2016-03-02 19:09

2016-03-02 19:09

Klagar på snöröjningen

TRAFIK: "I vissa fall varit så dåligt före i vinter att några medlemmar inte har vågat fortsätta köra"

De värmländska åkarna riktar kritik mot snöröjningen på länets vägar. Man anser bland annat saltbilarna kommer ut för sent.
– Det har i vissa fall varit så dåligt före i vinter att några medlemmar inte har vågat fortsätta köra, säger Thomas Broström.

Som regionchef för Sveriges åkeriföretag Värmland får han många samtal från sina medlemmar i länet. Och mycket av diskussionerna rör vägunderhållet och då även snöröjningen.

– Våra medlemmar upplever att den har blivit sämre de sista åren. Bland annat är saltbilarna ute för sent när väglaget redan är besvärligt. Det är rätt många som har ringt och klagat i vinter över förhållandena.

– Det har i vissa fall varit så dåligt före i vinter att några medlemmar inte har vågat fortsätta köra och då är det illa, säger Thomas Broström.

Har förståelse

Han har stor förståelse för kritiken.

– Vägarna är ju våra åkares arbetsplats och jag förstår deras oro. Samtidigt blir ju personskador och dödsfall på grund av dålig snöröjning oerhört dyrbar för samhället.

Morgan Andersson som driver Persbergs renhållning är en av de kritiska åkarna.

– Nu kommer ofta saltbilarna ut vid åtta, nio på morgonen och det håller inte. Vi startar ju vår arbetsdag vid sex, sju.

– Jag jobbade förr i tiden med snöröjning själv och då höll vi på med förebyggande saltning redan vid två, tre på natten för att vägarna tidigt skulle vara i bra skick, säger han.

Morgan Andersson anser även att snöplogandet har begränsats.

– Det handlar väl om besparingar. Kostnaderna ska hållas nere. Därför behövs det mer pengar till vägunderhållet.

Henrik Håkansson, projektledare för underhåll på Trafikverkets Karlstadsdistrikt håller inte med om kritiken mot snöröjningen.

Inga förändringar

– Vi har inte förändrat några rutiner när det gäller hur tidigt vi till exempel är ute och saltar. Inte heller inte när det gäller några andra rutiner i någon större omfattning.

– Vi har inte heller fått några besparingsdirektiv. Det är väldigt många åsikter om snöröjningen. Vi får även kritik mot att vi saltar i tid och otid. Och får vi specifika upplysningar om vägavsnitt där vi vid en viss tid inte skött snöröjningen följer vi upp vad som har hänt, säger han.

Som regionchef för Sveriges åkeriföretag Värmland får han många samtal från sina medlemmar i länet. Och mycket av diskussionerna rör vägunderhållet och då även snöröjningen.

– Våra medlemmar upplever att den har blivit sämre de sista åren. Bland annat är saltbilarna ute för sent när väglaget redan är besvärligt. Det är rätt många som har ringt och klagat i vinter över förhållandena.

– Det har i vissa fall varit så dåligt före i vinter att några medlemmar inte har vågat fortsätta köra och då är det illa, säger Thomas Broström.

Har förståelse

Han har stor förståelse för kritiken.

– Vägarna är ju våra åkares arbetsplats och jag förstår deras oro. Samtidigt blir ju personskador och dödsfall på grund av dålig snöröjning oerhört dyrbar för samhället.

Morgan Andersson som driver Persbergs renhållning är en av de kritiska åkarna.

– Nu kommer ofta saltbilarna ut vid åtta, nio på morgonen och det håller inte. Vi startar ju vår arbetsdag vid sex, sju.

– Jag jobbade förr i tiden med snöröjning själv och då höll vi på med förebyggande saltning redan vid två, tre på natten för att vägarna tidigt skulle vara i bra skick, säger han.

Morgan Andersson anser även att snöplogandet har begränsats.

– Det handlar väl om besparingar. Kostnaderna ska hållas nere. Därför behövs det mer pengar till vägunderhållet.

Henrik Håkansson, projektledare för underhåll på Trafikverkets Karlstadsdistrikt håller inte med om kritiken mot snöröjningen.

Inga förändringar

– Vi har inte förändrat några rutiner när det gäller hur tidigt vi till exempel är ute och saltar. Inte heller inte när det gäller några andra rutiner i någon större omfattning.

– Vi har inte heller fått några besparingsdirektiv. Det är väldigt många åsikter om snöröjningen. Vi får även kritik mot att vi saltar i tid och otid. Och får vi specifika upplysningar om vägavsnitt där vi vid en viss tid inte skött snöröjningen följer vi upp vad som har hänt, säger han.