2016-01-11 12:48

2016-01-11 18:43

Vill utöka tågtrafiken till Oslo och Örebro

KOMMUNIKATIONER: Värmlandstrafik presenterar nytt förslag

(UPPDATERAD) Värmlandstrafik vill bygga ut tågtrafiken i länet. Bolaget vill återinföra direkttrafiken till Oslo och införa åtta dubbelturer per dag.
I förslaget ingår också en utökning till åtta dubbelturer även till Örebro och en tätare trafik på Fryksdalsbanan.

Åtta dagliga dubbelturer till Oslo från Karlstad och lika många till Örebro. Dessutom en utbyggnad till åtta dagliga dubbelturer på sträckorna Karlstad–Torsby och Sunne–Kil. Sådant är Värmlandstrafiks förslag.

– Vi vill bidra till den regionala utvecklingen och öka Värmlands attraktivitet, säger Värmlandstrafiks vd Lars Bull.

– Vår nya trafik till Oslo innebär att vi får en stark närhet till staden och dess arbetsmarknad och samma sak när det gäller Örebro, säger Mikael Dahlqvist (S), ordförande i Värmlandstrafik.

Förslaget innebär att den regionala direkttrafiken mellan Karlstad och Oslo startas upp igen efter ha legat nere i några år. I dag vänder Värmlandstrafiks tåg i Kongsvinger.

– Tanken är att norska NSB som kör timmestrafik till Kongsvinger förlänger vartannat tåg, totalt åtta stycken per dag, till Karlstad.

– Det kräver två tåg för dem, men frigör samtidigt lika många för vår del och gör att vi kan bygga ut trafiken mellan Karlstad och Örebro till åtta dagliga dubbelturer, säger Lars Bull.

Satsningen innebär alltså även en utökning av tågtrafiken på Fryksdalsbanan och kompletteringsbussar mellan Sunne och Torsby på västra sidan om Fryken.

– Och trots att trafiken totalt sett i länet växer blir den samtidigt effektivare och det gör att vi kan gå från dagens 14 tåg till elva. Vi får en helt annan robusthet i vår trafik och kan öka underhållet, konstaterar Bull.

Förslaget kostar 30 miljoner kronor per år netto för Värmlandstrafiks ägare landstinget och kommunerna och de ska säga ja eller nej till förslaget på regionfullmäktige i april.

Gör man det kan trafiken börja rulla när tidtabellerna ändras i december.

– Ett jättepositivt förslag som innebär att Arvika blir en del av Oslos arbetsmarknadsregion, säger Arvikas kommunalråd Peter Söderström (S).

– Bättre kommunikationer ger bättre pendlingsmöjligheter både till och från Torsby, säger kollegan Ann-Katrin Järåsen (S).

– I grunden är detta mycket positivt, men samtidigt är det stora kostnader, säger Peter Kullgren (KD), kommunalråd i Karlstad.

– Vi ska värdera deras förslag och pröva det mot andra viktiga uppgifter vi har, säger landstingsrådet Fredrik Larsson (M).

Åtta dagliga dubbelturer till Oslo från Karlstad och lika många till Örebro. Dessutom en utbyggnad till åtta dagliga dubbelturer på sträckorna Karlstad–Torsby och Sunne–Kil. Sådant är Värmlandstrafiks förslag.

– Vi vill bidra till den regionala utvecklingen och öka Värmlands attraktivitet, säger Värmlandstrafiks vd Lars Bull.

– Vår nya trafik till Oslo innebär att vi får en stark närhet till staden och dess arbetsmarknad och samma sak när det gäller Örebro, säger Mikael Dahlqvist (S), ordförande i Värmlandstrafik.

Förslaget innebär att den regionala direkttrafiken mellan Karlstad och Oslo startas upp igen efter ha legat nere i några år. I dag vänder Värmlandstrafiks tåg i Kongsvinger.

– Tanken är att norska NSB som kör timmestrafik till Kongsvinger förlänger vartannat tåg, totalt åtta stycken per dag, till Karlstad.

– Det kräver två tåg för dem, men frigör samtidigt lika många för vår del och gör att vi kan bygga ut trafiken mellan Karlstad och Örebro till åtta dagliga dubbelturer, säger Lars Bull.

Satsningen innebär alltså även en utökning av tågtrafiken på Fryksdalsbanan och kompletteringsbussar mellan Sunne och Torsby på västra sidan om Fryken.

– Och trots att trafiken totalt sett i länet växer blir den samtidigt effektivare och det gör att vi kan gå från dagens 14 tåg till elva. Vi får en helt annan robusthet i vår trafik och kan öka underhållet, konstaterar Bull.

Förslaget kostar 30 miljoner kronor per år netto för Värmlandstrafiks ägare landstinget och kommunerna och de ska säga ja eller nej till förslaget på regionfullmäktige i april.

Gör man det kan trafiken börja rulla när tidtabellerna ändras i december.

– Ett jättepositivt förslag som innebär att Arvika blir en del av Oslos arbetsmarknadsregion, säger Arvikas kommunalråd Peter Söderström (S).

– Bättre kommunikationer ger bättre pendlingsmöjligheter både till och från Torsby, säger kollegan Ann-Katrin Järåsen (S).

– I grunden är detta mycket positivt, men samtidigt är det stora kostnader, säger Peter Kullgren (KD), kommunalråd i Karlstad.

– Vi ska värdera deras förslag och pröva det mot andra viktiga uppgifter vi har, säger landstingsrådet Fredrik Larsson (M).

Förändringarna

På sträckan Karlstad–Oslo kör Värmlandstrafik via Tågkompaniet ingen trafik. Tågen vänder i Kongsvinger. Tack vare att bolaget är ett dotterbolag till NSB har man fått till ett avtal som betyder åtta dubbelturer på vardagar.

På sträckan Karlstad–Örebro körs det i dag tre dubbelturer på vardagar. Förslaget innebär en utökning till åtta.

Mellan Karlstad och Torsby utökas dagens sju turer på vardagar till åtta. Lika många blir det mellan Kil och Sunne.

Källa: Värmlandstrafik