2016-07-29 09:24

2016-07-29 09:24

Monicas bild av Maria Magdalena

NORRA VIKEN: "Hon har påverkat vår nutid mer än många tror"

Monica Sjögren Nordgren, tidigare kyrkoherde i Gräsmark och numera pensionär i Karlstad, älskar att berätta. I våras kom hon ut med en bok om en av de mest mytomspunna personerna i världshistorien – Maria Magdalena.
– Vi vet så lite om henne. Men hon har påverkat vår nutid mer än många tror, säger Monica när vi träffar henne i sommarhuset i Norra Viken utanför Sunne.

I sin bok, Maria Magdalena, kvinnan vid Jesu sida – älskad och förtalad kultgestalt, ifrågasätter Monica Sjögren Nordgren den bild av Maria Magdalena som många har. Var hon bara en prostituerad kvinna som gjorde skandal genom att smörja Jesus fötter med olja och torka dem med sitt hår?

– I evangelierna nämns hon framför allt i samband med korsfästelsen och begravningen. Sedan finns det inte så mycket mer att hämta om henne i Bibeln.

Da Vinci-koden

Monicas intresse för Maria Magdalena väcktes när Dan Browns bok Da Vinci-koden kom ut.

– Jag blev nyfiken. Vad var sant och osant? Jag tror inte att det är osannolikt att hon hade barn och att Jesus kunde vara fadern. Men jag påstår egentligen inget själv. Jag har skrivit en populärvetenskaplig bok, vilken bygger på andra forskares böcker. Dessutom är jag intresserad av kristen konst och det teologiska budskapet.

Evangelierna talar inte om Maria Magdalena utan om Maria från Magdala.

”Ingen stad med namnet Magdala finns i Palestina men med hjälp av rabbinsk litteratur har det framkommit att staden borde ha legat i närheten av staden Tiberias vid Galileiska sjön”, skriver Monica i sin bok.

Hur var då Maria Magdalena?

– Jag tror hon var intelligent och vidsynt. Hon hade förmåga att uppfatta Jesus budskap, vilket förargade hans lärjungar, kanske framför allt Petrus.

Manlig historia

När man talar om bilden av Maria Magdalena är det också viktigt att komma ihåg att historien, inte minst den kyrkliga, skrivits av män. Till exempel har hon blivit skyddshelgon – för de prostituerade.

– Kvinnor framställs sällan som tjuvar och mördare. Däremot som sexuellt utlevande. På 500-talet ska påven Gregorius den store ha gjort henne till sköka. Han gjorde en egen tolkning av Lukasevangeliet, där en synderska tvättar Jesus fötter. Och under sent 1200-tal tyckte sig påven Innocentius III behöva ge synden ett namn och skrev själv hennes bekännelse.

Men vad hände då med Maria Magdalena? Ja, legenden berättar så här, enligt Monica:

– När Jesus var död jagade man hans lärjungar. De flesta dödades. Maria Magdalena flydde till Egypten, där det fanns en judisk befolkning och flydde sedan vidare år 44 med båt över Medelhavet till Camargue i Sydfrankrike. Med sig hade hon systern Marta, brodern Lasarus och Sara, som i den kontroversiella boken Holy Blood, Holy Grail påstås vara Maria Magdalenas dotter med Jesus.

Sara La Kali eller Svarta Sara, (romska: Sara e Kali), är romernas skyddshelgon. Hon har inte erkänts som helgon av Katolska kyrkan, men troende firar henne den 24 maj.

– Det finns så otroligt mycket som går att länka samman med Maria Magdalena. Framväxten av den teologiska läran arianism, den frankiska kungaätten merovingerna och symboler som kalken, madonnabilden, gyllene bin och franska liljor.

Vad skulle det innebära om Maria Magdalena och Jesus var ett kärlekspar eller var gifta, och hade barn?

– Det borde inte göra någon skillnad. Det viktiga är ju Jesus budskap. Men hade den versionen accepterats hade det haft stor betydelse för synen på kvinnan, sexualiteten och celibatet. Den katolska kyrkan motiverade celibatet med att Jesus levde så och sex har bara funnits till för att avla barn. Så synen på både sex och kvinnor hade säkert varit enklare och bättre.

Vad hoppas du på nu?

– Jag tycker om att berätta så jag hoppas att mina läsare ska tycka att det är intressant. Vissa har svårt med bilden av Jesus som familjefar, men jag tror att väldigt många är nyfikna på Maria Magdalena, säger Monica Sjögren Nordgren.

