2016-01-21 17:38

2016-01-21 17:38

"Turism är en framtidsbransch"

VÄRMLAND: Visit Värmland vill satsa mer på samarbeten med medlemmarna

Visit Värmland går in i en ny fas där de vill hitta andra vägar för att säkra ekonomin än genom offentliga medel.
– Glapp mellan projekten är ett problem, säger ordförande Christina Lundqvist.

Visit Värmland får mycket offentliga medel, regionstöd och EU-stöd, för att driva projekt som ska utveckla besöksnäringen i länet. Något styrelsen nu vill ändra på.

– Projekten är väl genomförda men när de tar slut så uppstår en osäkerhet kring finansieringen av verksamheten. Det kan bli glapp mellan projekten då vi står utan stöd och därför vill vi jobba på ett annat tryggare sätt, säger Christina Lundqvist, ordförande i Visit Värmland.

Hur ska ni göra det?

– Vi vill jobba mer med samarbeten, mer konsultativt, och jobba mer med våra medlemmar i stället för vara beroende av pengar utifrån. Det är ju här som besöksnäringen finns. Det är det bästa för Värmland.

Ett första steg var att Laila Gibson, som varit vd för Visit Värmland sedan 2012, fick gå. Det berättade NWT om den 16 januari i år.

Stärka stoltheten

– Laila och personalen har varit väldigt bra på att se till att Visit Värmland gick från idé till ett kluster med närmare 130 medlemmar och en omsättning på 10 miljoner kronor. Nu har vi plattformen och projekt som löper i tre år framöver. Men vad händer om tre år då? Det vet vi inte om vi inte strukturerar om oss, säger Christina Lundqvist.

Hur ska ni göra det mer konkret?

– Att fortsätta sätta besöksnäringen på kartan i näringslivet. Visit Värmland har blivit ett kluster på samma sätt som Paper Province för skogen och Compare för IT. Närmast handlar det mycket om affärsutveckling och digitalisering. Tursim är en framgångsbransch och vi har mycket på gång.

– Vi vill stärka stoltheten i branschen. Det finns många små entreprenörer som gör ett fantastsikt jobb under säsongerna.

Treårsprojekt

Hälften av 2015 har gått åt till starten av de stora projekt som kommer löpa över tre år. Det handlar om ett interregionalt projekt med Norge om affärsutveckling över gränsen. Och en digitalisering som ska öka användarvänligheten för besökare i länet. Bland Visit Värmlands närmare 130 medlemmar finns kommuner och stora och små företag i hela länet.

Laila Gibson är kvar i några månader till som vd. Innan hon slutar hoppas de ha hittat en ny.

– Arbetet med att hitta kandidater till den posten pågår. Det ska nog gå bra. Vi är rustade för framtiden, säger Christina Lundqvist.

Visit Värmland får mycket offentliga medel, regionstöd och EU-stöd, för att driva projekt som ska utveckla besöksnäringen i länet. Något styrelsen nu vill ändra på.

– Projekten är väl genomförda men när de tar slut så uppstår en osäkerhet kring finansieringen av verksamheten. Det kan bli glapp mellan projekten då vi står utan stöd och därför vill vi jobba på ett annat tryggare sätt, säger Christina Lundqvist, ordförande i Visit Värmland.

Hur ska ni göra det?

– Vi vill jobba mer med samarbeten, mer konsultativt, och jobba mer med våra medlemmar i stället för vara beroende av pengar utifrån. Det är ju här som besöksnäringen finns. Det är det bästa för Värmland.

Ett första steg var att Laila Gibson, som varit vd för Visit Värmland sedan 2012, fick gå. Det berättade NWT om den 16 januari i år.

Stärka stoltheten

– Laila och personalen har varit väldigt bra på att se till att Visit Värmland gick från idé till ett kluster med närmare 130 medlemmar och en omsättning på 10 miljoner kronor. Nu har vi plattformen och projekt som löper i tre år framöver. Men vad händer om tre år då? Det vet vi inte om vi inte strukturerar om oss, säger Christina Lundqvist.

Hur ska ni göra det mer konkret?

– Att fortsätta sätta besöksnäringen på kartan i näringslivet. Visit Värmland har blivit ett kluster på samma sätt som Paper Province för skogen och Compare för IT. Närmast handlar det mycket om affärsutveckling och digitalisering. Tursim är en framgångsbransch och vi har mycket på gång.

– Vi vill stärka stoltheten i branschen. Det finns många små entreprenörer som gör ett fantastsikt jobb under säsongerna.

Treårsprojekt

Hälften av 2015 har gått åt till starten av de stora projekt som kommer löpa över tre år. Det handlar om ett interregionalt projekt med Norge om affärsutveckling över gränsen. Och en digitalisering som ska öka användarvänligheten för besökare i länet. Bland Visit Värmlands närmare 130 medlemmar finns kommuner och stora och små företag i hela länet.

Laila Gibson är kvar i några månader till som vd. Innan hon slutar hoppas de ha hittat en ny.

– Arbetet med att hitta kandidater till den posten pågår. Det ska nog gå bra. Vi är rustade för framtiden, säger Christina Lundqvist.