2016-02-15 16:02

2016-02-15 16:02

Oklar prognos för tågtrafiken

VÄRMLAND/VÄSTRA GÖTALAND: Förseningar mellan Göteborg och Karlstad

Tågförseningarna mellan Göteborg och Karlstad lär fortsätta, kanske i många veckor framöver.
I nuläget är prognosen oklar, dessutom står praktiskt taget all handelssjöfart på Göta älv mellan Göteborg och Vänern still.

Som nwt.se tidigare berättat kommer tågtrafiken norrut från Göteborg dras med förseningar en längre tid framöver. Orsaken är en brand i ett teknikhus, natten mot lördagen. Åtta växlar och fyrtio signaler slogs ut, uppger TT.

Branden innebär att växlarna nu måste läggas om manuellt.

Störningarna innebär bland annat att endast var femte tåg på sträckan Göteborg-Trollhättan går som planerat, skriver TT.

Flera avgångar i samma region har ersatts med buss.

Flera veckor

Resenärer på sträckorna Göteborg - Uddevalla och Göteborg - Trollhättan berörs, vilket i förlängningen innebär att även trafiken till Karlstad och Oslo påverkas.

När störningarna kan vara åtgärdade är oklart:

– Prognosen är oklar. Det har talats om fyra till sex veckor och det finns inga nya uppgifter i den frågan, säger Eva Nordén, presskommunikatör vid Trafikverket, till TT.

– Från Göteborg handlar det om tio, femton minuters försening. Men det är svårt att säga generellt, det förändras hela tiden, säger hon till nwt.se.

Hon betonar hur viktigt det är att passagerna tar del av trafikinformationen:

– Det är jätteviktigt att följa tågoperatörernas anvisningar för att inte hamna fel.

Många fartyg spärrade

Enligt TT arbetar Västtrafik med att tillsammans med SJ och flera bussbolag försöka ringa in fler ersättningsbussar.

– Det är så många sträckor som påverkas just nu att vi behöver fler bussar, säger Västtrafiks presskontakt Marie Fall, till gp.se.

Samtidigt brottas fartygstrafiken med stora problem. I stort sett all handelssjöfart på Göta älv, mellan Göteborg och Vänern, står still, skriver TT. Det eftersom Marieholmsbron i Göteborg inte går att öppna.

Sju fartyg har spärrats i hamnarna i Göteborg, Vänersborg och Trollhättan:

– Fram till tisdag morgon kommer ytterligare tre fartyg att ha hamnat i samma läge eftersom bron har väldigt låg segelfri höjd. säger Daniel Lindblad, presstalesman på Sjöfartsverket, till TT.

Fast i Kristinehamn

Planen är att få till en öppning manuellt, men Trafikverket vet inte när det kan genomföras. Kostnaderna för stoppet kan bli stora för yrkessjöfarten.

För TT uppger Daniel Lindblad att det kan handla om summor på upp till 50 000 kronor per dygn för ett fartyg.

Två lastfartyg med destination Karlstad respektive Grums, kommer inte från Göteborgsområdet. Även i Kristinehamn är det ett lastfartyg som är spärrat och inte kan köra ner mot Göteborg, uppger P4 Värmland.

Branden polisanmäld

Branden är polisanmäld och polisen har startat en utredning, säger Eva Nordén till TT.

På TT:s fråga om branden kan ha varit anlagd, svarar hon:

– Det har jag ingen uppfattning om. Det pågår som sagt en utredning som ska visa vad som hänt.

Som nwt.se tidigare berättat kommer tågtrafiken norrut från Göteborg dras med förseningar en längre tid framöver. Orsaken är en brand i ett teknikhus, natten mot lördagen. Åtta växlar och fyrtio signaler slogs ut, uppger TT.

Branden innebär att växlarna nu måste läggas om manuellt.

Störningarna innebär bland annat att endast var femte tåg på sträckan Göteborg-Trollhättan går som planerat, skriver TT.

Flera avgångar i samma region har ersatts med buss.

Flera veckor

Resenärer på sträckorna Göteborg - Uddevalla och Göteborg - Trollhättan berörs, vilket i förlängningen innebär att även trafiken till Karlstad och Oslo påverkas.

När störningarna kan vara åtgärdade är oklart:

– Prognosen är oklar. Det har talats om fyra till sex veckor och det finns inga nya uppgifter i den frågan, säger Eva Nordén, presskommunikatör vid Trafikverket, till TT.

– Från Göteborg handlar det om tio, femton minuters försening. Men det är svårt att säga generellt, det förändras hela tiden, säger hon till nwt.se.

Hon betonar hur viktigt det är att passagerna tar del av trafikinformationen:

– Det är jätteviktigt att följa tågoperatörernas anvisningar för att inte hamna fel.

Många fartyg spärrade

Enligt TT arbetar Västtrafik med att tillsammans med SJ och flera bussbolag försöka ringa in fler ersättningsbussar.

– Det är så många sträckor som påverkas just nu att vi behöver fler bussar, säger Västtrafiks presskontakt Marie Fall, till gp.se.

Samtidigt brottas fartygstrafiken med stora problem. I stort sett all handelssjöfart på Göta älv, mellan Göteborg och Vänern, står still, skriver TT. Det eftersom Marieholmsbron i Göteborg inte går att öppna.

Sju fartyg har spärrats i hamnarna i Göteborg, Vänersborg och Trollhättan:

– Fram till tisdag morgon kommer ytterligare tre fartyg att ha hamnat i samma läge eftersom bron har väldigt låg segelfri höjd. säger Daniel Lindblad, presstalesman på Sjöfartsverket, till TT.

Fast i Kristinehamn

Planen är att få till en öppning manuellt, men Trafikverket vet inte när det kan genomföras. Kostnaderna för stoppet kan bli stora för yrkessjöfarten.

För TT uppger Daniel Lindblad att det kan handla om summor på upp till 50 000 kronor per dygn för ett fartyg.

Två lastfartyg med destination Karlstad respektive Grums, kommer inte från Göteborgsområdet. Även i Kristinehamn är det ett lastfartyg som är spärrat och inte kan köra ner mot Göteborg, uppger P4 Värmland.

Branden polisanmäld

Branden är polisanmäld och polisen har startat en utredning, säger Eva Nordén till TT.

På TT:s fråga om branden kan ha varit anlagd, svarar hon:

– Det har jag ingen uppfattning om. Det pågår som sagt en utredning som ska visa vad som hänt.