2017-07-07 14:47

2017-07-07 14:47

Hon ger nytt liv åt Selmas Charlotte

SOMMARSAMTALET: Nadja Mirmiran

Just nu gör Charlotte Löwensköld, Västanå teaters tolkning av Selma Lagerlöfs roman, succé på Berättarladan i Rottneros. I titelrollen som den självständiga unga kvinnan ses Nadja Mirmiran.
– Jag och Charlotte påminner om varandra på ganska många sätt. Bland annat gör jag då och då, liksom hon, det som ingen riktigt väntar sig.

Nadja var med i Västanå teaters uppsättning av Selma Lagerlöfs Bannlyst 2008.

– Jag hade sett En herrgårdssägen året innan och bara älskade den. Jag hade kontrakt på Stockholms stadsteater, men när jag fick frågan kände jag att det bara var något jag måste göra. Jag frågade om jag fick åka till Värmland och göra den och det gick bra. Sedan fortsatte jag i Stockholm igen.

Nadja har alltid haft ett gott öga till Västanå.

– Jag tycker att det har gjorts väldigt bra uppsättningar här. På institutionsteatrar finns ju en repertoar, man går från pjäs till pjäs. Här är det mer fokus på berättelsen än på de enskilda skådespelarna. Och så formas helheten, med hjälp av koreografi och musik, till ett allkonstverk. Jag uppskattar det sättet att jobba väldigt mycket och har inte hittat någon motsvarighet till det i Stockholm.

Extrovert tilltal

Så när hon ännu en gång fick chansen att spela med Västanå tvekade hon inte.

– Det extroverta tilltalet är intressant att jobba med men också en utmaning. Charlotte slängs mellan många känslor när hennes älskade, den unge prästen Karl-Artur blir alltmer radikaliserad och söker sig från henne.

Nadja berättar att hon har fått förtroendet av regissören Leif Stinnerbom att till stora delar utforma karaktären själv.

– Leif är väldigt grundlig. Processen är väldigt analytisk och beprövande. Men man får fullständig trygghet av honom. Han är en fantastisk berättare, berömmer hon.

Det visade sig att Charlotte Löwensköld inte ligger så väldigt långt från henne själv.

– På en del sätt är vi naturligtvis olika, men vissa gemensamma nämnare finns. Som till exempel det där att våga gå motvalls och inte alltid göra det som förväntas av en. Det kan jag känna igen mig i, säger Nadja.

Och att Västanå så tydligt jobbar med ensembleföreställningar är också något som tilltalar Nadja.

– Det är verkligen ett lagarbete. Den ene bollar vidare till den andre hela tiden. Och vi hjälper verkligen varandra. Det är sådan som stämningen är här, berättar hon.

Att spela verk av Selma Lagerlöf tycker hon är en fröjd.

– Hon är en enastående berättare. Och den här klarsyntheten. Att så väl fånga vad som händer när religiositeten bär iväg som hon gör både i Charlotte Löwensköld och Jerusalem. Jag har ju själv en speciell replik som jag tycker säger väldigt mycket om Selmas djupa insikter om livet. Den lyder: ”Det är en så förfärligt svår synd att döda kärleken.” Den är fantastisk.

Nadja Mirmiran kommer från Stockholm. Som ung dansade hon mycket. Så småningom blev det modern dans och därifrån blev det en naturlig övergång till teatern. Hon sökte till Scenskolan i Göteborg och gick där 2002–2006. Hon gjorde praktik på Stockholms stadsteater, där hon senare fick kontrakt och var med i 15 pjäser på 10 år. Hon har också spelat huvudrollen i Vildanden på Östgötateatern och filmat lite.

Just nu är hon frilansare och i höst planerar hon att resa.

– Jag ska läsa in några ljudböcker och har fått en del förfrågningar om film- och tv-jobb. Det är jag jättesugen på, så vi får väl se vad som händer. Även om jag nog alltid kommer att känna mig mest hemma på teatern är det spännande att prova ”den andra sidan”, säger Nadja Mirmiran.

