2015-12-10 06:00

2015-12-10 14:37

Slutspurt inför säsongspremiären i Branäs

BRANÄS: 200 miljoner kronor har investerats för än bättre skidsemester

Byggnader som rymmer över 1000 nya bäddar ska stå klara. Ombyggnationen av sju restauranger ska färdigställas. Personal ska utbildas. Dessutom måste det tillverkas mängder av snö. Det är minst sagt bråda dagar i Branäs.

Det är dags att skriva ännu ett kapitel i det som var på väg att bli en skräckhistoria, men förvandlades till en fantastisk framgångssaga. Efter att platschef Martin Sturmhoefel och driftchef Magnus Locken, som ansvarar för skidområde och teknikavdelningarna, under en timme berättat om de senaste satsningarna, utbrister Magnus:

– Ja visst ja. Det glömde jag bort. Skiduthyrningen på toppen av berget blir dubbelt så stor i vinter.

– Att man först inte tänker på en sådan sak säger en hel del om hur mycket som händer här, skrattar Martin Sturmhoefel.

1000 nya bäddar

Totalt investeras över 200 miljoner kronor i Branäs inför årets säsong. Ett lägenhetshotell, Mountainlodge, med 63 lägenheter byggs i anslutning till Ladan, på toppen av berget. Tre huskroppar med totalt 36 lägenheter utgör Aspenterrassen där gästerna bjuds på en vidunderlig utsikt. 20 lägenheter har byggts i närheten av den nya stolliften Medvinden. Dessutom byggs cirka 25 nya stugor i privat regi.

– Totalt blir det över 1 000 nya bäddar. Det är riktigt högklassiga boenden och vi kommer den här vintern att ha cirka 8 500 bäddar i Branäs, säger Martin Sturmhoefel.

Bättre snöläggning

Kapaciteten i snösystemet har ökats inför årets vinter, som än så länge inte riktigt infunnit sig rent vädermässigt.

– Vi har ändå kunnat lägga en hel del snö, när det gäller att få nedfarterna åkbara är jag inte så nervös, det är mer pirr i magen över att få allt annat på plats, säger Martin Sturmhoefel.

Större restauranger

Sju av åtta restauranger byggs om och byggs ut inför öppnandet 18 december.

– Vi har en masterplan för hur anläggningen ska utvecklas upp till den dag då här finns 15 000 bäddar. Planen är väldigt viktig, allt måste utvecklas i rätt takt. När antalet bäddar ökar så ökar ju också behovet av övrig service, säger Martin Sturmhoefel.

Liftnära boende

Branäs har faktiskt också en fördel i att vara en relativt ung skidort. I exempelvis Sälenområdet ligger många stugor långt från backarna.

– Att ta bort nedfarter för att bygga stugor går inte, det skulle bli ett ramaskri. Här har vi hela tiden kunnat bygga liftnära boende utan att behöva göra avkall på åkyta. Liftnära boende är det alla efterfrågar just nu, säger Magnus Locken.

– En trend är att kortveckor blir allt mer populärt. Gäster som bokar torsdag–söndag eller söndag–torsdag. De gästerna vill göra det mesta med sin tid här. Då vill de bo nära backarna och de vill inte lägga tid på matlagning eller andra vardagssysslor, säger Martin Sturmhoefel.

– För den typen av gäster passar årets nya lägenhetsboenden väldigt bra. Vi har också ökat ytan med belyst kvällsskidåkning rejält, så att familjerna utan att känna stress kan ta några timmars paus mitt på dagen men ändå hinna med mycket skidåkning, fortsätter Sturmhoefel.

Barnvänligt

Branäs har åtta gånger prisats som landets bästa skidanläggning för barnfamiljer, vilka är anläggningens huvudmålgrupp.

– Till den här vintern har vi byggt ett nytt barnskidområde på toppen av berget. I anslutning till det har vi också utvecklat ett familjeområdet med bland annat grillplatser, säger Magnus Locken.

Familjekonceptet understryks av att den tidigare nattklubben i dalen byggts om till pizzeria.

– Våra gäster är sällan på nattklubb till två–tre på natten, de ska upp och åka skidor nästa dag. Vi satsar nu på en annan typ av underhållning. After ski med livemusik, dinnershow och barjockey, säger Martin Sturmhoefel.

Mer skidåkning

De framtida satsningarna i Branäs har, som NWT tidigare skrivit om, skyndats på sedan det statliga riskkapitalbolaget Inlands Innovation gått in som delägare i Branäsgruppen. Stugbyggandet väntas hålla fortsatt hög takt, till nästa vinter väntar fler satsningar på restauranger och ytterligare utveckling av kringservicen. Dessutom ska flera nya nedfarter byggas de kommande tre åren.

