2016-01-12 17:40

2016-01-12 17:44

Gör så här så blir du populär i skidspåret

VÄRMLAND: Håll koll på skidåkningens vett och etikett

Snön faller och skidspåren ligger inbjudande.
Många vill åka – då blir det särskilt viktigt att hålla koll på vett och etikett i spåren.
NWT bad OS- och VM-guldmedaljören Thobias Fredriksson om tips.

Intresset för längdåkning fortsätter att växa.

Men det räcker inte att bara lära sig att åka. För att upplevelsen ska bli så bra som möjligt gäller det även att ha koll på regler och hur man beter sig i spåret.

Svenska skidförbundet tog härom året fram trafik- och trivselregler. Bakgrunden är just det ökade intresset som inneburit fler nya åkare.

– På sex år har längdskidor gått från att vara en snorig töntsport till trendsport. Då tyckte vi att det här var en viktig bit att ta tag i så att folk trivs i spåret och samsas på ett bra sätt, säger Per-Åke Yttergård, som är anläggningsansvarig vid Svenska skidförbundet.

– Det är också något som föreningar och kommuner som har anläggningar kan informera om.

NWT tog med meriterade skidåkaren och Karlstadsbon Thobias Fredriksson till I2-skogen i Karlstad och bad om hans bästa tips för att underlätta livet i skidspåret.

– Använder man sunt förnuft och visar hänsyn till alla som åker så brukar det lösa sig ganska bra, säger han.

Snabb får anpassa

En sak att ha koll på är hur du passerar en annan skidåkare. Thobias Fredriksson tycker att den som kommer i kapp bakifrån får anpassa sig.

– Det är självklart att den snabbare åkaren åker på sidan och kör om den som är långsammare. Den som åker långsammare ska inte behöva kliva ur spår och släppa fram någon annan.

– Är det två spår i en riktning brukar den långsammare åkaren åka i höger spår.

Att skrika ”ur spår” för att få plats att passera gillar han inte.

– Nej, inte när man är ute och tränar. Det kan man göra om man åker en tävling och jagar tid, men inte när man är ute och motionsåker.

Spara på spåret

Åkriktningen är en annan viktig grej att ha koll på – ingen vill få möte i skidspåret i en nedförsbacke.

Att vara rädd om spåret gör också att en hel del irritation undviks. Tryter krafterna i en uppförsbacke och du inte orkar köra på i spåret så kan du saxa – vid sidan av om det finns plats.

– Finns det möjlighet tycker jag att man ska gå ur spåret och saxa upp där det kanske finns en skejtbädd, så att man inte saxar i spåret. Det finns åkare som har bättre fäste och som vill ha kvar spåret ända upp i backen.

Och om du händelsevis skulle promenera i skidspåret kan du räkna med sura blickar från skidåkarna.

– Det får inte existera. Är det ett skidspår så ska man åka skidor där. Det tycker jag även gäller om det är preparerat för skejt. Där ska man heller inte gå.

Då är det i alla fall okej att ropa ”ur spår”?

– Ja, det är det nog, haha.

Intresset för längdåkning fortsätter att växa.

Men det räcker inte att bara lära sig att åka. För att upplevelsen ska bli så bra som möjligt gäller det även att ha koll på regler och hur man beter sig i spåret.

Svenska skidförbundet tog härom året fram trafik- och trivselregler. Bakgrunden är just det ökade intresset som inneburit fler nya åkare.

– På sex år har längdskidor gått från att vara en snorig töntsport till trendsport. Då tyckte vi att det här var en viktig bit att ta tag i så att folk trivs i spåret och samsas på ett bra sätt, säger Per-Åke Yttergård, som är anläggningsansvarig vid Svenska skidförbundet.

– Det är också något som föreningar och kommuner som har anläggningar kan informera om.

NWT tog med meriterade skidåkaren och Karlstadsbon Thobias Fredriksson till I2-skogen i Karlstad och bad om hans bästa tips för att underlätta livet i skidspåret.

– Använder man sunt förnuft och visar hänsyn till alla som åker så brukar det lösa sig ganska bra, säger han.

Snabb får anpassa

En sak att ha koll på är hur du passerar en annan skidåkare. Thobias Fredriksson tycker att den som kommer i kapp bakifrån får anpassa sig.

– Det är självklart att den snabbare åkaren åker på sidan och kör om den som är långsammare. Den som åker långsammare ska inte behöva kliva ur spår och släppa fram någon annan.

– Är det två spår i en riktning brukar den långsammare åkaren åka i höger spår.

Att skrika ”ur spår” för att få plats att passera gillar han inte.

– Nej, inte när man är ute och tränar. Det kan man göra om man åker en tävling och jagar tid, men inte när man är ute och motionsåker.

Spara på spåret

Åkriktningen är en annan viktig grej att ha koll på – ingen vill få möte i skidspåret i en nedförsbacke.

Att vara rädd om spåret gör också att en hel del irritation undviks. Tryter krafterna i en uppförsbacke och du inte orkar köra på i spåret så kan du saxa – vid sidan av om det finns plats.

– Finns det möjlighet tycker jag att man ska gå ur spåret och saxa upp där det kanske finns en skejtbädd, så att man inte saxar i spåret. Det finns åkare som har bättre fäste och som vill ha kvar spåret ända upp i backen.

Och om du händelsevis skulle promenera i skidspåret kan du räkna med sura blickar från skidåkarna.

– Det får inte existera. Är det ett skidspår så ska man åka skidor där. Det tycker jag även gäller om det är preparerat för skejt. Där ska man heller inte gå.

Då är det i alla fall okej att ropa ”ur spår”?

– Ja, det är det nog, haha.

Trivselregler

Skidförbundet har nitton trivselregler. Här är några av dem:

• Hjälp andra som råkat ut för en olycka eller behöver hjälp på annat sätt.

• Gå alltid åt sidan när du stannar i spåren.

• Stanna inte i onödan där sikten är begränsad. Exempelvis är det särskilt olämpligt att stanna bakom krön, kurvor och brantare utförsbackar.

• Respektera anvisade åkriktningar.

• Anläggningens terräng-/spårfordon och andra fordon kan förekomma i skidspåren/lederna även under öppettider.

Källa: Svenska skidförbundet