2016-02-19 18:03

2016-02-19 18:03

Vill att Vålbergsrakan byggs

JÄRNVÄG: Säfflepolitiker vill ha kortare restid

Åtta ledande Säfflepolitiker vill se att Vålbergsrakan, en ny järnväg mellan Vålberg och Karlstad, förverkligas.
– Det skulle korta restiden från Karlstad till Göteborg med 15–20 minuter och även förbättra pendlingsmöjligheterna mellan Åmål/Säffle och Karlstad rejält.

Det säger Säffles kommunalråd Dag Rogne (C) som är en av politikerna skrivit under en debattartikel på ämnet som publicerades i NWT på fredagen.

Idén om en ny järnvägssträcka mellan Vålberg och Karlstad, knappt två mil, är inte ny. Kostnaden uppskattades för några år sedan till cirka 1,8 miljarder kronor.

– Vi vill lyfta frågan igen eftersom det är ett så viktigt trafikprojekt för Värmland. Den nya järnvägen som bör gå längs E18 på Sörmon skulle korta restiden från Karlstad till Göteborg med 15–20 minuter när man inte behöver färdas via Kil.

– Samtidigt skulle det förbättra pendlingsmöjligheterna mellan Åmål/Säffle och Karlstad rejält. En annan stor fördel med Vålbergsrakan är att den skulle avlasta den mycket hårt trafikerade sträckan mellan Karlstad och Kil, säger Dag Rogne.

Anledningen till att Säfflepolitikerna tar upp frågan just nu är att Värmlandstrafiks förslag till tågutveckling nu är ute på remiss.

– Och det är med oro som vi ser att det saknas utveckling på sträckan till Göteborg.

Det beror på att det i dagsläget inte får plats fler tåg Karlstad–Kil på grund av all trafik.

– Vi kommer nu tillsammans med andra kommuner jobba mot Region Värmland för att försöka få in Vålbergsrakan i infrastrukturplaneringen. Kils kommun till exempel är inte emot utan stöttar projektet.

Det säger Säffles kommunalråd Dag Rogne (C) som är en av politikerna skrivit under en debattartikel på ämnet som publicerades i NWT på fredagen.

Idén om en ny järnvägssträcka mellan Vålberg och Karlstad, knappt två mil, är inte ny. Kostnaden uppskattades för några år sedan till cirka 1,8 miljarder kronor.

– Vi vill lyfta frågan igen eftersom det är ett så viktigt trafikprojekt för Värmland. Den nya järnvägen som bör gå längs E18 på Sörmon skulle korta restiden från Karlstad till Göteborg med 15–20 minuter när man inte behöver färdas via Kil.

– Samtidigt skulle det förbättra pendlingsmöjligheterna mellan Åmål/Säffle och Karlstad rejält. En annan stor fördel med Vålbergsrakan är att den skulle avlasta den mycket hårt trafikerade sträckan mellan Karlstad och Kil, säger Dag Rogne.

Anledningen till att Säfflepolitikerna tar upp frågan just nu är att Värmlandstrafiks förslag till tågutveckling nu är ute på remiss.

– Och det är med oro som vi ser att det saknas utveckling på sträckan till Göteborg.

Det beror på att det i dagsläget inte får plats fler tåg Karlstad–Kil på grund av all trafik.

– Vi kommer nu tillsammans med andra kommuner jobba mot Region Värmland för att försöka få in Vålbergsrakan i infrastrukturplaneringen. Kils kommun till exempel är inte emot utan stöttar projektet.