2016-02-08 12:13

2016-02-08 12:14

Is och grus på Torsbysträckan

RALLY SWEDEN: NWT åkte med sträckchef Lars Sätherberg

Kommer sträckor att strykas? Uteblir den historiska klassen helt? Kommer Rally Sweden att genomföras överhuvudtaget? I väntan på besked bjöd sträckchef Lars Sätherberg NWT på en åktur längs Torsbysträckan.

Slutgiltigt besked kring Rally Swedens genomförande skulle ha levererats klockan 9 på måndagsmorgonen. Enligt det senaste budet kommer svaret klockan 12. Lärs Sätherberg som är sträckchef för Torsbysträckan, som VM-bilarna enligt ursprungsplanen skulle köra två gånger på fredagen med de historiska bilarna på banan däremellan, väntade spänt på besked under förmiddagen.

– Jag var uppe klockan fyra för att testköra sträckan och lämna besked till rallyledningen. Merparten av sträckan är täckt av is, men det finns en hel del grus också. Det är dock ingen fara med vägen, det är cirka en meter tjäle i backen, säger Lars Sätherberg.

NWT bjöds i väntan på besken på en åktur längs sträckan. Många raksträckor består helt av grus, i mer skuggiga partier är det blåis på vägen.

– Variationen mellan grus och is är ett problem för säkerheten. Om förarna kör slut på dubben på gruset och sedan kommer till isiga partier så kan de få problem. Det kan bli så att förarna får tillåtelse att byta däck efter varje sträcka, om rally genomförs, säger Lars Sätherberg.

Slutgiltigt besked kring Rally Swedens genomförande skulle ha levererats klockan 9 på måndagsmorgonen. Enligt det senaste budet kommer svaret klockan 12. Lärs Sätherberg som är sträckchef för Torsbysträckan, som VM-bilarna enligt ursprungsplanen skulle köra två gånger på fredagen med de historiska bilarna på banan däremellan, väntade spänt på besked under förmiddagen.

– Jag var uppe klockan fyra för att testköra sträckan och lämna besked till rallyledningen. Merparten av sträckan är täckt av is, men det finns en hel del grus också. Det är dock ingen fara med vägen, det är cirka en meter tjäle i backen, säger Lars Sätherberg.

NWT bjöds i väntan på besken på en åktur längs sträckan. Många raksträckor består helt av grus, i mer skuggiga partier är det blåis på vägen.

– Variationen mellan grus och is är ett problem för säkerheten. Om förarna kör slut på dubben på gruset och sedan kommer till isiga partier så kan de få problem. Det kan bli så att förarna får tillåtelse att byta däck efter varje sträcka, om rally genomförs, säger Lars Sätherberg.