2015-10-10 18:12

2015-10-10 18:12

"Tävlingsnerverna är utanpå"

KARLSTAD: Roliga uppgifter taggar tråkiga algoritmer

304 lag tävlar samtidigt på 20 studieorter i hela Norden. På Karlstads universitet sitter sex lag och tävlar i mästerskapen i programmering.

Reglerna är enkla. Upp till tre i varje lag med en gemensam dator, analysera textbeskrivningen, bearbeta information, programmera och lös de tio uppgifterna i ett kompendium på fem timmar.

– Men det är inte lätt. Några uppgifter är enkla men de stegras hela tiden och blir jättesvåra. Så det gäller att först hitta de lättaste för att klara så många som möjligt, säger tävlingsledare Stefan Alfredsson.

Det är fjärde året tävlingen genomförs av Datavetenskapen på Karlstads universitet. Deltagarna är både studenter och personer ute i arbetslivet. En datasal är fylld av de sex lag som anmält sig.

– Jag har tre datasalar här och skulle gärna fylla allihop med tävlande. Men det är så här det har sett ut alla åren.

Roliga uppgifter

Vinnare förra året var Lag 2, med medlemmar från företagen Sogeti och Kvadrat i Karlstad.

– Tjusningen är att tävla. Jag håller inte på med någon sport men det är nog samma adrenalin när man känner tävlingsjävulen i sig. Det är samma tjusning som när man löst ett riktigt klurigt problem eller mattetal, men det här är på riktigt där man hela tiden jämför sig med andra. Och det är jätteroliga uppgifter till ganska tråkiga algoritmer, säger Markus Larsson en tredjedel av Lag 2.

På bordet utanför finns bullar, kaffe, godis och dricka uppdukat till de tävlande. Stämningen i salen är mycket fokuserad.

Vinnaren korad

Strax efter 16 på lördagen hade en vinnare på varje tävlingsplats korats. I Karlstad blev det segertoppade Lag 2.

– Den vann överlägset med fyra rätta lösningar. Sedan var det ganska jämt mellan plats två och sex där tiden avgjorde placeringen bland de översta. Vinnarna Lag 2 hamnade på plats 47 bland samtliga 304 tävlande lag, så det ger dem en motsvarande placering som förra året, säger Stefan Alfredsson.

Första pris är ett presentkort på Bergvik, men blir man bäst i hela Norden är det världsmästerskap som gäller.

Är du sugen på att testa dina kunskaper i programmering? Du hittar uppgifterna om du följer länken https://ncpc15.kattis.com/problems

Ett tips är att börja med uppgift C, den ska vara lättast.

Reglerna är enkla. Upp till tre i varje lag med en gemensam dator, analysera textbeskrivningen, bearbeta information, programmera och lös de tio uppgifterna i ett kompendium på fem timmar.

– Men det är inte lätt. Några uppgifter är enkla men de stegras hela tiden och blir jättesvåra. Så det gäller att först hitta de lättaste för att klara så många som möjligt, säger tävlingsledare Stefan Alfredsson.

Det är fjärde året tävlingen genomförs av Datavetenskapen på Karlstads universitet. Deltagarna är både studenter och personer ute i arbetslivet. En datasal är fylld av de sex lag som anmält sig.

– Jag har tre datasalar här och skulle gärna fylla allihop med tävlande. Men det är så här det har sett ut alla åren.

Roliga uppgifter

Vinnare förra året var Lag 2, med medlemmar från företagen Sogeti och Kvadrat i Karlstad.

– Tjusningen är att tävla. Jag håller inte på med någon sport men det är nog samma adrenalin när man känner tävlingsjävulen i sig. Det är samma tjusning som när man löst ett riktigt klurigt problem eller mattetal, men det här är på riktigt där man hela tiden jämför sig med andra. Och det är jätteroliga uppgifter till ganska tråkiga algoritmer, säger Markus Larsson en tredjedel av Lag 2.

På bordet utanför finns bullar, kaffe, godis och dricka uppdukat till de tävlande. Stämningen i salen är mycket fokuserad.

Vinnaren korad

Strax efter 16 på lördagen hade en vinnare på varje tävlingsplats korats. I Karlstad blev det segertoppade Lag 2.

– Den vann överlägset med fyra rätta lösningar. Sedan var det ganska jämt mellan plats två och sex där tiden avgjorde placeringen bland de översta. Vinnarna Lag 2 hamnade på plats 47 bland samtliga 304 tävlande lag, så det ger dem en motsvarande placering som förra året, säger Stefan Alfredsson.

Första pris är ett presentkort på Bergvik, men blir man bäst i hela Norden är det världsmästerskap som gäller.

Är du sugen på att testa dina kunskaper i programmering? Du hittar uppgifterna om du följer länken https://ncpc15.kattis.com/problems

Ett tips är att börja med uppgift C, den ska vara lättast.