2015-10-29 20:20

2015-10-29 20:20

Stöd för snabbtågsbana

TRAFIK: Infrastrukturkommissionen positiv till satsningen på utbyggd järnväg Stockholm–Oslo

Satsningen på höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Oslo fortsätter. I onsdags deltog företrädare för projektet på ett seminarium i Stockholm.
– Där presenterade Infrastrukturkommissionen en rapport om alternativt ägande och finansiering och man var väldigt positiva till vårt projekt.

Det säger Lars Andersson, fastighetsägarna som ingår i Tillskottet som ligger bakom satsningen på att utveckla infrastrukturen i korridoren Oslo–Karlstad–Örebro–Stockholm. Målet är en restid på under tre timmar.

Infrastrukturkommissionen består bland annat av tidigare finansministern Allan Larsson (S) och tidigare språkröret Maria Wetterstrand (MP). Syftet med den är att bredda diskussionen om ägande och organisering av infrastruktur i Sverige.

– Infrastrukturkommissionen lyfte upp vårt projekt, det vill säga en utvecklad järnväg Stockholm–Oslo med nya banor Karlstad–Örebro och Arvika–Lilleström tillsammans med en utbyggnad av E22:an och det tror jag betydde väldigt mycket för satsningen, säger Lars Andersson.

– De var väldigt positiva till våra idéer om en utbyggnad, fortsätter han.

Med på seminariet var även infrastrukturminister Anna Johansson (S).

– Hon verkade väldigt intresserad av vårt projekt även om hon inte gav några löften. Det var mycket nyttigt att hon blev informerad om projektet och Infrastrukturkommissionens åsikter väger ganska tungt i sammanhanget, säger Lars Andersson.

– Om vi ska ha råd att fortsätta bygga ut vår infrastruktur behöver vi få till en lösning med offentligt privata lösningar. En sådan satsning skulle Nobelbanan kunna bli, säger kommunalrådet Maria Frisk (MP) som även är ordförande i kommunens tillväxtutskott.

För en tid sedan bildade Karlstad och Örebro ett gemensamt bolag tillsammans med Region Värmland och Region Örebro för att driva höghastighetstågfrågan. Efter seminariet ska man följa upp den med Näringsdepartementet och Trafikverket.

Det säger Lars Andersson, fastighetsägarna som ingår i Tillskottet som ligger bakom satsningen på att utveckla infrastrukturen i korridoren Oslo–Karlstad–Örebro–Stockholm. Målet är en restid på under tre timmar.

Infrastrukturkommissionen består bland annat av tidigare finansministern Allan Larsson (S) och tidigare språkröret Maria Wetterstrand (MP). Syftet med den är att bredda diskussionen om ägande och organisering av infrastruktur i Sverige.

– Infrastrukturkommissionen lyfte upp vårt projekt, det vill säga en utvecklad järnväg Stockholm–Oslo med nya banor Karlstad–Örebro och Arvika–Lilleström tillsammans med en utbyggnad av E22:an och det tror jag betydde väldigt mycket för satsningen, säger Lars Andersson.

– De var väldigt positiva till våra idéer om en utbyggnad, fortsätter han.

Med på seminariet var även infrastrukturminister Anna Johansson (S).

– Hon verkade väldigt intresserad av vårt projekt även om hon inte gav några löften. Det var mycket nyttigt att hon blev informerad om projektet och Infrastrukturkommissionens åsikter väger ganska tungt i sammanhanget, säger Lars Andersson.

– Om vi ska ha råd att fortsätta bygga ut vår infrastruktur behöver vi få till en lösning med offentligt privata lösningar. En sådan satsning skulle Nobelbanan kunna bli, säger kommunalrådet Maria Frisk (MP) som även är ordförande i kommunens tillväxtutskott.

För en tid sedan bildade Karlstad och Örebro ett gemensamt bolag tillsammans med Region Värmland och Region Örebro för att driva höghastighetstågfrågan. Efter seminariet ska man följa upp den med Näringsdepartementet och Trafikverket.