2016-02-04 06:00

2016-02-05 14:14

Nytt webbrekord för nwt.se

KARLSTAD: Ny organisation med digitalt fokus har gett resultat

Målet var högt ställt: En fördubbling av antalet unika läsare av nwt.se på ett år.
Det verkade inte möjligt. Men förra veckan var målet och rekordet ett faktum.

På onsdagen dukades det för tårtkalas på NWT:s redaktion och redaktionschef Mikael Rothsten kunde berätta resultatet av redaktionens interna mål: att fördubbla antalet unika webbläsare jämfört med vecka 10 år 2015.

– Det är ett mycket högt ställt mål, som jag faktiskt inte trodde att vi skulle lyckas uppnå, säger han.

Internt har det jobbats hårt för att nå målet. NWT har tagit fram nya strategier för arbetet med digital nyhetsplanering, bemanningen på webbredaktionen har utökats och alla medarbetare har gått kurs i sociala medier.

– Nu kan vi se att alla våra åtgärder har gett resultat. Under hela hösten har vi haft en kraftig ökning av vår trafik. Under andra halvåret 2015 ökade trafiken med 20 procent jämfört med första halvåret, säger Mikael Rothsten.

Två rekord i år

Nyhetswebben inledde också året med att vecka två direkt slå rekord med över 255 000 unika webbläsare. Men rekordet blev inte långvarigt. Vecka fyra hade nwt.se 275 881 unika och 1 544 769 sidvisningar.

– Det är våra högsta siffror någonsin! Därmed slog vi också vårt interna mål att fördubbla trafiken jämfört med början av 2015.

Helena Ingman är nyhetschef på NWT.

– Vi har valt att fokusera mer på det digitala arbetet, vilket är nödvändigt så som medielandskapet ser ut i dag. Det innebär i praktiken att vi har blivit snabbare och bättre på att följa upp nyheter, vi har ett mer drivet nyhetstänk i och med den nya organisationen. Men det betyder inte att vi flyttat fokus från papperstidningen på grund av det, säger hon.

– Vår uttalade målsättning är att vara den primära nyhetskällan i Värmland och Dalsland, både på nätet och i papperet. Och det visar inte minst de här siffrorna att vi är. Vi tror såklart att utvecklingen fortsätter uppåt och att vi växer ännu mer.

På onsdagen dukades det för tårtkalas på NWT:s redaktion och redaktionschef Mikael Rothsten kunde berätta resultatet av redaktionens interna mål: att fördubbla antalet unika webbläsare jämfört med vecka 10 år 2015.

– Det är ett mycket högt ställt mål, som jag faktiskt inte trodde att vi skulle lyckas uppnå, säger han.

Internt har det jobbats hårt för att nå målet. NWT har tagit fram nya strategier för arbetet med digital nyhetsplanering, bemanningen på webbredaktionen har utökats och alla medarbetare har gått kurs i sociala medier.

– Nu kan vi se att alla våra åtgärder har gett resultat. Under hela hösten har vi haft en kraftig ökning av vår trafik. Under andra halvåret 2015 ökade trafiken med 20 procent jämfört med första halvåret, säger Mikael Rothsten.

Två rekord i år

Nyhetswebben inledde också året med att vecka två direkt slå rekord med över 255 000 unika webbläsare. Men rekordet blev inte långvarigt. Vecka fyra hade nwt.se 275 881 unika och 1 544 769 sidvisningar.

– Det är våra högsta siffror någonsin! Därmed slog vi också vårt interna mål att fördubbla trafiken jämfört med början av 2015.

Helena Ingman är nyhetschef på NWT.

– Vi har valt att fokusera mer på det digitala arbetet, vilket är nödvändigt så som medielandskapet ser ut i dag. Det innebär i praktiken att vi har blivit snabbare och bättre på att följa upp nyheter, vi har ett mer drivet nyhetstänk i och med den nya organisationen. Men det betyder inte att vi flyttat fokus från papperstidningen på grund av det, säger hon.

– Vår uttalade målsättning är att vara den primära nyhetskällan i Värmland och Dalsland, både på nätet och i papperet. Och det visar inte minst de här siffrorna att vi är. Vi tror såklart att utvecklingen fortsätter uppåt och att vi växer ännu mer.

Trafiksiffrorna som nämns

255 000 unika webbläsare, vecka 2 2015, KIA-index.

275 881 unika webbläsare, vecka 4 2015, KIA-index.