– 2016–2018 ska 40 miljoner kronor investeras i skidområdet. För att Branäs även fortsättningsvis ska växa måste också skidåkningen utvecklas, säger Martin Sturmhoefel.

Det är dags att skriva ännu ett kapitel i det som var på väg att bli en skräckhistoria, men förvandlades till en fantastisk framgångssaga. Efter att platschef Martin Sturmhoefel och driftchef Magnus Locken, som ansvarar för skidområde och teknikavdelningarna, under en timme berättat om de senaste satsningarna, utbrister Magnus:

– Ja visst ja. Det glömde jag bort. Skiduthyrningen på toppen av berget blir dubbelt så stor i vinter.

– Att man först inte tänker på en sådan sak säger en hel del om hur mycket som händer här, skrattar Martin Sturmhoefel.

1000 nya bäddar

Totalt investeras över 200 miljoner kronor i Branäs inför årets säsong. Ett lägenhetshotell, Mountainlodge, med 63 lägenheter byggs i anslutning till Ladan, på toppen av berget. Tre huskroppar med totalt 36 lägenheter utgör Aspenterrassen där gästerna bjuds på en vidunderlig utsikt. 20 lägenheter har byggts i närheten av den nya stolliften Medvinden. Dessutom byggs cirka 25 nya stugor i privat regi.

– Totalt blir det över 1 000 nya bäddar. Det är riktigt högklassiga boenden och vi kommer den här vintern att ha cirka 8 500 bäddar i Branäs, säger Martin Sturmhoefel.

Bättre snöläggning

Kapaciteten i snösystemet har ökats inför årets vinter, som än så länge inte riktigt infunnit sig rent vädermässigt.

– Vi har ändå kunnat lägga en hel del snö, när det gäller att få nedfarterna åkbara är jag inte så nervös, det är mer pirr i magen över att få allt annat på plats, säger Martin Sturmhoefel.

Större restauranger

Sju av åtta restauranger byggs om och byggs ut inför öppnandet 18 december.

– Vi har en masterplan för hur anläggningen ska utvecklas upp till den dag då här finns 15 000 bäddar. Planen är väldigt viktig, allt måste utvecklas i rätt takt. När antalet bäddar ökar så ökar ju också behovet av övrig service, säger Martin Sturmhoefel.

Liftnära boende

Branäs har faktiskt också en fördel i att vara en relativt ung skidort. I exempelvis Sälenområdet ligger många stugor långt från backarna.

– Att ta bort nedfarter för att bygga stugor går inte, det skulle bli ett ramaskri. Här har vi hela tiden kunnat bygga liftnära boende utan att behöva göra avkall på åkyta. Liftnära boende är det alla efterfrågar just nu, säger Magnus Locken.

– En trend är att kortveckor blir allt mer populärt. Gäster som bokar torsdag–söndag eller söndag–torsdag. De gästerna vill göra det mesta med sin tid här. Då vill de bo nära backarna och de vill inte lägga tid på matlagning eller andra vardagssysslor, säger Martin Sturmhoefel.

– För den typen av gäster passar årets nya lägenhetsboenden väldigt bra. Vi har också ökat ytan med belyst kvällsskidåkning rejält, så att familjerna utan att känna stress kan ta några timmars paus mitt på dagen men ändå hinna med mycket skidåkning, fortsätter Sturmhoefel.

Barnvänligt

Branäs har åtta gånger prisats som landets bästa skidanläggning för barnfamiljer, vilka är anläggningens huvudmålgrupp.

– Till den här vintern har vi byggt ett nytt barnskidområde på toppen av berget. I anslutning till det har vi också utvecklat ett familjeområdet med bland annat grillplatser, säger Magnus Locken.

Familjekonceptet understryks av att den tidigare nattklubben i dalen byggts om till pizzeria.

– Våra gäster är sällan på nattklubb till två–tre på natten, de ska upp och åka skidor nästa dag. Vi satsar nu på en annan typ av underhållning. After ski med livemusik, dinnershow och barjockey, säger Martin Sturmhoefel.

Mer skidåkning

De framtida satsningarna i Branäs har, som NWT tidigare skrivit om, skyndats på sedan det statliga riskkapitalbolaget Inlands Innovation gått in som delägare i Branäsgruppen. Stugbyggandet väntas hålla fortsatt hög takt, till nästa vinter väntar fler satsningar på restauranger och ytterligare utveckling av kringservicen. Dessutom ska flera nya nedfarter byggas de kommande tre åren.

– 2016–2018 ska 40 miljoner kronor investeras i skidområdet. För att Branäs även fortsättningsvis ska växa måste också skidåkningen utvecklas, säger Martin Sturmhoefel.