2016-06-30 19:26

2016-06-30 19:26

Jakob valde att satsa på personalen

TORSBY: Ica Toria vann eftertraktat handlarpris

Ica Toria har återigen vunnit det eftertraktade priset Guldkompassen. Med en kundnöjdhet som slog de betydligt större butikerna.

– Personalen är anledningen till att vi vann priset. Säger Jakob Walfridson, butikschef på Ica Toria

Priset delades ut på den årliga stämman i Stockholm där landets alla handlare samlas.

– Det var lite pirrigt men också häftigt att få gå upp där och ta emot priset inför tusen andra handlare, men också fantastiskt hedrande, säger Jakob.

Personalen kom först

Tidigt valde man att vara tydliga med information och öppna kort till personalen.

– Vi ansåg det vara bättre att de fokuserade på vad de skulle göra och inte behöva gå runt och vara oroliga för om de skulle få vara kvar.

Enligt Jakob beror nöjdheten hos kunderna just hos den goda stämning man har byggt upp i affären bland de anställda.

– Om vi inte hade bra stämning skulle det märkas direkt hos våra kunder. Visst finns det alltid saker att ta tag i men vi har otroligt roligt ihop.

Valde att satsa

När Coop Extra öppnade på andra sidan vägen var det många som kom med goda råd om hur man skulle tackla den nya konkurrenssituationen. Bland annat att man skulle behöva skära ner på omkostnader, personal och bromsa i allmänhet. Råd som Jakob valde att inte följa.

– Ja vi gjorde tvärt om mot vad man brukar göra och gasade istället, kommer det konkurens måste man tagga till lite extra, inte dra ner.

Det tapp man hade när konkurrenten öppnade hade man redan året efter tagit igen.

– Och vi har ökad både personalstyrkan och omsättningen sedan dess.

– Personalen är anledningen till att vi vann priset. Säger Jakob Walfridson, butikschef på Ica Toria

Priset delades ut på den årliga stämman i Stockholm där landets alla handlare samlas.

– Det var lite pirrigt men också häftigt att få gå upp där och ta emot priset inför tusen andra handlare, men också fantastiskt hedrande, säger Jakob.

Personalen kom först

Tidigt valde man att vara tydliga med information och öppna kort till personalen.

– Vi ansåg det vara bättre att de fokuserade på vad de skulle göra och inte behöva gå runt och vara oroliga för om de skulle få vara kvar.

Enligt Jakob beror nöjdheten hos kunderna just hos den goda stämning man har byggt upp i affären bland de anställda.

– Om vi inte hade bra stämning skulle det märkas direkt hos våra kunder. Visst finns det alltid saker att ta tag i men vi har otroligt roligt ihop.

Valde att satsa

När Coop Extra öppnade på andra sidan vägen var det många som kom med goda råd om hur man skulle tackla den nya konkurrenssituationen. Bland annat att man skulle behöva skära ner på omkostnader, personal och bromsa i allmänhet. Råd som Jakob valde att inte följa.

– Ja vi gjorde tvärt om mot vad man brukar göra och gasade istället, kommer det konkurens måste man tagga till lite extra, inte dra ner.

Det tapp man hade när konkurrenten öppnade hade man redan året efter tagit igen.

– Och vi har ökad både personalstyrkan och omsättningen sedan dess.

  • Micael Thernström