2016-09-23 14:06

2016-09-23 17:50

Fler väljer att vara nyktra i oktober

KAMPANJ: Sober October sprider sig över landet

Nästa lördag startar femte omgången av folkhälsokampanjen Sober October.
Tanken är att uppmuntra svenskarna att avstå alkohol under en månad.

Kampanjen startade i Skellefteå 2012, men har enligt initiativtagare spridit sig över landet. Budskapet är ”drick mindre - upptäck mer”; enligt ett pressmeddelande ”utan pekpinnar men med förhoppningen att ännu fler ska upptäcka fördelarna med ett minskat alkoholintag”.

– Ifrågasättandet av alkoholnormen har ökat på senare år. Jag hoppas att Sober October har bidragit till det. Och kommer att fortsätta bidra, säger Anders Westermark, initiativtagare till Sober October och vd för mediahuset Norran.

– Det handlar ju inte bara om att avstå från alkohol utan snarare om att upptäcka vad som händer och hur tillvaron blir om man inte dricker alkohol, säger Anders Westermark, initiativtagare till Sober October och vd för Norran.

Fler kommuner hakar på

Tack vare sociala medier har kampanjen, enligt pressmeddelandet, fått mycket uppmärksamhet över hela landet och flera kommuner runt om i landet har dragit igång kampanjen på hemmaplan.

– Allt fler inser vikten av att reflektera över hur och varför vi egentligen dricker och efter sommar och semester, blir frågan extra aktuell. Att då ta en alkoholfri månad inom ramen för Sober October ökar förhoppningsvis motivationen, säger Anders Westermark i pressmeddelandet.

Sober October är ett samarbete mellan Norran, NBV, Skellefteå Kraft, Skellefteå kommun, Umeå kommun, VK och Sandvikens kommun.

Kampanjen startade i Skellefteå 2012, men har enligt initiativtagare spridit sig över landet. Budskapet är ”drick mindre - upptäck mer”; enligt ett pressmeddelande ”utan pekpinnar men med förhoppningen att ännu fler ska upptäcka fördelarna med ett minskat alkoholintag”.

– Ifrågasättandet av alkoholnormen har ökat på senare år. Jag hoppas att Sober October har bidragit till det. Och kommer att fortsätta bidra, säger Anders Westermark, initiativtagare till Sober October och vd för mediahuset Norran.

– Det handlar ju inte bara om att avstå från alkohol utan snarare om att upptäcka vad som händer och hur tillvaron blir om man inte dricker alkohol, säger Anders Westermark, initiativtagare till Sober October och vd för Norran.

Fler kommuner hakar på

Tack vare sociala medier har kampanjen, enligt pressmeddelandet, fått mycket uppmärksamhet över hela landet och flera kommuner runt om i landet har dragit igång kampanjen på hemmaplan.

– Allt fler inser vikten av att reflektera över hur och varför vi egentligen dricker och efter sommar och semester, blir frågan extra aktuell. Att då ta en alkoholfri månad inom ramen för Sober October ökar förhoppningsvis motivationen, säger Anders Westermark i pressmeddelandet.

Sober October är ett samarbete mellan Norran, NBV, Skellefteå Kraft, Skellefteå kommun, Umeå kommun, VK och Sandvikens kommun.