att se att broöppningen kommer ske så smidigt som Göteborgs stad tror. I stället kanske de utökar tiderna när bron är stängd, och det kommer vara skadligt för sjöfarten, säger han.

Bjarne Olsson håller med:

– Det finns en risk att både kollektivtrafiken och sjöfarten förlorar på det här. Om det i stället byggs en högre bro från början så kan det gå trafik både under och över bron utan massa broöppningar, säger han.

Ingen ny överklagan

Varken Bjarne Olsson eller Maria Frisk tror att det är aktuellt med ny överklagan.

– Nu får vi i stället försöka påverka brons öppettider så det påverkar sjöfarten så lite som möjligt, säger Maria Frisk.

Bjarne Olsson:

– Vi måste syna korten i hur Göteborg tänker sig med broöppningarna.

Onsdagens dom i Mark- och miljööverdomstolen går att överklaga till Högsta domstolen. Men då måste kommunerna först få ett så kallat prövningstillstånd.

Göteborg stads broplaner hade överklagats av åtta kommuner, bland annat Karlstad och Kristinehamn.

De menar att en lägre bro påverkar Vänersjöfarten med fler broöppningar och förseningar.

De vill i stället ha en bro med samma höjd som Göta älvbron – eller en tunnel.

Besvikna kommunalråd

Under onsdagen kom domen, och även Mark- och miljööverdomstolen går på Göteborgs linje.

– Det här är inte bra för sjöfarten. Flera företag vid Vänern kan få det svårt att stanna kvar om det inte finns en fungerande sjöfart. Det är en allvarlig fråga, säger Maria Frisk (MP), kommunalråd i Karlstad.

Även Kristinehamns kommunalråd Bjarne Olsson (S) är besviken.

– Tråkigt förstås, men inte ett förvånande beslut, säger han.

Vad betyder det för Vänersjöfarten?

– Värsta scenariot är att det blir ett hinder för företagen som använder den. De kommer tvingas stå och vänta på att bron öppnas, det påverkar deras transportkostnader.

Två förlorare?

Håkan Thorell, vd på Ahlmark lines AB, är inne på samma spår.

– Beslutet är inte bra för Vänersjöfartens framtid. Fler stopp innebär en högre kostnad för att driva sjöfart, säger han.

Han flaggar också för att det kan bli ännu större problem i framtiden. Vad händer med sjöfarten om trafiken över bron ökar ännu mer?

– Jag tycker domstolen gör det enkelt för sig. Den har inte förstått omfattningen av problematiken. Den förutser inte den stora friktion som kan bli mellan sjöfarten och Göteborgs stad. Om trafiken och kollektivtrafiken utvecklas så har jag svårt att se att broöppningen kommer ske så smidigt som Göteborgs stad tror. I stället kanske de utökar tiderna när bron är stängd, och det kommer vara skadligt för sjöfarten, säger han.

Bjarne Olsson håller med:

– Det finns en risk att både kollektivtrafiken och sjöfarten förlorar på det här. Om det i stället byggs en högre bro från början så kan det gå trafik både under och över bron utan massa broöppningar, säger han.

Ingen ny överklagan

Varken Bjarne Olsson eller Maria Frisk tror att det är aktuellt med ny överklagan.

– Nu får vi i stället försöka påverka brons öppettider så det påverkar sjöfarten så lite som möjligt, säger Maria Frisk.

Bjarne Olsson:

– Vi måste syna korten i hur Göteborg tänker sig med broöppningarna.

Onsdagens dom i Mark- och miljööverdomstolen går att överklaga till Högsta domstolen. Men då måste kommunerna först få ett så kallat prövningstillstånd.