2016-03-12 06:00

2016-03-12 06:00

Leder 10 000 personer

KOMMUNIKATIONER: Nobinas koncernchef Ragnar Norbäck vill ser ökad satsning på infrastrukturen

Sedan i december 2014 kör Nobina länsbussarna åt Värmlandstrafik och koncernchefen Ragnar Norbäck är stolt över uppdraget.
– Jag är extra stolt med tanke på att jag är uppväxt i Säffle och att Nobina har sina rötter i det bussbolag som Arvid Carlsson från Grums byggde upp.

Nobina är Nordens största kollektivtrafikbolag med en 16-procentig marknadsandel som varje dag trafikerar över en miljon resenärer i Norden.

2011 firade man sitt 100-årsjubileum och Nobina har klara kopplingar till Värmland. En anledning var Grumsbon Arvid Carlsson som från 1922 snabbt byggde upp ett stort busslinjenät i Värmland.

Bildade GDG

Det köpte SJ upp när man 1932 bildade dotterbolaget GDG och det är det bolaget och SJ buss som efter namnbytet från Swebus är Nobina. 2004 tillträdde Ragnar Norbäck som Nobinas koncernchef.

– Det var en stormig resa i början. Då hade vi 800 miljoner kronor i förlust och bolaget var alldeles för högt belånat och räntorna var höga. Nu är vi ett börsbolag som är värderat till 3 miljarder kronor.

Tuff stålbad

– Vi gick igenom ett stålbad som tvingade oss till snabba förändringar och det var väldigt bra. Ekonomin sanerades, vi fick en långsiktig ägarlösning och satsade på att skapa ett bussuthyrningsbolag där vi hyr ut bussarna till varje kontrakt vi vinner och det har visat sig vara en god affär, säger Ragnar Norbäck.

Nobina har växt och blivit allt starkare. Man har i dag 10 000 anställda och 2015 börsnoterades Nobina på Nasdaq-börsen i Stockholm och har idag över 6 000 aktieägare från Sverige, Europa och USA.

– Vi är nöjda med utvecklingen även om det finns både för- och nackdelar med att vara ett börsbolag. Det finns ingen bättre ägarform och vi är helt genomlysta och transparenta. Det kan dock vara ett problem eftersom vi alldeles för tydligt berättar hur vi jobbar. Men fördelarna överväger.

Numera är det Nobina som kör länsbussarna åt Värmlandstrafik via ett tioårigt långt avtal.

– Det är ett stort kontrakt värt över 3 miljarder kronor och började gälla i december 2014. Jag är extra stolt över uppdraget med tanke på att min släkt kommer från Ekshärad och Nor, att jag är uppväxt i Säffle och att bolagets rötter delvis finns i Värmland, säger Ragnar Norbäck.

Han ser privata Nobina som en viktig motvikt till de statliga kollektivtrafikbolagen.

– Vi har en mer flexibel organisation och vårt sätt att arbeta är att lägga bud på så många kontrakt så vi alltid vinner en lönsam del av dem och kan behålla vår marknadsposition.

Många olika kontrakt

– Största utmaningen är alla olika kontraktsvillkor som vi har. Vi har drygt 40 kunder och alla skiljer sig åt och förändras och varje län vill göra på sitt sätt.

Samtidigt finn det risker med att bedriva kollektivtrafik.

– Den största är om det sker förändringar i linjestrukturen. Det kan bli jättedyrt eftersom förutsättningarna ändras, säger Ragnar Norbäck.

Det klagas ofta på försenade bussar, men där hävdar han att det beror på saker som kollektivtrafikbolagen inte kan påverka.

– Största problemet och stressfaktorn är infrastrukturen som ofta är för undermålig. Vi måste satsa mer på den. I städerna handlar det om att anlägga egna bussfiler. Det är en liten investering om man ser till hur mycket trafiken kostar.

Hyllar snabbusslinje

Planerna i Karlstad på en snabbusslinje gör Nobina-chefen tummen upp för.

– Jättepositivt. I Malmö var vi först i Sverige med att trafikera deras snabbussnät. Där går 70 procent av trafiken med superbussarna längs egna linjer och när trafiken blir tät och trygg ställer folk bilen. Satsningen har blivit en succé.

