2016-01-11 11:31

2016-01-11 11:40

Värmlandstrafik vill ha fler turer till Oslo

VÄRMLAND

Åtta nya dubbelturer till Oslo och lika många dubbelturer från Karlstad till Örebro. Det vill Värmlandstrafik ha enligt ett nytt förslag.

Förslaget är en omarbetning av ett tidigare förslag som har förhandlats fram mellan Värmlandstrafik och Tågkompaniet. Förslaget, som är tänkt att genomföras från tidtabellsskiftet i december 2016, innebär också ett utökat antal turer på Fryksdalsbanan.

– Värmlands geografiska tillgänglighet är bristfällig, vilket minskar regionens attraktivitet och konkurrenskraft. Detta har visats i flera utredningar under senare tid. Vi måste förandra den bilden om befintliga företag ska kompletteras av nya, om befintliga medborgare, gamla och nya, äldre och yngre, ska välja att satsa pa Värmland, säger Värmlandstrafiks vd, Lars Bull.

Förslaget innebär i korthet

  • Kraftigt förbättrad tågtrafik till/från och inom Värmland.
  • Möjlighet för fler resenärer i tågtrafiken.
  • Ny tågtrafik till Oslo.
  • Förbattrad tågtrafik till Örebro.
  • Fler tågturer på helgerna.
  • Tätare tågtrafik pa Fryksdalsbanan kopplat till byte mot både öster och väster pa Värmlandsbanan.
  • Samarbete mellan NSB/Tågkompaniet och Värmlandstrafik.
  • Avtalet kräver inga inköp av tåg under perioden fram till 2020.

– Det är av största vikt att vi på ett effektivt och för våra resenärer bra sätt kan binda ihop Värmland med både den norska arbetsmarknaden och arbetsmarknaden i Örebro för att ytterligare stärka regionen, säger Lars Bull.

– Om vi kan åstadkomma den förändringen, då växer skattekraften och hjälper både kommuner och landsting att klara välfärdssamhället. Skillnaden mellan kollektivtrafiken och andra samhällsfinansierade verksamheter är att kollektivtrafiken kan bidra till en ökad skattekraft, medan andra verksamheter som vård, skola och omsorg är beroende av ökad skattekraft.

 

Förslaget är en omarbetning av ett tidigare förslag som har förhandlats fram mellan Värmlandstrafik och Tågkompaniet. Förslaget, som är tänkt att genomföras från tidtabellsskiftet i december 2016, innebär också ett utökat antal turer på Fryksdalsbanan.

– Värmlands geografiska tillgänglighet är bristfällig, vilket minskar regionens attraktivitet och konkurrenskraft. Detta har visats i flera utredningar under senare tid. Vi måste förandra den bilden om befintliga företag ska kompletteras av nya, om befintliga medborgare, gamla och nya, äldre och yngre, ska välja att satsa pa Värmland, säger Värmlandstrafiks vd, Lars Bull.

Förslaget innebär i korthet

  • Kraftigt förbättrad tågtrafik till/från och inom Värmland.
  • Möjlighet för fler resenärer i tågtrafiken.
  • Ny tågtrafik till Oslo.
  • Förbattrad tågtrafik till Örebro.
  • Fler tågturer på helgerna.
  • Tätare tågtrafik pa Fryksdalsbanan kopplat till byte mot både öster och väster pa Värmlandsbanan.
  • Samarbete mellan NSB/Tågkompaniet och Värmlandstrafik.
  • Avtalet kräver inga inköp av tåg under perioden fram till 2020.

– Det är av största vikt att vi på ett effektivt och för våra resenärer bra sätt kan binda ihop Värmland med både den norska arbetsmarknaden och arbetsmarknaden i Örebro för att ytterligare stärka regionen, säger Lars Bull.

– Om vi kan åstadkomma den förändringen, då växer skattekraften och hjälper både kommuner och landsting att klara välfärdssamhället. Skillnaden mellan kollektivtrafiken och andra samhällsfinansierade verksamheter är att kollektivtrafiken kan bidra till en ökad skattekraft, medan andra verksamheter som vård, skola och omsorg är beroende av ökad skattekraft.