2016-04-07 09:43

2016-04-07 09:44

Wadensjö Karén ny ordförande för Utgivarna

SVERIGE

Värmländska Sofia Wadensjö Karén tar över posten som styrelseordförande i Utgivarna.

Hon valdes under onsdagskvällen på Utgivarnas föreningsstämma i Göteborg.

– Dagens ansvariga utgivare har ett stort ansvar i att värna oberoende journalistik. Så Utgivarnas roll som samlande kraft för att bevara den publicistiska självständigheten är viktigare än någonsin, säger Sofia Wadensjö Karén i ett pressmeddelande.

Wadensjö Karén är sedan 2011 chefredaktör och ansvarig utgivare för Tidningen Vi. Hon är också vd i Vi Media och styrelseledamot i Sveriges Tidskrifter. Sofia Wadensjö Karén återfinns även i juryn för Stora Journalistpriset.

Utgivarna är en intresseorganisation för publicistiska medieföretag i Sverige, och medlemmarna är TU, Sveriges tidskrifter, TV4-gruppen, Sveriges Television, Sveriges Radio, och UR. Dessa samverkar för att slå vakt om det svenska publicistiska oberoendet.

– En av vår tids ödesfrågor är den ökade misstron mot landets etablerade medier, samt i förlängningen förstås hur vi ska möta den oroväckande utvecklingen. Utgivarna har ju även tydligt drivit till exempel inrättandet av ett gemensamt medieetiskt system och att hot mot journalister måste tas på större allvar. Frågeställningar som dessa ser jag fram emot att fördjupa mig i. De är helt avgörande för vilket samhälle vi vill ha. Hur vi väljer att bemöta dem i dag påverkar allas vår framtid i morgon.

Hon valdes under onsdagskvällen på Utgivarnas föreningsstämma i Göteborg.

– Dagens ansvariga utgivare har ett stort ansvar i att värna oberoende journalistik. Så Utgivarnas roll som samlande kraft för att bevara den publicistiska självständigheten är viktigare än någonsin, säger Sofia Wadensjö Karén i ett pressmeddelande.

Wadensjö Karén är sedan 2011 chefredaktör och ansvarig utgivare för Tidningen Vi. Hon är också vd i Vi Media och styrelseledamot i Sveriges Tidskrifter. Sofia Wadensjö Karén återfinns även i juryn för Stora Journalistpriset.

Utgivarna är en intresseorganisation för publicistiska medieföretag i Sverige, och medlemmarna är TU, Sveriges tidskrifter, TV4-gruppen, Sveriges Television, Sveriges Radio, och UR. Dessa samverkar för att slå vakt om det svenska publicistiska oberoendet.

– En av vår tids ödesfrågor är den ökade misstron mot landets etablerade medier, samt i förlängningen förstås hur vi ska möta den oroväckande utvecklingen. Utgivarna har ju även tydligt drivit till exempel inrättandet av ett gemensamt medieetiskt system och att hot mot journalister måste tas på större allvar. Frågeställningar som dessa ser jag fram emot att fördjupa mig i. De är helt avgörande för vilket samhälle vi vill ha. Hur vi väljer att bemöta dem i dag påverkar allas vår framtid i morgon.