Läs mer på www.kyrkakonstkultur.se

I sin bok, Maria Magdalena, kvinnan vid Jesu sida – älskad och förtalad kultgestalt, ifrågasätter Monica Sjögren Nordgren den bild av Maria Magdalena som många har. Var hon bara en prostituerad kvinna som gjorde skandal genom att smörja Jesus fötter med olja och torka dem med sitt hår?

– I evangelierna nämns hon framför allt i samband med korsfästelsen och begravningen. Sedan finns det inte så mycket mer att hämta om henne i Bibeln.

Da Vinci-koden

Monicas intresse för Maria Magdalena väcktes när Dan Browns bok Da Vinci-koden kom ut.

– Jag blev nyfiken. Vad var sant och osant? Jag tror inte att det är osannolikt att hon hade barn och att Jesus kunde vara fadern. Men jag påstår egentligen inget själv. Jag har skrivit en populärvetenskaplig bok, vilken bygger på andra forskares böcker. Dessutom är jag intresserad av kristen konst och det teologiska budskapet.

Evangelierna talar inte om Maria Magdalena utan om Maria från Magdala.

”Ingen stad med namnet Magdala finns i Palestina men med hjälp av rabbinsk litteratur har det framkommit att staden borde ha legat i närheten av staden Tiberias vid Galileiska sjön”, skriver Monica i sin bok.

Hur var då Maria Magdalena?

– Jag tror hon var intelligent och vidsynt. Hon hade förmåga att uppfatta Jesus budskap, vilket förargade hans lärjungar, kanske framför allt Petrus.

Manlig historia

När man talar om bilden av Maria Magdalena är det också viktigt att komma ihåg att historien, inte minst den kyrkliga, skrivits av män. Till exempel har hon blivit skyddshelgon – för de prostituerade.

– Kvinnor framställs sällan som tjuvar och mördare. Däremot som sexuellt utlevande. På 500-talet ska påven Gregorius den store ha gjort henne till sköka. Han gjorde en egen tolkning av Lukasevangeliet, där en synderska tvättar Jesus fötter. Och under sent 1200-tal tyckte sig påven Innocentius III behöva ge synden ett namn och skrev själv hennes bekännelse.

Men vad hände då med Maria Magdalena? Ja, legenden berättar så här, enligt Monica:

– När Jesus var död jagade man hans lärjungar. De flesta dödades. Maria Magdalena flydde till Egypten, där det fanns en judisk befolkning och flydde sedan vidare år 44 med båt över Medelhavet till Camargue i Sydfrankrike. Med sig hade hon systern Marta, brodern Lasarus och Sara, som i den kontroversiella boken Holy Blood, Holy Grail påstås vara Maria Magdalenas dotter med Jesus.

Sara La Kali eller Svarta Sara, (romska: Sara e Kali), är romernas skyddshelgon. Hon har inte erkänts som helgon av Katolska kyrkan, men troende firar henne den 24 maj.

– Det finns så otroligt mycket som går att länka samman med Maria Magdalena. Framväxten av den teologiska läran arianism, den frankiska kungaätten merovingerna och symboler som kalken, madonnabilden, gyllene bin och franska liljor.

Vad skulle det innebära om Maria Magdalena och Jesus var ett kärlekspar eller var gifta, och hade barn?

– Det borde inte göra någon skillnad. Det viktiga är ju Jesus budskap. Men hade den versionen accepterats hade det haft stor betydelse för synen på kvinnan, sexualiteten och celibatet. Den katolska kyrkan motiverade celibatet med att Jesus levde så och sex har bara funnits till för att avla barn. Så synen på både sex och kvinnor hade säkert varit enklare och bättre.

Vad hoppas du på nu?

– Jag tycker om att berätta så jag hoppas att mina läsare ska tycka att det är intressant. Vissa har svårt med bilden av Jesus som familjefar, men jag tror att väldigt många är nyfikna på Maria Magdalena, säger Monica Sjögren Nordgren.

Läs mer på www.kyrkakonstkultur.se

Monica Sjögren Nordgren

Ålder: 76 år.

Bor: Sundsta.

Familj: Man Lennart och dotter Malin.

Gör: Präst och filosofikandidat med konsthistoria som huvudämne. Hon har arbetat på museum och konstgalleri samt skrivit om konst och kultur under många år.

Aktuell: Med boken Maria Magdalena kvinnan vid Jesu sida – Älskad och förtalad kultgestalt. Har tidigare skrivit boken Sankta Anna, Jesus mormor.