2015-09-30 10:23

2015-09-30 10:24

Så har det gått för snabbtåget till Oslo

KARLSTAD: Fler resenärer åker mellan huvudstäderna

Snabbtåget mellan Stockholm och Oslo har fått en bra start.
– Vi har sagt att vi på sikt vill öka resandet med 20 procent på den här sträckan och det är vi förbi med marginal, säger Petter Essén, affärschef hos SJ.

Den 10 augusti gick första avgången i SJ:s snabbtågssatsning mellan Stockholm och Oslo.

Som snabbast går det nu att ta sig mellan huvudstäderna med tåg på fyra och en halv timme.

Hittills ser SJ en ökning av antalet resenärer på linjen.

– Alla förändringar man gör i tidtabeller, trafikutbud och försök till förändrat resemönster är svåra att säga hur de går på kort tid, säger SJ:s affärschef, Petter Essén.

– Men de första veckorna har varit väldigt positiva. Vi har sagt att vi på sikt vill öka resandet med 20 procent på den här sträckan och det är vi förbi med marginal.

Redan på premiärdagen blev ett av snabbtågen rejält försenat.

Petter Essén berättade då att det är ett pussel att få ihop det med alla tåg på den långa enkelspårsträckan

Hur har det varit med punktligheten?

– Det har funkat ganska bra.

– Det är lite olika på olika avgångar och olika trångt vid olika tidpunkter. Morgontågen är de som det finns störst utmaningar på. Bortsett från översvämningarna i Hallsberg har vi inga stora förseningar, men vi har det lite kämpigt med att hålla exakt tidtabell. Men det kommer bli bättre, säger Petter Essén.

Den 10 augusti gick första avgången i SJ:s snabbtågssatsning mellan Stockholm och Oslo.

Som snabbast går det nu att ta sig mellan huvudstäderna med tåg på fyra och en halv timme.

Hittills ser SJ en ökning av antalet resenärer på linjen.

– Alla förändringar man gör i tidtabeller, trafikutbud och försök till förändrat resemönster är svåra att säga hur de går på kort tid, säger SJ:s affärschef, Petter Essén.

– Men de första veckorna har varit väldigt positiva. Vi har sagt att vi på sikt vill öka resandet med 20 procent på den här sträckan och det är vi förbi med marginal.

Redan på premiärdagen blev ett av snabbtågen rejält försenat.

Petter Essén berättade då att det är ett pussel att få ihop det med alla tåg på den långa enkelspårsträckan

Hur har det varit med punktligheten?

– Det har funkat ganska bra.

– Det är lite olika på olika avgångar och olika trångt vid olika tidpunkter. Morgontågen är de som det finns störst utmaningar på. Bortsett från översvämningarna i Hallsberg har vi inga stora förseningar, men vi har det lite kämpigt med att hålla exakt tidtabell. Men det kommer bli bättre, säger Petter Essén.