2016-01-19 19:50

2016-01-19 19:50

Isbrytning på gång i Vänern

VÄRMLAND

Isbrytarsäsongen har nu börjat i Vänern. Sedan något dygn finns Sjöfartsverkets arbetsfartyg Scandica på plats för att hjälpa handelsfartyg framför allt i Vänersborgsviken.

Det finns också sedan i fredags restriktioner för fartygstrafiken på Göta älv och Vänern. De fartyg som ska gå upp måste antingen ha lägst isklass II och lägst 2 000 dwt eller lägst isklass IC och lägst 1 300 dwt.

Men isen lägger sig också längs Vänerns norra kust. Sedan en tid tillbaka är bogserbåten Karl i gång för att hålla rännan öppen till Karlstads hamn. Ale, den isbrytare som är särskilt konstruerad för att kunna gå upp genom Trollhätte kanal, var annars först ut i tjänst av isbrytarna i år när han under trettonhelgen gick upp till Bottenvikens norra kust.

Nu assisterar Ale litet längre söderut, i Norra Kvarken. De två senaste isvintrarna har varit påtagligt lindriga i Sverige. Så var det även med den nuvarande vintern men den senaste veckans kyla har fått vintern att ”komma i kapp” och bli mer normal.

Det finns också sedan i fredags restriktioner för fartygstrafiken på Göta älv och Vänern. De fartyg som ska gå upp måste antingen ha lägst isklass II och lägst 2 000 dwt eller lägst isklass IC och lägst 1 300 dwt.

Men isen lägger sig också längs Vänerns norra kust. Sedan en tid tillbaka är bogserbåten Karl i gång för att hålla rännan öppen till Karlstads hamn. Ale, den isbrytare som är särskilt konstruerad för att kunna gå upp genom Trollhätte kanal, var annars först ut i tjänst av isbrytarna i år när han under trettonhelgen gick upp till Bottenvikens norra kust.

Nu assisterar Ale litet längre söderut, i Norra Kvarken. De två senaste isvintrarna har varit påtagligt lindriga i Sverige. Så var det även med den nuvarande vintern men den senaste veckans kyla har fått vintern att ”komma i kapp” och bli mer normal.