2013-06-09 12:30

2015-01-13 22:08

Vänern kan få världens första gasdrivna lastfartyg

VÄNERN: Vänersjöfarten kan fördubblas på 15 år

Världens första handelsfartyg som drivs med gas – det kan bli verklighet på Vänern om några år.
Vänerrederierna Thunbolagen i Lidköping och Ahlmarks i Karlstad har gått samman med det syftet, men slutligt beslut har ännu inte fattats.

Enligt Henrik Källson vice vd vid Thunbolagen i Lidköping finns det visserligen mindre gasdrivna fartyg för särskilda ändmål, men inget lastfartyg av den här storleken eller av det slaget någonstans i världen. Naturgasen är visserligen ett fossilt bränsle, men med lägre utsläpp av koldioxid än olja.

Henrik Källson räknar med att fartygets utsläpp av koldioxid minskar med 20–25 procent.

– Men den största förändringen är utsläppen av svavel och kväve som nästan elimineras.

Vänerpendeln

För att bygget ska bli av krävs två saker – att statsmakterna bestämmer sig för att klassa vissa vattenvägar som ”inre vattenvägar” enligt EU:s regelverk, och att EU ställer upp med bidrag till fartygsbygget.

Regeringen vill att EU:s bestämmelser om ”inre vattenvägar” träder i kraft redan nästa år. De innebär lägre krav på fartyg som går i inre vattenvägar, som därmed får lägre driftkostnader.

Göta älv, Trollhätte kanal och Vänern är en sådan vattenväg.

När alla besked är klara tar det 1,5 år att bygga båten.

Gasfartyget ska kallas för Vänerpendeln och göra fyra turer i veckan mellan Göteborg och Kristinehamn, alltså två avgångar i vardera riktningen.

Varför väljer ni Kristinehamn före Karlstad?

– Det är inte riktigt bestämt än, men Kristinehamn har investerat mycket i sin hamn, medan Karlstad mest verkar vilja bygga bostäder på sin hamnplan.

Regionerna i Västra Götaland och Värmland har tillsammans med Transportstyrelsen utrett Vänersjöfartens framtid, och hävdar att sjöfarten på Vänern kan fördubblas till år 2030 – för att transportbehovet ser ut att utvecklas så pass mycket.

Som 50 lastbilar

EU kommer också att införa nya stränga krav på minskade utsläpp av miljöstörande ämnen från fartyg.

Sjöfarten på Vänern har minskat i takt med att allt mer papper och petroleumprodukter har förts över till tåg och landsväg.

– Det beror på att framför allt tågtrafiken betalar bara 15 procent av de rörliga kostnaderna, säger Henrik Källson. Vi kan inte konkurrera på lika villkor. Får vi konkurrensneutralitet blir det en stor förändring över en natt.

Enligt Thunbolagen kan Vänerpendeln ersätta ett 750 meter långt fullastat tåg, eller ett 50-tal lastbilar.

Enligt samma bolag beräknas godstrafik på de svenska inre vattenvägarna kunna avlasta godstransporter på svensk väg och järnväg med en tredjedel.

Enligt Henrik Källson vice vd vid Thunbolagen i Lidköping finns det visserligen mindre gasdrivna fartyg för särskilda ändmål, men inget lastfartyg av den här storleken eller av det slaget någonstans i världen. Naturgasen är visserligen ett fossilt bränsle, men med lägre utsläpp av koldioxid än olja.

Henrik Källson räknar med att fartygets utsläpp av koldioxid minskar med 20–25 procent.

– Men den största förändringen är utsläppen av svavel och kväve som nästan elimineras.

Vänerpendeln

För att bygget ska bli av krävs två saker – att statsmakterna bestämmer sig för att klassa vissa vattenvägar som ”inre vattenvägar” enligt EU:s regelverk, och att EU ställer upp med bidrag till fartygsbygget.

Regeringen vill att EU:s bestämmelser om ”inre vattenvägar” träder i kraft redan nästa år. De innebär lägre krav på fartyg som går i inre vattenvägar, som därmed får lägre driftkostnader.

Göta älv, Trollhätte kanal och Vänern är en sådan vattenväg.

När alla besked är klara tar det 1,5 år att bygga båten.

Gasfartyget ska kallas för Vänerpendeln och göra fyra turer i veckan mellan Göteborg och Kristinehamn, alltså två avgångar i vardera riktningen.

Varför väljer ni Kristinehamn före Karlstad?

– Det är inte riktigt bestämt än, men Kristinehamn har investerat mycket i sin hamn, medan Karlstad mest verkar vilja bygga bostäder på sin hamnplan.

Regionerna i Västra Götaland och Värmland har tillsammans med Transportstyrelsen utrett Vänersjöfartens framtid, och hävdar att sjöfarten på Vänern kan fördubblas till år 2030 – för att transportbehovet ser ut att utvecklas så pass mycket.

Som 50 lastbilar

EU kommer också att införa nya stränga krav på minskade utsläpp av miljöstörande ämnen från fartyg.

Sjöfarten på Vänern har minskat i takt med att allt mer papper och petroleumprodukter har förts över till tåg och landsväg.

– Det beror på att framför allt tågtrafiken betalar bara 15 procent av de rörliga kostnaderna, säger Henrik Källson. Vi kan inte konkurrera på lika villkor. Får vi konkurrensneutralitet blir det en stor förändring över en natt.

Enligt Thunbolagen kan Vänerpendeln ersätta ett 750 meter långt fullastat tåg, eller ett 50-tal lastbilar.

Enligt samma bolag beräknas godstrafik på de svenska inre vattenvägarna kunna avlasta godstransporter på svensk väg och järnväg med en tredjedel.

  • Ola Bjärnek

null
null
null