Europas mest givmilda är – svenskarna

JULEN

Kvinnor vill ha presentkort, män vill ha prylar.
Och svenskarna spenderar mest pengar i julhandeln av européerna.

På var femte svensk önskelista finns det en teknisk pryl i topp. Det visar en undersökning som företaget Intel har genomfört.

Men det är jämt, och nästan dött, lopp mellan pryl och presentkort om vad som är den populäraste klappen.

Av de 1 008 svenskar som tillfrågats svarade 20 procent att de önskar sig ett presentkort, medan 19 procent helst vill ha något teknikrelaterat. Av männen önskar sig nästan en tredjedel (30 procent) prylar, medan 28 procent av kvinnorna vill ha ett presentkort.

– Som datortillverkare är det förstås glädjande att se att teknik efterfrågas hos svenska folket, men vi ser samtidigt att vi kan göra ännu mer för att öka teknikintresset bland kvinnor där intresset för både presentkort och skönhetsprodukter fortfarande slår intresset för teknik, säger Anders Huge, ansvarig för konsumentprodukter på Intel i Norden.

Många köp görs online

Samma undersökning visar också att datorn, mobil och surfplatta är ganska populära för att sköta julklappsinköpen. Ungefär var tredje svensk gör sina julklappsköp online. I Storbritannien är det mer än hälften som finner klapparna på nätet.

Vidare kan noteras:

- Svenskar är mest villiga att spendera mycket pengar i julhandeln. Vi tänker dessutom mindre på oss själva än någon annan nationalitet.

- 72 procent av svenskarna tycker att det svåraste med julen är att hitta rätt present. I övriga Europa är det tid och pengar som är problemen.

- Två procent av de svenska deltagarna i undersökningen uppger sig ha lagt över 28 000 kronor på en present.

- 20 procent av svenskarna uppger att de inte alls uppskattar julshopping också högst bland de deltagande länderna.

- 42 procent av svenskarna tar hand om våra partners julklappsinköp medan det i Italien är nästan dubbelt så vanligt.

Totalt deltog tio länder och 10 042 personer i undersökningen.

2014-12-02 12:38

2015-01-06 21:14