2016-02-09 20:24

2016-02-09 20:24

Nöjdast kunder i Sverige

VÄRMLAND: Länsborna ger bäst betyg åt kollektivtrafiken

De värmländska resenärerna är nöjdast i Sverige. Både Värmlandstrafik och Karlstadsbuss hamnar i topp i undersökningen Kollektivtrafikbarometern.
<88 procent av resenärerna var nöjda eller mycket nöjda med kollektivtrafiken i länet.

Det är 1 200 länsbor och 100 Karlstadsbor som har fått tycka till om Värmlandstrafik respektive Karlstadstrafik och båda bolagen har fått mycket fina betyg.

88 procent av resenärerna var nöjda eller mycket nöjda med kollektivtrafiken i länet. Det placerar Värmlands län i delad topp tillsammans med Norrbotten och med Gotland trea med 87 procent.

– Det är väldigt roligt att få så fina omdömen av våra kunder. Det beror på vårt systematiska kvalitetsarbete. Men vi kan aldrig slå oss till ro.

Bättre information

– En sak som vi kan bli bättre på är information. Därför håller vi på med ett utvecklingsprojekt där vi bygger ut informationssystemet i våra bussar och sätter upp nya skärmar där vi snabbt kan visa trafikförändringar. Det ska vara klart i april, säger Värmlandstrafiks vd Lars Bull.

Även Robert Sahlberg, affärsutvecklingsansvarig på Karlstadsbuss var mycket nöjd med resultatet.

– Ja, verkligen. Vi har jagat förstaplatsen bland stadstrafikbolagen under många år och under 2015 nådde vi för första gången ända fram genom att passera Luleå i kundnöjdhet.

– Vi har jobbat målmedvetet med att göra det ännu enklare att förstå kollektivtrafiken, utveckla våra appar och förenkla betalningen.

Men Karlstadsbuss har fler planer.

– Fler bussfiler och busstråk, bättre webbutik och införande av betalkortsterminaler ska göra oss ännu bättre, säger Robert Sahlberg.

Det är 1 200 länsbor och 100 Karlstadsbor som har fått tycka till om Värmlandstrafik respektive Karlstadstrafik och båda bolagen har fått mycket fina betyg.

88 procent av resenärerna var nöjda eller mycket nöjda med kollektivtrafiken i länet. Det placerar Värmlands län i delad topp tillsammans med Norrbotten och med Gotland trea med 87 procent.

– Det är väldigt roligt att få så fina omdömen av våra kunder. Det beror på vårt systematiska kvalitetsarbete. Men vi kan aldrig slå oss till ro.

Bättre information

– En sak som vi kan bli bättre på är information. Därför håller vi på med ett utvecklingsprojekt där vi bygger ut informationssystemet i våra bussar och sätter upp nya skärmar där vi snabbt kan visa trafikförändringar. Det ska vara klart i april, säger Värmlandstrafiks vd Lars Bull.

Även Robert Sahlberg, affärsutvecklingsansvarig på Karlstadsbuss var mycket nöjd med resultatet.

– Ja, verkligen. Vi har jagat förstaplatsen bland stadstrafikbolagen under många år och under 2015 nådde vi för första gången ända fram genom att passera Luleå i kundnöjdhet.

– Vi har jobbat målmedvetet med att göra det ännu enklare att förstå kollektivtrafiken, utveckla våra appar och förenkla betalningen.

Men Karlstadsbuss har fler planer.

– Fler bussfiler och busstråk, bättre webbutik och införande av betalkortsterminaler ska göra oss ännu bättre, säger Robert Sahlberg.