2016-03-19 06:00

2016-03-19 06:00

Kontanthanteringen minskar

VÄRMLAND: Sedlar och mynt behövs

Sedlar och mynt försvinner allt mer som betalmedel. Ersättningen kommer i olika former, som betalkort och andra elektroniska lösningar. Värmlands län har enligt länsstyrelsen drygt 70 procent kontantlösa bankkontor.

Riksbankschef Stefan Ingves tycker att bankerna har ett ansvar för kundernas kontanta behov. Att alla har möjlighet att betala med andra lösningar än kontanter är inte en självklarhet menar han.

Grupper som funktionsnedsatta, äldre över 80 år, asylsökande, föreningar, säsongsbaserade företag och personer utan tillgång till dator bedöms ha störst problem vad gäller bristande kontanthantering enligt länsstyrelsen.

Värmland var det länet procentuellt som var sämst vad gällde kontanter på banker. Statistik från 2014 visar att 65 procent av alla Värmlands bankkontor inte hanterade kontanter. Backar man bandet till 2011 var det bara 14 procent kontantlösa bankkontor i Värmland.

PRO ställer sig positivt till Riksbankschef Stefan Ingves förslag om en lagstadgad skyldighet för bankerna att tillhandhålla kontanter.

– Stödet från Riksbanken är värdefullt. Frågan om kontanthantering är viktig både för våra enskilda medlemmar men också för PRO som organisation, säger Christina Tallberg, ordförande PRO, i ett pressmeddelande.

– Det är mycket bra. Vi har jobbat länge för den här saken och nu hoppas vi att förslaget går igenom, säger Lisbeth Staaf-Igelström, distriktsordförande PRO Värmland.

– Det är ett lagligt betalmedel och då ska man kunna använda det. Vi är inte emot den tekniska utvecklingen, men det måste finnas alternativ. Ta ut kontanter går ju, men att sätta in är inte lika lätt, säger hon.

– Föreningar skadas när det är svårt att sätta in kontanter. Det finns oftast inte kortmaskin när det säljs fika och lotter vid ett sammanträde, säger hon.

I länsstyrelsens senaste undersökning kring ämnet, ”Bevakning av grundläggande betaltjänster 2015”, framgår det att problemen i Värmland är långt ifrån lösta. Särskilt utsatta orter är Svanskog, Gräsmark och Lysvik.

Som privatperson har situationen förbättrats något jämfört med tidigare år. Största anledningen till det är nya digitala betaltjänstlösningar och nya tjänster i bankappar. Länsstyrelsen Värmland bedömer att gapet ökar mellan de som hänger med i teknikutvecklingen och de som är digitalt utanför.

Länsstyrelsen påbörjade 2015 insatser för att få igång betaltjänstombud (kontanthantering) på nya utsatta orter.

Riksbankschef Stefan Ingves tycker att bankerna har ett ansvar för kundernas kontanta behov. Att alla har möjlighet att betala med andra lösningar än kontanter är inte en självklarhet menar han.

Grupper som funktionsnedsatta, äldre över 80 år, asylsökande, föreningar, säsongsbaserade företag och personer utan tillgång till dator bedöms ha störst problem vad gäller bristande kontanthantering enligt länsstyrelsen.

Värmland var det länet procentuellt som var sämst vad gällde kontanter på banker. Statistik från 2014 visar att 65 procent av alla Värmlands bankkontor inte hanterade kontanter. Backar man bandet till 2011 var det bara 14 procent kontantlösa bankkontor i Värmland.

PRO ställer sig positivt till Riksbankschef Stefan Ingves förslag om en lagstadgad skyldighet för bankerna att tillhandhålla kontanter.

– Stödet från Riksbanken är värdefullt. Frågan om kontanthantering är viktig både för våra enskilda medlemmar men också för PRO som organisation, säger Christina Tallberg, ordförande PRO, i ett pressmeddelande.

– Det är mycket bra. Vi har jobbat länge för den här saken och nu hoppas vi att förslaget går igenom, säger Lisbeth Staaf-Igelström, distriktsordförande PRO Värmland.

– Det är ett lagligt betalmedel och då ska man kunna använda det. Vi är inte emot den tekniska utvecklingen, men det måste finnas alternativ. Ta ut kontanter går ju, men att sätta in är inte lika lätt, säger hon.

– Föreningar skadas när det är svårt att sätta in kontanter. Det finns oftast inte kortmaskin när det säljs fika och lotter vid ett sammanträde, säger hon.

I länsstyrelsens senaste undersökning kring ämnet, ”Bevakning av grundläggande betaltjänster 2015”, framgår det att problemen i Värmland är långt ifrån lösta. Särskilt utsatta orter är Svanskog, Gräsmark och Lysvik.

Som privatperson har situationen förbättrats något jämfört med tidigare år. Största anledningen till det är nya digitala betaltjänstlösningar och nya tjänster i bankappar. Länsstyrelsen Värmland bedömer att gapet ökar mellan de som hänger med i teknikutvecklingen och de som är digitalt utanför.

Länsstyrelsen påbörjade 2015 insatser för att få igång betaltjänstombud (kontanthantering) på nya utsatta orter.

  • Robert Nilsson