2016-04-29 11:56

2016-04-29 15:41

Tågsatsning mot Oslo skjuts upp

VÄRMLAND: Regionfullmäktige återremitterar förslaget

Det blir ingen utökad tågsatsning mot Oslo under 2017.
– Det är ett för stort risktagande, säger regionrådet Tomas Riste (S).

På fredagens regionfullmäktige behandlades frågan om trafikförsörjningsprogram för 2017-2021.

Förslaget innehöll bland annat satsningar på tågtrafiken till och från Örebro och Oslo, med åtta dubbelturer varje dag.

Återremiss

Men förslaget återremitterades av ett enigt fullmäktige.

Anledningen är att Region Örebro ännu inte beslutat om medfinansiering.

Satsningen skulle kosta 160 miljoner kronor under fyra år, varav Region Örebro skulle gå in med 40 miljoner kronor.

Nu backar alltså även Region Värmland.

– Vi vet inte om örebroarna kliver in eller inte. Det är ett för stort risktagande för oss, säger regionrådet Tomas Riste (S).

Hur har er dialog med Örebro varit?

– Vi hade en dialog med dem i februari, men sen bestämde de att ta ett ekonomiskt beslut först i juni. Att vi då ska besluta om 160 miljoner kronor, och hoppas att Örebro tar sin del, det är ett dåligt förhandlingsläge.

Trafikförsörjningsprogrammet för 2017-2021 ska nu arbetas om. Oslosatsningen ska strykas. I övrigt ändras inget i programmet, som också innehåller satsningar på bland annat Fryksdalsbanan.

Beslut senare i år

Det nya trafikförsörjningsprogrammet tas upp i regionfullmäktige senare i år.

En utökad tågsatsning mot Oslo och Örebro kan dock bli verklighet i framtiden.

– Det blir absolut ingen trafik under 2017. Men nu ser vi fram emot att ha en bra dialog med örebroarna om tågplanen för 2018. Vi måste förhandla fram en lösning med både norrmännen och örebroarna om det ska bli verklighet, säger Tomas Riste.

Eftersom det saknas beslut om finansiering av kollektivtrafiken för 2017 så fattade regionfullmäktige ett extrabeslut som utgår från 2016 års finansiering, plus en uppräkning på tre procent.

På fredagens regionfullmäktige behandlades frågan om trafikförsörjningsprogram för 2017-2021.

Förslaget innehöll bland annat satsningar på tågtrafiken till och från Örebro och Oslo, med åtta dubbelturer varje dag.

Återremiss

Men förslaget återremitterades av ett enigt fullmäktige.

Anledningen är att Region Örebro ännu inte beslutat om medfinansiering.

Satsningen skulle kosta 160 miljoner kronor under fyra år, varav Region Örebro skulle gå in med 40 miljoner kronor.

Nu backar alltså även Region Värmland.

– Vi vet inte om örebroarna kliver in eller inte. Det är ett för stort risktagande för oss, säger regionrådet Tomas Riste (S).

Hur har er dialog med Örebro varit?

– Vi hade en dialog med dem i februari, men sen bestämde de att ta ett ekonomiskt beslut först i juni. Att vi då ska besluta om 160 miljoner kronor, och hoppas att Örebro tar sin del, det är ett dåligt förhandlingsläge.

Trafikförsörjningsprogrammet för 2017-2021 ska nu arbetas om. Oslosatsningen ska strykas. I övrigt ändras inget i programmet, som också innehåller satsningar på bland annat Fryksdalsbanan.

Beslut senare i år

Det nya trafikförsörjningsprogrammet tas upp i regionfullmäktige senare i år.

En utökad tågsatsning mot Oslo och Örebro kan dock bli verklighet i framtiden.

– Det blir absolut ingen trafik under 2017. Men nu ser vi fram emot att ha en bra dialog med örebroarna om tågplanen för 2018. Vi måste förhandla fram en lösning med både norrmännen och örebroarna om det ska bli verklighet, säger Tomas Riste.

Eftersom det saknas beslut om finansiering av kollektivtrafiken för 2017 så fattade regionfullmäktige ett extrabeslut som utgår från 2016 års finansiering, plus en uppräkning på tre procent.