2016-12-26 09:52

2016-12-26 11:35

Idésprutan Jenny är Årets Sunnebo

LYSVIK: "Det måste hända något så att folk vill bo kvar"

Årets Sunnebo heter Jenny Carlsson och bor i Lysvik. Hon är en idéspruta som glädjer många människor med sina upptåg, dels i Lysviksrevyn och dels med Coop-filmerna.
– Det är otroligt hedrande. Jag är både förvånad och chockad. Jag hade aldrig trott att jag skulle få nåt sånt. Lilla jag liksom, säger Jenny.

Det är andra gången som Fryksdalsbygden utser Årets Sunnebo. Att Jenny Carlsson skulle få titeln var inget hon förväntat sig, så hon blev smått chockad när Fryksdalsbygdens chefredaktör Dan Enwall kom på besök.

– Du får utmärkelsen eftersom du är en fantastisk idéspruta och spindeln i nätet i Lysviksrevyn och i Coop-filmerna, förklarade han och lämnade över blommor och diplom.

27-åriga Jenny Carlsson bor i Lysvik och jobbar på Coop Nära och där har hon gjort sig känd för att vara en av dem som ligger bakom Coop-filmerna som regelbundet läggs upp på Facebook. Men Jennys kreativitet började långt tidigare än så. Redan 2010 bestämde sig hon och hennes kusin Emelie Röjeskog för att sätta upp en Lysviksrevy.

– Vi ville att det skulle hända något. Men tanken var inte att det skulle bli så stort utan bara något litet, mest för skojs skull. Men biljetterna sålde slut direkt och det blev till slut tre föreställningar, berättar hon.

Sedan dess har revyn växt. Numer hjälper alla i revygänget till med att skriva musik och sketcher, och höstens revy sågs av totalt 700 personer. Och det ligger allt mer arbete bakom varje revy.

– Numer har vi första mötet redan i mars då vi börjar spåna idéer. Man vill ju utvecklas och försöka bli lite bättre än förra gången.

Blivit jättegrej

Sen var det ju det här med filmerna på Coop som gjort den lilla butiken känd långt utanför kommungränsen. Allting började med att Jennys chef Håkan Eriksson åkte på semester. Jenny och kollegan Bodil kom på att de skulle busa i butiken och filmade när de åkte kundvagn och på rullbandet vid kassan. Därefter har det rullat på med nya filmer om luciafirande, storhetsvansinne, service i alla lägen och mycket annat, och varje film får många visningar på Facebook.

– Det har blivit en jättegrej. Så fort vi har lagt upp en film frågar folk när nästa kommer. Alla väntar och det är roligt att få sånt gensvar. I början var det kanske jag som kom med flest idéer men nu hjälps vi åt. Ofta kommer vi på vad vi ska göra när vi sitter i lunchrummet och pratar. Och det behöver inte vara några stora grejer, vi tar ofta upp det vardagliga.

Spontana grejer

Jenny tycker att det är viktigt att det händer något i Lysvik så att folk ska vilja bo kvar. För här trivs hon och hon har aldrig haft några planer på att flytta därifrån.

– Nej, det här är mitt ställe. Jag vill inte vara en i mängden och det skulle jag bli om jag flyttade till en stad. Då är jag rädd för att jag skulle bli sittande i en lägenhet och känna mig ensam. Här känner alla varandra.

Nya upptåg kommer Jenny med all säkerhet att hitta på i framtiden. Men exakt vad vet hon inte.

– Jag planerar inte så mycket utan det blir spontana grejer. Jag är sån, jag får en idé och sedan genomför jag den. Så vi får se vad som händer.

Det är andra gången som Fryksdalsbygden utser Årets Sunnebo. Att Jenny Carlsson skulle få titeln var inget hon förväntat sig, så hon blev smått chockad när Fryksdalsbygdens chefredaktör Dan Enwall kom på besök.

– Du får utmärkelsen eftersom du är en fantastisk idéspruta och spindeln i nätet i Lysviksrevyn och i Coop-filmerna, förklarade han och lämnade över blommor och diplom.

27-åriga Jenny Carlsson bor i Lysvik och jobbar på Coop Nära och där har hon gjort sig känd för att vara en av dem som ligger bakom Coop-filmerna som regelbundet läggs upp på Facebook. Men Jennys kreativitet började långt tidigare än så. Redan 2010 bestämde sig hon och hennes kusin Emelie Röjeskog för att sätta upp en Lysviksrevy.

– Vi ville att det skulle hända något. Men tanken var inte att det skulle bli så stort utan bara något litet, mest för skojs skull. Men biljetterna sålde slut direkt och det blev till slut tre föreställningar, berättar hon.

Sedan dess har revyn växt. Numer hjälper alla i revygänget till med att skriva musik och sketcher, och höstens revy sågs av totalt 700 personer. Och det ligger allt mer arbete bakom varje revy.

– Numer har vi första mötet redan i mars då vi börjar spåna idéer. Man vill ju utvecklas och försöka bli lite bättre än förra gången.

Blivit jättegrej

Sen var det ju det här med filmerna på Coop som gjort den lilla butiken känd långt utanför kommungränsen. Allting började med att Jennys chef Håkan Eriksson åkte på semester. Jenny och kollegan Bodil kom på att de skulle busa i butiken och filmade när de åkte kundvagn och på rullbandet vid kassan. Därefter har det rullat på med nya filmer om luciafirande, storhetsvansinne, service i alla lägen och mycket annat, och varje film får många visningar på Facebook.

– Det har blivit en jättegrej. Så fort vi har lagt upp en film frågar folk när nästa kommer. Alla väntar och det är roligt att få sånt gensvar. I början var det kanske jag som kom med flest idéer men nu hjälps vi åt. Ofta kommer vi på vad vi ska göra när vi sitter i lunchrummet och pratar. Och det behöver inte vara några stora grejer, vi tar ofta upp det vardagliga.

Spontana grejer

Jenny tycker att det är viktigt att det händer något i Lysvik så att folk ska vilja bo kvar. För här trivs hon och hon har aldrig haft några planer på att flytta därifrån.

– Nej, det här är mitt ställe. Jag vill inte vara en i mängden och det skulle jag bli om jag flyttade till en stad. Då är jag rädd för att jag skulle bli sittande i en lägenhet och känna mig ensam. Här känner alla varandra.

Nya upptåg kommer Jenny med all säkerhet att hitta på i framtiden. Men exakt vad vet hon inte.

– Jag planerar inte så mycket utan det blir spontana grejer. Jag är sån, jag får en idé och sedan genomför jag den. Så vi får se vad som händer.

Motivering

”Jenny är idésprutan som glatt många med sitt nytänkande i både Lysviksrevyn och i arbetet med Coop Nära Lysviks reklamfilmer. Hon har ett kreativt sinne som även smittar av sig på andra, vilket bidragit till mängder av uttryck för den ”Lysviksanda” som hjälpt till att sätta orten på kartan”.