2016-01-13 06:00

2016-01-13 06:00

NWT:s nedslag visar stor skillnad i säkerhetstänk

KARLSTAD

Efter dådet på en skola i Trollhättan i höstas höjs säkerheten på många skolor i landet med id-kontroller och övervakningskameror.
NWT:s reporter besökte oanmäld fem Karlstadsskolor för att testa hur säkerhetsrutinerna fungerar.

– Hej, kan jag hjälpa till med något?

På två av fem skolor som NWT besökte fungerade säkerhetsrutinen bra och frågan från personalen kom inom ett par minuter på skolans område.

Ingen reaktion

På två andra var det ingen som reagerade alls och på den femte dröjde det en kvart innan någon tog kontakt.

Skillnaden kan bero på flera saker men ger ändå en bild av hur det ser ut.

– Efter det som hände i Trollhättan har vi höjt medvetenheten om att skolan inte är en allmän plats, säger Staffan Skoglund, tillförordnad skoldirektör i Karlstad kommun.

Det har man gjort genom att informera om säkerhetsrutinerna som bland annat består i att personalen ska vara uppmärksam och ta kontakt med alla som de inte känner igen.

– Rutinerna är desamma som innan Trollhättan men vi har inlett ett arbete där den säkerhetsansvarige besöker varje enhet och går igenom de lokala förutsättningarna och presenterar Skolverkets stödmaterial Våld i skolan, säger Staffan Skoglund.

Hur ser du på att NWT blev så olika bemött på de olika skolorna?

– Vi är inne i en utbildningsdel. Säkerhetsansvarige började sitt arbete i december.

På Rudsskolan var det ingen som kände sig manad att ta kontakt med NWT:s reporter trots att rektor Elisabeth Olofsson tidigare berättat att personalen kände sig väl förberedda säkerhetsmässigt och hade som självklar policy att alltid fråga okända människor vad de har för ärende i skolan.

– Det hade jag inte förväntat mig. Då får vi aktualisera det här igen, säger rektor Elisabeth Olofsson.

Många ingångar

Christer Falkmar är en av två rektorer på Hultsbergsskolan där NWT:s reporter kunde vandra fritt omkring i 20 minuter.

– Hultsbergsskolan är en svår skola att hålla koll på, säger han.

Här finns 10-12 olika ingångar, drygt 600 barn från förskoleålder till niondeklassare och över hundra anställda med fem olika chefer.

Vad tänker du om att ingen reagerade?

– Vi bör fråga men det kanske inte alltid blir så. Frågan är hur vi ska komma tillrätta med detta, säger Christer Falkemar.

– Hej, kan jag hjälpa till med något?

På två av fem skolor som NWT besökte fungerade säkerhetsrutinen bra och frågan från personalen kom inom ett par minuter på skolans område.

Ingen reaktion

På två andra var det ingen som reagerade alls och på den femte dröjde det en kvart innan någon tog kontakt.

Skillnaden kan bero på flera saker men ger ändå en bild av hur det ser ut.

– Efter det som hände i Trollhättan har vi höjt medvetenheten om att skolan inte är en allmän plats, säger Staffan Skoglund, tillförordnad skoldirektör i Karlstad kommun.

Det har man gjort genom att informera om säkerhetsrutinerna som bland annat består i att personalen ska vara uppmärksam och ta kontakt med alla som de inte känner igen.

– Rutinerna är desamma som innan Trollhättan men vi har inlett ett arbete där den säkerhetsansvarige besöker varje enhet och går igenom de lokala förutsättningarna och presenterar Skolverkets stödmaterial Våld i skolan, säger Staffan Skoglund.

Hur ser du på att NWT blev så olika bemött på de olika skolorna?

– Vi är inne i en utbildningsdel. Säkerhetsansvarige började sitt arbete i december.

På Rudsskolan var det ingen som kände sig manad att ta kontakt med NWT:s reporter trots att rektor Elisabeth Olofsson tidigare berättat att personalen kände sig väl förberedda säkerhetsmässigt och hade som självklar policy att alltid fråga okända människor vad de har för ärende i skolan.

– Det hade jag inte förväntat mig. Då får vi aktualisera det här igen, säger rektor Elisabeth Olofsson.

Många ingångar

Christer Falkmar är en av två rektorer på Hultsbergsskolan där NWT:s reporter kunde vandra fritt omkring i 20 minuter.

– Hultsbergsskolan är en svår skola att hålla koll på, säger han.

Här finns 10-12 olika ingångar, drygt 600 barn från förskoleålder till niondeklassare och över hundra anställda med fem olika chefer.

Vad tänker du om att ingen reagerade?

– Vi bör fråga men det kanske inte alltid blir så. Frågan är hur vi ska komma tillrätta med detta, säger Christer Falkemar.

Skolbesöken

Internationella engelska skolan: Jag sneddar över skolgården på väg mot huvudentrén när en lärare stoppar mig. ”Det är vår policy, vi frågar alltid”, säger läraren Cecilia Hedengran. Det tog två minuter innan jag blev kontaktad.

Hultsbergsskolan: Jag går in genom huvudentrén och vandrar lite fram och tillbaka. Möter personal som hejar glatt, men ingen frågar. Tittar på elevutställningar, hänger utanför matsalen och tar en sväng in på förskolan utan att någon har invändningar. Efter 20 minuter ger jag mig tillkänna.

Frödingskolan: Jag går in genom huvudentrén och promenerar bort genom korridoren. Efter tre minuter stoppas jag av en lärare som vill hjälpa mig till rätta.

”Så har vi gjort i många år redan”, säger rektor Iréne Lidström.

Rudsskolan: Jag går genom ljusgården full med lunchlediga barn och vidare upp i korridorerna. Det är ganska tomt på lärare, men möter några som hejar. Tar en sväng in i matsalen, och sitter en stund i ljusgården... ingen reaktion. Efter 20 minuter ger jag upp.

Norrstrandsskolan: Efter en kvarts planlöst vandrande i korridorer och uppehållsrum blir jag stoppad av en lärare som vill hjälpa till.