2016-02-01 14:24

2016-02-01 14:24

Här ska frågor få svar

KARLSTAD: Landstinget skapar patientforum på Centralsjukhuset

Vill du klaga på vården, hylla den – eller bara ha en vägbeskrivning?
Nu är det enklare att komma till skott.
Patientforum, strax innanför entrén på Centralsjukhuset i Karlstad, invigdes på måndagen.

Det kan lätt uppstå en rad frågor i samband med ett besök på Centralsjukhuset. Nu behöver den som vill ha hjälp bara vika till höger efter huvudentréns karuselldörr.

Där finns patientforums lokal med personal som ska hjälpa till.

Verksamheten har egentligen funnits sedan i våras, men först på måndagen invigdes den officiellt.

En fanfar spelades upp på en mobiltelefon och ett blågult band klipptes.

Nu är den som vill klaga på vården, hylla den eller bara få en vägbeskrivning välkommen in.

– Ingen fråga är för liten eller för stor för att landa här. Sedan kanske vi inte alltid kan svara direkt, men vi ser alltid till att någon gör det, säger Lars Högblom, enhetschef för patient- och medborgarservice.

– Har man funderingar på vården, på vart man ska vända sig eller behöver råd och stöd i de mest skilda frågor så går det att komma hit.

Möjligheten att få svar på vårdrelaterade frågor har så klart funnits tidigare. Men att den nu knyts till en fysisk plats ser landstinget som en stor fördel.

En väg in

– Det handlar om att öka tillgängligheten och möjligheten att nå oss för patienter och närstående, säger Lars Högblom.

– Det är ytterligare en väg in.

Under den tid som patientforumet har varit öppet, sedan i maj, har 400–500 personer besökt lokalen.

– Det tycker vi är ganska lite, säger Lars Högblom.

– Det beror delvis på att öppettiderna är begränsade.

Till en början går det att få hjälp mellan klockan 13 och 15 på vardagar, men ambitionen är att det på sikt ska vara öppet hela dagarna.

Fler patientforum är också på gång i länet.

– Vi ska ha det även i Arvika och Torsby på sikt, säger landstingsrådet Elisabeth Kihlström (KD).

Det kan lätt uppstå en rad frågor i samband med ett besök på Centralsjukhuset. Nu behöver den som vill ha hjälp bara vika till höger efter huvudentréns karuselldörr.

Där finns patientforums lokal med personal som ska hjälpa till.

Verksamheten har egentligen funnits sedan i våras, men först på måndagen invigdes den officiellt.

En fanfar spelades upp på en mobiltelefon och ett blågult band klipptes.

Nu är den som vill klaga på vården, hylla den eller bara få en vägbeskrivning välkommen in.

– Ingen fråga är för liten eller för stor för att landa här. Sedan kanske vi inte alltid kan svara direkt, men vi ser alltid till att någon gör det, säger Lars Högblom, enhetschef för patient- och medborgarservice.

– Har man funderingar på vården, på vart man ska vända sig eller behöver råd och stöd i de mest skilda frågor så går det att komma hit.

Möjligheten att få svar på vårdrelaterade frågor har så klart funnits tidigare. Men att den nu knyts till en fysisk plats ser landstinget som en stor fördel.

En väg in

– Det handlar om att öka tillgängligheten och möjligheten att nå oss för patienter och närstående, säger Lars Högblom.

– Det är ytterligare en väg in.

Under den tid som patientforumet har varit öppet, sedan i maj, har 400–500 personer besökt lokalen.

– Det tycker vi är ganska lite, säger Lars Högblom.

– Det beror delvis på att öppettiderna är begränsade.

Till en början går det att få hjälp mellan klockan 13 och 15 på vardagar, men ambitionen är att det på sikt ska vara öppet hela dagarna.

Fler patientforum är också på gång i länet.

– Vi ska ha det även i Arvika och Torsby på sikt, säger landstingsrådet Elisabeth Kihlström (KD).