2015-10-18 12:08

2015-10-18 14:28

Bolagsbildning i vardande kring järnvägen

KOMMUNIKATIONER: Höök (M) pratade tåg med Solberg och Kinberg Batra

– En bra första insats för vår del, säger värmländska regionrådet Stina Höök (M), efter att ha luftat tågfrågan med Anna Kinberg Batra och Erna Solberg.

Stina Höök säger att det var viktigt att kunna lyfta frågan om järnvägen mellan Oslo och Stockholm när såväl svenska moderatledaren och norska statsministern fanns på plats i Karlstad.

– De kan såklart inte stå och lova något, men det är kul att vi lyckades uppmärksamma dem.

Det var inte bara Höök som pratade tåg. Även Katarina Tolgfors, oppositionsråd i Region Örebro län, Anna König Jerlmyr (oppositionsborgarråd i Stockholm) och Jessica Rosencrantz (vice ordförande i riksdagens trafikutskott) deltog i det korta mötet.

– I och med att det är en stor konkurrens kring infrastruktursatsningar så är det viktigt att vara ute i tid, säger Katarina Tolgfors.

Få norskt perspektiv

Erna Solberg uppehöll sig länge kring relationen mellan Norge och Värmland i sitt tal på partistämman. Hon sa bland annat att järnvägen är en viktig länk för arbetskraft och industri

– Det också bra att vi går ut och pratar om det här för det kan få företag att etablera sig i regionen, säger Katarina Tolgfors och fortsätter:

– Samtidigt är det viktigt att vi också tar oss till Norge och får med deras perspektiv i frågan.

Stina Höök skjuter in att det också är en miljöfråga.

– Det är ett argument i det här, att få ner flygresorna mellan Oslo och Stockholm.

Mer fokus

För att kunna ha ett större fokus på frågan kring järnvägsutbyggnaden mellan huvudstäderna så är nu ett bolag, som kommer heta OsloStockholm 2.55 (alltså en restid på under tre timmar), på väg att bildas. De som är med i bildandet är regionerna Örebro och Värmland samt Örebro och Karlstads kommun. .

– Vi har sneglat på hur man har jobbat med ostlänken, och hur vi kan vara mer fokuserade och jobba med detta löpande, säger Katarina Tolgfors, och det är där kontinuerlig representation i Norge kommer in.

Hur långt bort är bolaget att bildas?

– Frågan ska upp i regionstyrelsen på torsdag, säger Stina Höök.

I Örebro hoppas Katarina Tolgfors att den kommer upp under hösten.

Hur kommer det att finansieras?

– Det kommer att vara ett delat finansieringsansvar mellan regionerna och kommunerna.

Stina Höök säger att det var viktigt att kunna lyfta frågan om järnvägen mellan Oslo och Stockholm när såväl svenska moderatledaren och norska statsministern fanns på plats i Karlstad.

– De kan såklart inte stå och lova något, men det är kul att vi lyckades uppmärksamma dem.

Det var inte bara Höök som pratade tåg. Även Katarina Tolgfors, oppositionsråd i Region Örebro län, Anna König Jerlmyr (oppositionsborgarråd i Stockholm) och Jessica Rosencrantz (vice ordförande i riksdagens trafikutskott) deltog i det korta mötet.

– I och med att det är en stor konkurrens kring infrastruktursatsningar så är det viktigt att vara ute i tid, säger Katarina Tolgfors.

Få norskt perspektiv

Erna Solberg uppehöll sig länge kring relationen mellan Norge och Värmland i sitt tal på partistämman. Hon sa bland annat att järnvägen är en viktig länk för arbetskraft och industri

– Det också bra att vi går ut och pratar om det här för det kan få företag att etablera sig i regionen, säger Katarina Tolgfors och fortsätter:

– Samtidigt är det viktigt att vi också tar oss till Norge och får med deras perspektiv i frågan.

Stina Höök skjuter in att det också är en miljöfråga.

– Det är ett argument i det här, att få ner flygresorna mellan Oslo och Stockholm.

Mer fokus

För att kunna ha ett större fokus på frågan kring järnvägsutbyggnaden mellan huvudstäderna så är nu ett bolag, som kommer heta OsloStockholm 2.55 (alltså en restid på under tre timmar), på väg att bildas. De som är med i bildandet är regionerna Örebro och Värmland samt Örebro och Karlstads kommun. .

– Vi har sneglat på hur man har jobbat med ostlänken, och hur vi kan vara mer fokuserade och jobba med detta löpande, säger Katarina Tolgfors, och det är där kontinuerlig representation i Norge kommer in.

Hur långt bort är bolaget att bildas?

– Frågan ska upp i regionstyrelsen på torsdag, säger Stina Höök.

I Örebro hoppas Katarina Tolgfors att den kommer upp under hösten.

Hur kommer det att finansieras?

– Det kommer att vara ett delat finansieringsansvar mellan regionerna och kommunerna.