2016-03-15 10:25

2016-03-15 17:04

Många sena tåg till Värmland

VÄRMLAND: Nya siffror

Under fjolåret blev vartannat persontåg i Värmland försenat, eller till och med inställt.
– Det är riktigt illa och inte acceptabelt, säger värmländske riksdagsmannen Lars Mejern Larsson (S).

Totalt hade 22 015 tåg Värmland som slutdestination under 2015. Av dessa blev vart femte tåg mer än fem minuter försenat till den aktuella stationen. De flesta förseningarna ligger på några minuter, men många bäckar små...

– Men med tanke på att det nästan är en miljon tåg som avgår i hela landet under ett år blir den sammanlagda förseningstiden för resenärerna stor. Detta är tid vi skulle kunna använda till bättre saker, säger Fredrik Lindberg, statistiker på Trafikanalys som tagit fram statistiken.

Blodomloppet

65 procent av tågen kom fram inom två minuter efter tidtabell och inom fem minuter hade 81 procent av tågen kommit fram. Vilket är inom ramen för punktlighet, sett utifrån hur man definierar punktlighet i Sverige.

Lars Mejern Larsson (S) är ledamot i Trafikutskottet och säger han säger så här om statistiken:

– Det är riktigt illa och inte acceptabelt. Det visar på bristerna i järnvägssystemet och att vi inte har mött upp med nya banor.

Han är själv tågpendlare och möter väljare så gott som dagligen, och samtalsämnet är ofta tågen och förseningarna.

– Man är rädd att komma försent och det visar på vikten av satsningar. Järnvägen är själva blodomloppet, så det är viktigt att det fungera, och det måste vi säkerställa.

Har ett ansvar

Regeringen satsar därför 1,24 miljarder på järnvägen, för bland annat underhåll.

– Det är ett efterlängtat och välbehövligt tillskott, vi ska se till att de hamnar där de gör mest nytta. Sen är jag också helt säker på att det måste byggas ny infrastruktur och då måste det hittas mer pengar.

Lars Mejern Larsson hoppas att satsningen ska ge effekt redan i år.

– Det är viktigt för förtroendet för tåget och vi har också ett ansvar gentemot resenärerna att det ska fungera.

Under 2015 var tågförseningar vanligare i Värmland än på riksnivå. I Värmland kom 44 procent av tågen kom till sin station på utsatt tid, rikssiffran hamnade på 65 procent. Och inom ramen för punktlighet så hade 90 procent av tågen kommit fram till sin slutstation inom fem minuter.

Totalt hade 22 015 tåg Värmland som slutdestination under 2015. Av dessa blev vart femte tåg mer än fem minuter försenat till den aktuella stationen. De flesta förseningarna ligger på några minuter, men många bäckar små...

– Men med tanke på att det nästan är en miljon tåg som avgår i hela landet under ett år blir den sammanlagda förseningstiden för resenärerna stor. Detta är tid vi skulle kunna använda till bättre saker, säger Fredrik Lindberg, statistiker på Trafikanalys som tagit fram statistiken.

Blodomloppet

65 procent av tågen kom fram inom två minuter efter tidtabell och inom fem minuter hade 81 procent av tågen kommit fram. Vilket är inom ramen för punktlighet, sett utifrån hur man definierar punktlighet i Sverige.

Lars Mejern Larsson (S) är ledamot i Trafikutskottet och säger han säger så här om statistiken:

– Det är riktigt illa och inte acceptabelt. Det visar på bristerna i järnvägssystemet och att vi inte har mött upp med nya banor.

Han är själv tågpendlare och möter väljare så gott som dagligen, och samtalsämnet är ofta tågen och förseningarna.

– Man är rädd att komma försent och det visar på vikten av satsningar. Järnvägen är själva blodomloppet, så det är viktigt att det fungera, och det måste vi säkerställa.

Har ett ansvar

Regeringen satsar därför 1,24 miljarder på järnvägen, för bland annat underhåll.

– Det är ett efterlängtat och välbehövligt tillskott, vi ska se till att de hamnar där de gör mest nytta. Sen är jag också helt säker på att det måste byggas ny infrastruktur och då måste det hittas mer pengar.

Lars Mejern Larsson hoppas att satsningen ska ge effekt redan i år.

– Det är viktigt för förtroendet för tåget och vi har också ett ansvar gentemot resenärerna att det ska fungera.

Under 2015 var tågförseningar vanligare i Värmland än på riksnivå. I Värmland kom 44 procent av tågen kom till sin station på utsatt tid, rikssiffran hamnade på 65 procent. Och inom ramen för punktlighet så hade 90 procent av tågen kommit fram till sin slutstation inom fem minuter.