Nadja var med i Västanå teaters uppsättning av Selma Lagerlöfs Bannlyst 2008.

– Jag hade sett En herrgårdssägen året innan och bara älskade den. Jag hade kontrakt på Stockholms stadsteater, men när jag fick frågan kände jag att det bara var något jag måste göra. Jag frågade om jag fick åka till Värmland och göra den och det gick bra. Sedan fortsatte jag i Stockholm igen.

Nadja har alltid haft ett gott öga till Västanå.

– Jag tycker att det har gjorts väldigt bra uppsättningar här. På institutionsteatrar finns ju en repertoar, man går från pjäs till pjäs. Här är det mer fokus på berättelsen än på de enskilda skådespelarna. Och så formas helheten, med hjälp av koreografi och musik, till ett allkonstverk. Jag uppskattar det sättet att jobba väldigt mycket och har inte hittat någon motsvarighet till det i Stockholm.

Extrovert tilltal

Så när hon ännu en gång fick chansen att spela med Västanå tvekade hon inte.

– Det extroverta tilltalet är intressant att jobba med men också en utmaning. Charlotte slängs mellan många känslor när hennes älskade, den unge prästen Karl-Artur blir alltmer radikaliserad och söker sig från henne.

Nadja berättar att hon har fått förtroendet av regissören Leif Stinnerbom att till stora delar utforma karaktären själv.

– Leif är väldigt grundlig. Processen är väldigt analytisk och beprövande. Men man får fullständig trygghet av honom. Han är en fantastisk berättare, berömmer hon.

Det visade sig att Charlotte Löwensköld inte ligger så väldigt långt från henne själv.

– På en del sätt är vi naturligtvis olika, men vissa gemensamma nämnare finns. Som till exempel det där att våga gå motvalls och inte alltid göra det som förväntas av en. Det kan jag känna igen mig i, säger Nadja.

Och att Västanå så tydligt jobbar med ensembleföreställningar är också något som tilltalar Nadja.

– Det är verkligen ett lagarbete. Den ene bollar vidare till den andre hela tiden. Och vi hjälper verkligen varandra. Det är sådan som stämningen är här, berättar hon.

Att spela verk av Selma Lagerlöf tycker hon är en fröjd.

– Hon är en enastående berättare. Och den här klarsyntheten. Att så väl fånga vad som händer när religiositeten bär iväg som hon gör både i Charlotte Löwensköld och Jerusalem. Jag har ju själv en speciell replik som jag tycker säger väldigt mycket om Selmas djupa insikter om livet. Den lyder: ”Det är en så förfärligt svår synd att döda kärleken.” Den är fantastisk.

Nadja Mirmiran kommer från Stockholm. Som ung dansade hon mycket. Så småningom blev det modern dans och därifrån blev det en naturlig övergång till teatern. Hon sökte till Scenskolan i Göteborg och gick där 2002–2006. Hon gjorde praktik på Stockholms stadsteater, där hon senare fick kontrakt och var med i 15 pjäser på 10 år. Hon har också spelat huvudrollen i Vildanden på Östgötateatern och filmat lite.

Just nu är hon frilansare och i höst planerar hon att resa.

– Jag ska läsa in några ljudböcker och har fått en del förfrågningar om film- och tv-jobb. Det är jag jättesugen på, så vi får väl se vad som händer. Även om jag nog alltid kommer att känna mig mest hemma på teatern är det spännande att prova ”den andra sidan”, säger Nadja Mirmiran.

Läser mycket

Namn: Nadja Mirmiran

Ålder: 36 år

Gör: Skådespelare

Aktuell: Som Charlotte Löwensköld på Västanå teater.

Bor: I Stockholm

Familj: Man och barn

Intressen: Läser väldigt mycket.

Sommar för mig är: Att jobba, men ”alla andra” är ju lediga och man känner avspändheten i luften. Sedan är det ju ljuset. Livet kommer tillbaka.