2017-03-16 16:40

2017-03-16 16:40

Viktig pjäs på Fryxellska

SUNNE: Överlevaren Walter Kielbas berättelse som teatermonolog

I onsdags och i går, torsdag, spelades teaterföreställningen Svarta moln på Fryxellska skolan i Sunne. Pjäsen är en monolog som bygger på Auschwitz-överlevaren Walter Kielbas egen berättelse om fasorna i andra världskrigets koncentrations- och arbetsläger.

– Det är viktigt att de här berättelserna lever vidare och att de kopplas till vår tid, säger Mattias Walan, som skrivit och framför pjäsen.

Vid 17 års ålder kastades Walter Kielba rakt in i andra världskrigets fasor. Som polack blev han deporterad och satt i flera olika fångläger. Åren som följde blev dramatiska och fasansfulla, men innehöll också vänskap och ett trotsigt hopp. Mot alla odds överlevde han och hamnade till slut i Karlstad.

För ett par år sedan tog läraren och skådespelaren Mattias Walan med sig sina söner för att gå och lyssna till en föreläsning med Walter Kielba och hans dotter Susanne Kielba.

– Walter var sjuk och ganska svag då, men han ville att hans anteckningar och minnen kanske skulle bli en bok eller leva vidare på något annat sätt.

Nå ut till fler

Efter föreläsningen greps även Mattias av känslan att berättelsen måste nå ut till fler.

– Jag kände att han snart skulle vara borta och att det viktigt att andra tar vid och berättar. För mig, som spelat mycket teater, var det den naturliga uttrycksformen så jag frågade Susanne om jag fick läsa hans anteckningar och på det sättet blev den här monologen till.

Gick bort i maj

Walter Kielba fick aldrig se föreställningen Svarta moln. Han gick bort i maj förra året, 94 år gammal, och monologen hade premiär ett halvår senare. Sedan dess har den spelats ett tjugotal gånger. Både i skolor och som öppna föreställningar.

– Till helgen ska jag spela den i Västmanland och framöver kommer den att spelas på skolor i Hammarö och Årjäng, berättar Mattias.

Viktig publik

Mottagandet har varit överväldigande. Och även om Mattias tycker det är fantastiskt att spela för en traditionell teaterpublik så brinner pedagogen Walan extra mycket för att spela i skolor.

– Den vuxna publiken är redan ”frälst” till stora delar. Men ungdomar, vars världsbild formas nu, behöver se det här. Det är också till stor del därför jag kopplar Walters berättelse till nutid och det som händer i vårt samhälle i dag. Och jag skickar också ut arbetsmaterial som man kan jobba med i skolorna inför föreställningen.

För alla tar inte emot sådana här berättelser med öppna armar. Inför premiären i Karlstad i höstas satte den rasistiska organisationen Nordfront upp avspärrningar utanför teaterlokalen och reklam med budskapet att folk inte ”skulle gå och se föreställningen med Walter Kielbas lögner”.

– Jag kan ta in att man har åsikter om människor från andra kulturer och så vidare, men jag kan aldrig förstå de som väljer att förneka att till exempel Förintelsen har ägt rum. Det är obegripligt. Så länge det är så behövs dem här pjäsen, säger Mattias Walan.

Vid 17 års ålder kastades Walter Kielba rakt in i andra världskrigets fasor. Som polack blev han deporterad och satt i flera olika fångläger. Åren som följde blev dramatiska och fasansfulla, men innehöll också vänskap och ett trotsigt hopp. Mot alla odds överlevde han och hamnade till slut i Karlstad.

För ett par år sedan tog läraren och skådespelaren Mattias Walan med sig sina söner för att gå och lyssna till en föreläsning med Walter Kielba och hans dotter Susanne Kielba.

– Walter var sjuk och ganska svag då, men han ville att hans anteckningar och minnen kanske skulle bli en bok eller leva vidare på något annat sätt.

Nå ut till fler

Efter föreläsningen greps även Mattias av känslan att berättelsen måste nå ut till fler.

– Jag kände att han snart skulle vara borta och att det viktigt att andra tar vid och berättar. För mig, som spelat mycket teater, var det den naturliga uttrycksformen så jag frågade Susanne om jag fick läsa hans anteckningar och på det sättet blev den här monologen till.

Gick bort i maj

Walter Kielba fick aldrig se föreställningen Svarta moln. Han gick bort i maj förra året, 94 år gammal, och monologen hade premiär ett halvår senare. Sedan dess har den spelats ett tjugotal gånger. Både i skolor och som öppna föreställningar.

– Till helgen ska jag spela den i Västmanland och framöver kommer den att spelas på skolor i Hammarö och Årjäng, berättar Mattias.

Viktig publik

Mottagandet har varit överväldigande. Och även om Mattias tycker det är fantastiskt att spela för en traditionell teaterpublik så brinner pedagogen Walan extra mycket för att spela i skolor.

– Den vuxna publiken är redan ”frälst” till stora delar. Men ungdomar, vars världsbild formas nu, behöver se det här. Det är också till stor del därför jag kopplar Walters berättelse till nutid och det som händer i vårt samhälle i dag. Och jag skickar också ut arbetsmaterial som man kan jobba med i skolorna inför föreställningen.

För alla tar inte emot sådana här berättelser med öppna armar. Inför premiären i Karlstad i höstas satte den rasistiska organisationen Nordfront upp avspärrningar utanför teaterlokalen och reklam med budskapet att folk inte ”skulle gå och se föreställningen med Walter Kielbas lögner”.

– Jag kan ta in att man har åsikter om människor från andra kulturer och så vidare, men jag kan aldrig förstå de som väljer att förneka att till exempel Förintelsen har ägt rum. Det är obegripligt. Så länge det är så behövs dem här pjäsen, säger Mattias Walan.