2016-03-21 06:00

2016-03-21 06:00

Tjällossning har kommit för andra gången

VÄRMLAND: Brylépuddingens och potthålens tid

Grusvägar som brylépudding kryddade med potthål.
Det är tjällossningstider i Värmland.
– Det ser ändå hyfsat ut men det är för tidigt att ropa hej. Kommer det regn blir det besvärligt, säger Lars Svensson vid Trafikverket.

Vintern har varit förhållandevis snäll mot budgetarna för snöröjning.

I Karlstads kommun har man hittills bara gjort av med 15 av de 27 miljoner kronor som är avsatt för vinterväghållning.

– Till det ska läggas kostnaden för sandupptagningen. Den börjar vi med på måndag och den beräknas pågå i sex till sju veckor. Vi börjar med cykel- och gångvägarna och de större lederna, berättar Stefan Björkman, produktionsplanerare vid Karlstads kommun.

I Karlstad är det framför allt halkbekämpningen som kostat mindre den här vintern.

Andra för säsongen

Karlstad med omnejd är inne i vinterns andra tjällossning. Den första satte i gång för drygt en månad sedan. Men hur det står till med tjällossningen i vårt stora och avlånga län varierar högst avsevärt. I norr har den just börjat. I söder har den pågått en längre tid.

– Det är problem på många enskilda vägar. Men problemen är inte så stora att vi tvingats stänga av några vägar, säger Lars Svensson, ansvarig för vägunderhållet i Värmland hos Trafikverket.

Frizoner

Trafikverket har ansvar för 500 mil väg i Värmland varav 135 mil är grusväg.

Tjälen sitter kvar än och går ner 1 till 1,5 meter i vägkropparna. Den ligger mycket djupare där än i skog och mark beroende på att isolerande snötäcket plogas bort. Det är i ytskiktet som tjällossningen kommit i gång.

– Om det kommer mycket regn nu blir det inte bra. Då dränerar inte vägarna eftersom tjälen sitter så djupt, förklarar Lars Svensson.

Det bästa för att vi ska slippa en besvärlig tjällossning och sörjiga vägar är om det är solsken på dagarna och kallt på nätterna. Då torkar det upp bra. Så har väderleken varit den senaste tiden.

I Värmland stängs förhållandevis få vägar av eller att det blir nedsatt tillåten vikt på dem. Det beror på att Trafikverket sedan några år tillbaka driver ett projekt tillsammans med skogsnäringen som kallas Frizon Värmland.

– Det bygger på ett ömsesidigt förtroende mellan oss och skogsnäringen. Vi försöker hålla vägarna öppna så länge som möjligt för den tunga trafiken inom skogsnäringen mot att man avrapporterar till oss och avstår att köra när vägarna riskerar att bli sönderkörda, berättar Lars Svensson.

Vintern har varit förhållandevis snäll mot budgetarna för snöröjning.

I Karlstads kommun har man hittills bara gjort av med 15 av de 27 miljoner kronor som är avsatt för vinterväghållning.

– Till det ska läggas kostnaden för sandupptagningen. Den börjar vi med på måndag och den beräknas pågå i sex till sju veckor. Vi börjar med cykel- och gångvägarna och de större lederna, berättar Stefan Björkman, produktionsplanerare vid Karlstads kommun.

I Karlstad är det framför allt halkbekämpningen som kostat mindre den här vintern.

Andra för säsongen

Karlstad med omnejd är inne i vinterns andra tjällossning. Den första satte i gång för drygt en månad sedan. Men hur det står till med tjällossningen i vårt stora och avlånga län varierar högst avsevärt. I norr har den just börjat. I söder har den pågått en längre tid.

– Det är problem på många enskilda vägar. Men problemen är inte så stora att vi tvingats stänga av några vägar, säger Lars Svensson, ansvarig för vägunderhållet i Värmland hos Trafikverket.

Frizoner

Trafikverket har ansvar för 500 mil väg i Värmland varav 135 mil är grusväg.

Tjälen sitter kvar än och går ner 1 till 1,5 meter i vägkropparna. Den ligger mycket djupare där än i skog och mark beroende på att isolerande snötäcket plogas bort. Det är i ytskiktet som tjällossningen kommit i gång.

– Om det kommer mycket regn nu blir det inte bra. Då dränerar inte vägarna eftersom tjälen sitter så djupt, förklarar Lars Svensson.

Det bästa för att vi ska slippa en besvärlig tjällossning och sörjiga vägar är om det är solsken på dagarna och kallt på nätterna. Då torkar det upp bra. Så har väderleken varit den senaste tiden.

I Värmland stängs förhållandevis få vägar av eller att det blir nedsatt tillåten vikt på dem. Det beror på att Trafikverket sedan några år tillbaka driver ett projekt tillsammans med skogsnäringen som kallas Frizon Värmland.

– Det bygger på ett ömsesidigt förtroende mellan oss och skogsnäringen. Vi försöker hålla vägarna öppna så länge som möjligt för den tunga trafiken inom skogsnäringen mot att man avrapporterar till oss och avstår att köra när vägarna riskerar att bli sönderkörda, berättar Lars Svensson.

Så blir vädret mot påsk

Efter en period av ovanligt varm väderlek går vi åter mot svalare tider med vindar från nord och nordväst.

Mot påskhelgen blir det mer nyckfull väderlek.

Lågtryck puffar undan högtryck.

– Det kan bli en hel del regn eller snö, berättar Marcus Sjöstedt, meteorolog på SMHI.

Det är en väderlekstyp som inte är helt optimal sett till tjällossningen.

Vätan från nederbörden blir kvar på grusvägarna som dränera dåligt till följd av den djupa tjälen.

Är då våren här? Sett till den meteorologiska definitionen så är det bara till nordligt liggande SMHI-stationen i Östmark som våren anlänt i Värmland.

Det meteorologiska begreppet för vår inträder när medeldygnstemperaturen legat på plus sju dygn i rad.