2015-12-03 06:00

2015-12-03 06:00

"Sprida rykten är mänskligt"

SUNNE: Experten om spekulationer och ryktesspridning

De flesta skapar, diskuterar och sprider rykten – ofta dagligen.
– Vi använder ryktesspridning för att förstå omvärlden och situationen omkring oss, säger pr-experten och krishanteraren Jeanette Fors-Andrée.

Spekulationer och ryktesspridning kan vara ett uttryck för missnöje med situationen.

Det menar pr-experten och krishanteraren Jeanette Fors-Andrée.

– Att sprida rykten är mänskligt beteende. Det går betydligt fortare i dag och många kan vara delaktiga, till exempel på sociala medier, säger hon.

För en privatperson, liksom ett företag, kan falska rykten vara ödesdigra.

– Man måste vara väldigt snabb med att dementera falska rykten och varför de inte stämmer. Annars blir bilden ”därute” verklighet. Det vi ser i dag är att värderingar är allt viktigare för företagen. Kontrakt kan brytas, sponsorer och affärspartner kan dra sig ur om man upplever att företaget inte agerar etiskt rätt, säger hon.

Hon tror inte att det är vanligt med ”planterade” rykten.

– Jag tror att ryktesspridning främst sker den naturliga vägen, vid kaffeapparaten på jobbet till exempel. När rykten sprids är det svårt att gå i botten med ursprungskällan. Ställ kritiska frågor, säger Jeanette Fors-Andrée.

Spekulationer och ryktesspridning kan vara ett uttryck för missnöje med situationen.

Det menar pr-experten och krishanteraren Jeanette Fors-Andrée.

– Att sprida rykten är mänskligt beteende. Det går betydligt fortare i dag och många kan vara delaktiga, till exempel på sociala medier, säger hon.

För en privatperson, liksom ett företag, kan falska rykten vara ödesdigra.

– Man måste vara väldigt snabb med att dementera falska rykten och varför de inte stämmer. Annars blir bilden ”därute” verklighet. Det vi ser i dag är att värderingar är allt viktigare för företagen. Kontrakt kan brytas, sponsorer och affärspartner kan dra sig ur om man upplever att företaget inte agerar etiskt rätt, säger hon.

Hon tror inte att det är vanligt med ”planterade” rykten.

– Jag tror att ryktesspridning främst sker den naturliga vägen, vid kaffeapparaten på jobbet till exempel. När rykten sprids är det svårt att gå i botten med ursprungskällan. Ställ kritiska frågor, säger Jeanette Fors-Andrée.