2013-01-30 13:47

2015-01-13 17:34

Optimism om nya slussar till kanalen

KOMMUNIKATIONER: "Nu gäller det att trycka på"

Alla är överens. Trollhätte kanal måste få nya slussar så att Vänersjöfarten kan fortsätta! Det är kontentan efter ett möte mellan politiker, redare, näringslivsföreträdare och företrädare för Trafikverket.

Det är bråttom nu om inte Vänersjöfarten ska upphöra redan till 2030. Slussarna i Trollhätte kanal är håller snart inte längre och behöver ersättas av nya i en ny kanalsträckning. Men då måste de nya slussarna finnas med i den nya nationella plan för stora investeringar i infrastrukturen som ska formuleras redan nu i vår.

I fredags hölls ett möte i frågan i Trollhättan. Trafikverket hade bjudit in politiker och representanter för näringslivet. Anna-Lena Hultman, vd för Handelskammaren Värmland, var en av dessa och utifrån vad hon hörde där ser hon anledning till att känna optimism.

– Men det händer inte av sig självt, säger hon till NWT. Nu måste alla som tycker det är viktigt med en fortsatt Vänersjöfart jobba hårt för att övertyga Trafikverket och regeringen om att nya slussar måste till.

Alla var eniga

Anna-Lena Hultman berättar att alla som var med på mötet var eniga om att nya slussar måste byggas. Det gällde politiker från både Värmland och Västra Götaland och likadant med näringslivets företrädare.

– Enigheten är en förutsättning för att vi ska nå framgång, säger Anna-Lena Hultman. Regeringen släpper bara fram investeringar som alla är eniga om.

Enigheten gäller också den nya öppningsbara bro som ska byggas i centrala Göteborg och som tidigare har orsakat en del stridigheter mellan Göteborgs stad och företrädare för sjöfarten.

Problemet i sammanhanget är de stora kostnaderna, 3 miljarder kronor enligt den senaste beräkningen. Med de beräkningsmodeller som används i dag och den sjöfart som nu bedrivs är en sådan investering inte samhällsekonomiskt lönsam.

Framför argumenten

– Men det är många investeringar som genomförs trots att de inte anses lönsamma, fortsätter Anna-Lena Hultman. Därför gäller det att framföra argumenten för detta men också att se till att frakterna på Vänern ökar.

De nya slussarna är tänkta att tillåta större fartyg, lika stora som enligt standarden för europeisk inlandssjöfart. Så sent som härom veckan berättade infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) att regeringen vill att Sverige ansluter sig till denna standard.

Det är bråttom nu om inte Vänersjöfarten ska upphöra redan till 2030. Slussarna i Trollhätte kanal är håller snart inte längre och behöver ersättas av nya i en ny kanalsträckning. Men då måste de nya slussarna finnas med i den nya nationella plan för stora investeringar i infrastrukturen som ska formuleras redan nu i vår.

I fredags hölls ett möte i frågan i Trollhättan. Trafikverket hade bjudit in politiker och representanter för näringslivet. Anna-Lena Hultman, vd för Handelskammaren Värmland, var en av dessa och utifrån vad hon hörde där ser hon anledning till att känna optimism.

– Men det händer inte av sig självt, säger hon till NWT. Nu måste alla som tycker det är viktigt med en fortsatt Vänersjöfart jobba hårt för att övertyga Trafikverket och regeringen om att nya slussar måste till.

Alla var eniga

Anna-Lena Hultman berättar att alla som var med på mötet var eniga om att nya slussar måste byggas. Det gällde politiker från både Värmland och Västra Götaland och likadant med näringslivets företrädare.

– Enigheten är en förutsättning för att vi ska nå framgång, säger Anna-Lena Hultman. Regeringen släpper bara fram investeringar som alla är eniga om.

Enigheten gäller också den nya öppningsbara bro som ska byggas i centrala Göteborg och som tidigare har orsakat en del stridigheter mellan Göteborgs stad och företrädare för sjöfarten.

Problemet i sammanhanget är de stora kostnaderna, 3 miljarder kronor enligt den senaste beräkningen. Med de beräkningsmodeller som används i dag och den sjöfart som nu bedrivs är en sådan investering inte samhällsekonomiskt lönsam.

Framför argumenten

– Men det är många investeringar som genomförs trots att de inte anses lönsamma, fortsätter Anna-Lena Hultman. Därför gäller det att framföra argumenten för detta men också att se till att frakterna på Vänern ökar.

De nya slussarna är tänkta att tillåta större fartyg, lika stora som enligt standarden för europeisk inlandssjöfart. Så sent som härom veckan berättade infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) att regeringen vill att Sverige ansluter sig till denna standard.

  • Håkan Gynnå

Trollhätte kanal

Trollhätte kanal är en förutsättning för att handelsfartyg ska kunna ta sig från havet upp till hamnarna i Vänern. De nuvarande slussarna i och den nuvarande sträckningen av Trollhätte kanal byggdes 1916. Slussarna har sedan dess renoverats flera gånger men anses nu vara alltför slitna för att klara en renovering till.

De nuvarande slussarna är sex till antalet och är 89 meter långa och 13,4 meter breda. De tänkta nya slussarna blir inte fler än fem och blir 135 meter långa och 16,5 meter breda.

Det skulle öka lastförmågan med 30 procent.

Källa:

null
null