2017-08-04 06:00

2017-08-04 06:00

Succé för Hannes i Vadstena

OPERA: "Min röst har mognat snabbt"

De flesta kopplar inte ihop Sunne med opera men sambandet är relevant. Sunnetjejen Ida Eckerwall sjunger just nu i Opera på Skäret, Wiktor Sundqvist från Rottneros tar stora kliv i karriären och även Hannes Öberg går från klarhet till klarhet. Nu senast i Vadstena.
– Det har varit raka spåret och det har gått fort, säger han.

Det började redan i femte klass på Kulturskolan i Sunne. Hannes sjöng för Gunilla Hallgren och grundlade ett intresse som ledde till musiklinjen på Sundstagymnasiet i Karlstad, med inriktning på pop och musikal. Under tiden där såg han La Boheme på Värmlandsoperan.

– Jag blev helsåld och beslutade mig för att satsa på opera. Jag började ta lektioner i klassisk sång för Mårten Engdahl på Sundstagymnasiet och så var det i gång.

Bra pedagog

Efter gymnasiet blev det två år på Vadstena folkhögskola, numera Vadstena sång- och pianoakademi. Sedan både kandidat- och masterutbildningen på Operahögskolan i Stockholm. Det var vid den här tiden som Hannes kom i kontakt med tenoren och sångpedagogen Erik Årman.

– Det är mycket hans förtjänst att jag är där jag är i dag. Han byggde upp mitt sånginstrument, så att säga. Det gäller att lära sig hur rösten är uppbyggd. Och jag kan bara konstatera att min barytonstämma har mognat snabbt.

Hem till Sunne kommer han ”allt för sällan”, men har full kontakt med sina värmländska rötter. Hans syster Mirjam har till exempel skrivit en av de ungdomsoperor han spelat på kungliga Operan där han också gjort huvudrollen i Min bror är Don Juan.

Just nu spelar Hannes en av huvudrollerna, som Algy, i The Importance of Being Earnest, en nyskriven opera av tonsättaren och dirigenten​ B Tommy Andersson och librettisten och regissören​ William Relton. Operan bygger på Oscar Wildes ofta spelade komedi med samma namn.

– Det är mitt femte år på Vadstena-Akademien och det roligaste jag gjort. Algy är en avslappnad kille. Extremt mycket lillebror. Jag är ju själv lillebror så mycket i gestaltningen låg nära till hands. Verkligen en superkul roll att göra.

I Vadstena är teatern liten och intim.

– Jag gillar att spela nära publiken. På premiären exploderade publiken verkligen i ovationer efteråt. Det var häftigt.

Fullmatad roll

Föreställningen har fått övervägande positiva omdömen från både recensenter och publik. Och för Hannes del har rollen varit speciell på många sätt.

– Jag har nog aldrig ätit så mycket på scen. Jag har experimenterat fram hur mycket mat man kan ha i munnen och samtidigt kunna artikulera väl och kommit fram till att det är tre skivor gurka, skrattar Hannes.

Sejouren i Vadstena avslutas nästa vecka. Sedan bär det av direkt till Umeå och repetitionerna av Faust med Norrlandsoperan där han gör rollen som Valentin.

– Det är första ”riktiga” jobbet som frilansare. Jag ser fram emot att göra karriär i Norden och även i övriga Europa. Ska man lyckas i den här branschen måste man vara rörlig, säger Hannes Öberg.

Det började redan i femte klass på Kulturskolan i Sunne. Hannes sjöng för Gunilla Hallgren och grundlade ett intresse som ledde till musiklinjen på Sundstagymnasiet i Karlstad, med inriktning på pop och musikal. Under tiden där såg han La Boheme på Värmlandsoperan.

– Jag blev helsåld och beslutade mig för att satsa på opera. Jag började ta lektioner i klassisk sång för Mårten Engdahl på Sundstagymnasiet och så var det i gång.

Bra pedagog

Efter gymnasiet blev det två år på Vadstena folkhögskola, numera Vadstena sång- och pianoakademi. Sedan både kandidat- och masterutbildningen på Operahögskolan i Stockholm. Det var vid den här tiden som Hannes kom i kontakt med tenoren och sångpedagogen Erik Årman.

– Det är mycket hans förtjänst att jag är där jag är i dag. Han byggde upp mitt sånginstrument, så att säga. Det gäller att lära sig hur rösten är uppbyggd. Och jag kan bara konstatera att min barytonstämma har mognat snabbt.

Hem till Sunne kommer han ”allt för sällan”, men har full kontakt med sina värmländska rötter. Hans syster Mirjam har till exempel skrivit en av de ungdomsoperor han spelat på kungliga Operan där han också gjort huvudrollen i Min bror är Don Juan.

Just nu spelar Hannes en av huvudrollerna, som Algy, i The Importance of Being Earnest, en nyskriven opera av tonsättaren och dirigenten​ B Tommy Andersson och librettisten och regissören​ William Relton. Operan bygger på Oscar Wildes ofta spelade komedi med samma namn.

– Det är mitt femte år på Vadstena-Akademien och det roligaste jag gjort. Algy är en avslappnad kille. Extremt mycket lillebror. Jag är ju själv lillebror så mycket i gestaltningen låg nära till hands. Verkligen en superkul roll att göra.

I Vadstena är teatern liten och intim.

– Jag gillar att spela nära publiken. På premiären exploderade publiken verkligen i ovationer efteråt. Det var häftigt.

Fullmatad roll

Föreställningen har fått övervägande positiva omdömen från både recensenter och publik. Och för Hannes del har rollen varit speciell på många sätt.

– Jag har nog aldrig ätit så mycket på scen. Jag har experimenterat fram hur mycket mat man kan ha i munnen och samtidigt kunna artikulera väl och kommit fram till att det är tre skivor gurka, skrattar Hannes.

Sejouren i Vadstena avslutas nästa vecka. Sedan bär det av direkt till Umeå och repetitionerna av Faust med Norrlandsoperan där han gör rollen som Valentin.

– Det är första ”riktiga” jobbet som frilansare. Jag ser fram emot att göra karriär i Norden och även i övriga Europa. Ska man lyckas i den här branschen måste man vara rörlig, säger Hannes Öberg.