Ragnar Norbäck tror att den här utvecklingen fortsätter.

– El är framtidens drivsystem för bussar i städerna, medan skogsdiesel passar bäst för landsbygden. Men det gäller att lösa destruktionen av elbussarnas batterier.

Nobina är Nordens största kollektivtrafikbolag med en 16-procentig marknadsandel som varje dag trafikerar över en miljon resenärer i Norden.

2011 firade man sitt 100-årsjubileum och Nobina har klara kopplingar till Värmland. En anledning var Grumsbon Arvid Carlsson som från 1922 snabbt byggde upp ett stort busslinjenät i Värmland.

Bildade GDG

Det köpte SJ upp när man 1932 bildade dotterbolaget GDG och det är det bolaget och SJ buss som efter namnbytet från Swebus är Nobina. 2004 tillträdde Ragnar Norbäck som Nobinas koncernchef.

– Det var en stormig resa i början. Då hade vi 800 miljoner kronor i förlust och bolaget var alldeles för högt belånat och räntorna var höga. Nu är vi ett börsbolag som är värderat till 3 miljarder kronor.

Tuff stålbad

– Vi gick igenom ett stålbad som tvingade oss till snabba förändringar och det var väldigt bra. Ekonomin sanerades, vi fick en långsiktig ägarlösning och satsade på att skapa ett bussuthyrningsbolag där vi hyr ut bussarna till varje kontrakt vi vinner och det har visat sig vara en god affär, säger Ragnar Norbäck.

Nobina har växt och blivit allt starkare. Man har i dag 10 000 anställda och 2015 börsnoterades Nobina på Nasdaq-börsen i Stockholm och har idag över 6 000 aktieägare från Sverige, Europa och USA.

– Vi är nöjda med utvecklingen även om det finns både för- och nackdelar med att vara ett börsbolag. Det finns ingen bättre ägarform och vi är helt genomlysta och transparenta. Det kan dock vara ett problem eftersom vi alldeles för tydligt berättar hur vi jobbar. Men fördelarna överväger.

Numera är det Nobina som kör länsbussarna åt Värmlandstrafik via ett tioårigt långt avtal.

– Det är ett stort kontrakt värt över 3 miljarder kronor och började gälla i december 2014. Jag är extra stolt över uppdraget med tanke på att min släkt kommer från Ekshärad och Nor, att jag är uppväxt i Säffle och att bolagets rötter delvis finns i Värmland, säger Ragnar Norbäck.

Han ser privata Nobina som en viktig motvikt till de statliga kollektivtrafikbolagen.

– Vi har en mer flexibel organisation och vårt sätt att arbeta är att lägga bud på så många kontrakt så vi alltid vinner en lönsam del av dem och kan behålla vår marknadsposition.

Många olika kontrakt

– Största utmaningen är alla olika kontraktsvillkor som vi har. Vi har drygt 40 kunder och alla skiljer sig åt och förändras och varje län vill göra på sitt sätt.

Samtidigt finn det risker med att bedriva kollektivtrafik.

– Den största är om det sker förändringar i linjestrukturen. Det kan bli jättedyrt eftersom förutsättningarna ändras, säger Ragnar Norbäck.

Det klagas ofta på försenade bussar, men där hävdar han att det beror på saker som kollektivtrafikbolagen inte kan påverka.

– Största problemet och stressfaktorn är infrastrukturen som ofta är för undermålig. Vi måste satsa mer på den. I städerna handlar det om att anlägga egna bussfiler. Det är en liten investering om man ser till hur mycket trafiken kostar.

Hyllar snabbusslinje

Planerna i Karlstad på en snabbusslinje gör Nobina-chefen tummen upp för.

– Jättepositivt. I Malmö var vi först i Sverige med att trafikera deras snabbussnät. Där går 70 procent av trafiken med superbussarna längs egna linjer och när trafiken blir tät och trygg ställer folk bilen. Satsningen har blivit en succé.

Ragnar Norbäck tror att den här utvecklingen fortsätter.

– El är framtidens drivsystem för bussar i städerna, medan skogsdiesel passar bäst för landsbygden. Men det gäller att lösa destruktionen av elbussarnas batterier.