2016-06-17 13:00

2016-06-17 13:00

Ukrainskt fokus på Alma Löv

ÖSTRA ÄMTERVIK: Fotografer i världsklass ställer ut

I helgen är det ”smygöppning” och på onsdag riktig säsongspremiär på Alma Löv museum i Östra Ämtervik. I år med bland annat Ukraine – Memory under Revision – med verk av fotograferna Mischa Pedan, Sergiy Lebedenskyy och Vladyslav Krasnoshchok.
– Det handlar om fotografi i världsklass. Bilder som gör att man bli imponerad, engagerad och berörd, säger museichefen Stella Broos.

Fryksdalsbygden träffade Mischa Pedan och Sergiy Lebedenskyy när de hängde sina verk på museet tidigare i sommar. De kommer från samma stad, Kharkiv, i Ukraina. I dag bor Mischa i Stockholm, Sergiy bor i Tyskland.

– Men det är absolut inte fråga om någon ”exil”. Det finns väldigt mycket mer frihet i Ukraina än folk i väst tror. Gamla bilder lever kvar. Det som präglar landet just nu är väl snarare en nationalistisk stämning, säger Mischa Pedan som har jobbat med fotografi i 35 år.

– Det har blivit alltmer fotoböcker. Den allmänna trenden inom vårt yrke är också att böcker är viktigare än utställningar. Att man ställer ut är oftast en logisk följd av att man har jobbat med en bok.

Under ytan

2012 publicerades boken Stereo typ, som nominerades till bästa fotobok på Photo-Book Award i Paris och Svenska Fotobokspriset. Pedan är också hedersmedlem i Ukranian Art Photography Association, startade UPHA, Ukrainian Photographic Alternative, och har bott i Sverige sedan 1990.

Han är verksam huvudlärare för fotografi på Kulturama i Stockholm, men gör fortfarande fotoprojekt om Ukraina.

Det som visas på Alma Löv museum är bilder från den senast utgivna fotoboken M, samt en installation av 20 ljuslådor ur serien Stereo typ.

– Många av mina bilder är till synes vardagliga. Men så finns det ju alltid känslor under ytan. Jag tycker att det är spännande att låta betraktaren fundera över vilka de känslorna är.

Krig och revolution

Sergiy Lebedynskyy var – tillsammans med Vladyslav Krasnoshchok – på plats under protesterna som startade på frihetstorget i november 2013 som ledde till den Ukrainska revolutionen i februari 2014. De har gjort en av de mest uppmärksammade skildringarna av revolutionen i Ukraina och undersöker kritiskt hur händelser tolkas och framställs i händerna på den politiska makten. Deras bilder visar ett sökande efter Ukrainas självbild och identitet. Fotoböckerna Euromaidan och Chronicle har fått ett stort internationellt genomslag och vunnit en rad olika priser och har visats runtom i världen.

– Hur man definierar historien ligger mycket i vilket perspektiv man väljer och vem som är avsändaren. Det var så lätt att fotografera där på torget. Så mycket hände på en gång. Det var som en teaterpjäs. Jag tror det var först efteråt som jag insåg hur viktigt det var att de bilderna blev tagna, säger Sergiy Lebedenskyy som också visar Archetypes of My war där han satt ihop andras krigsbilder till egna montage.

– En tolkning man kan göra är väl att krig – trots alla försök att beskriva konflikter på nya sätt – aldrig är något annat än just bara krig, säger Sergiy.

De båda konstnärerna är mycket glada över att kunna ställa ut på Alma Löv i idylliska Östra Ämtervik.

– Formen för museet är så fantastisk. Det är en mjuk och mänsklig plats, skapad av människor som älskar och förstår konst. Det kan inte bli bättre.

Bland säsongens nya projekt på Alma Löv märks också verk av bland andra Visterudsbördiga Katrin Westman, Jonas Gazell, Älvkullegymnasiet, Peter Johansson och Karin Broos.

Fryksdalsbygden träffade Mischa Pedan och Sergiy Lebedenskyy när de hängde sina verk på museet tidigare i sommar. De kommer från samma stad, Kharkiv, i Ukraina. I dag bor Mischa i Stockholm, Sergiy bor i Tyskland.

– Men det är absolut inte fråga om någon ”exil”. Det finns väldigt mycket mer frihet i Ukraina än folk i väst tror. Gamla bilder lever kvar. Det som präglar landet just nu är väl snarare en nationalistisk stämning, säger Mischa Pedan som har jobbat med fotografi i 35 år.

– Det har blivit alltmer fotoböcker. Den allmänna trenden inom vårt yrke är också att böcker är viktigare än utställningar. Att man ställer ut är oftast en logisk följd av att man har jobbat med en bok.

Under ytan

2012 publicerades boken Stereo typ, som nominerades till bästa fotobok på Photo-Book Award i Paris och Svenska Fotobokspriset. Pedan är också hedersmedlem i Ukranian Art Photography Association, startade UPHA, Ukrainian Photographic Alternative, och har bott i Sverige sedan 1990.

Han är verksam huvudlärare för fotografi på Kulturama i Stockholm, men gör fortfarande fotoprojekt om Ukraina.

Det som visas på Alma Löv museum är bilder från den senast utgivna fotoboken M, samt en installation av 20 ljuslådor ur serien Stereo typ.

– Många av mina bilder är till synes vardagliga. Men så finns det ju alltid känslor under ytan. Jag tycker att det är spännande att låta betraktaren fundera över vilka de känslorna är.

Krig och revolution

Sergiy Lebedynskyy var – tillsammans med Vladyslav Krasnoshchok – på plats under protesterna som startade på frihetstorget i november 2013 som ledde till den Ukrainska revolutionen i februari 2014. De har gjort en av de mest uppmärksammade skildringarna av revolutionen i Ukraina och undersöker kritiskt hur händelser tolkas och framställs i händerna på den politiska makten. Deras bilder visar ett sökande efter Ukrainas självbild och identitet. Fotoböckerna Euromaidan och Chronicle har fått ett stort internationellt genomslag och vunnit en rad olika priser och har visats runtom i världen.

– Hur man definierar historien ligger mycket i vilket perspektiv man väljer och vem som är avsändaren. Det var så lätt att fotografera där på torget. Så mycket hände på en gång. Det var som en teaterpjäs. Jag tror det var först efteråt som jag insåg hur viktigt det var att de bilderna blev tagna, säger Sergiy Lebedenskyy som också visar Archetypes of My war där han satt ihop andras krigsbilder till egna montage.

– En tolkning man kan göra är väl att krig – trots alla försök att beskriva konflikter på nya sätt – aldrig är något annat än just bara krig, säger Sergiy.

De båda konstnärerna är mycket glada över att kunna ställa ut på Alma Löv i idylliska Östra Ämtervik.

– Formen för museet är så fantastisk. Det är en mjuk och mänsklig plats, skapad av människor som älskar och förstår konst. Det kan inte bli bättre.

Bland säsongens nya projekt på Alma Löv märks också verk av bland andra Visterudsbördiga Katrin Westman, Jonas Gazell, Älvkullegymnasiet, Peter Johansson och Karin Broos.