2016-10-14 09:02

2016-10-14 09:02

Mycket talar för en ny typ av turistbyrå

SUNNE: Nya lösningar jobbas fram inför årsskiftet

Just nu pågår febril aktivitet för att komma fram till hur turismfrågorna i Sunne ska hanteras i framtiden. Efter kommunens uppgörelse med Grönklittsgruppen i våras stod det klart att en ny lösning måste till från årsskiftet.
– Mycket talar till exempel för en ny typ av turistbyrå, säger konsulten Sarah Bragée.

De som formellt har frågan på sitt bord är näringslivsenheten, med Kristina Lundberg i spetsen.

– Vi är i det läget nu – efter försäljningen av Sunne Turism – att vi har alla möjligheter att välja åt vilket håll vi ska gå när det gäller att driva och utveckla turismen i Sunne kommun, säger hon.

För att komma fram till ett förslag, som ska vara klart den 7 november, har man valt att både engagera konsulthjälp och alla goda krafter i kommunen.

– Vi har jobbat med workshops och där bland annat kommit fram till att vi ska jobba för att förlänga turismsäsongen, genom fiske, vandring och kulturaktiviteter. Vi har också tittat på möjligheter och svårigheter när det gäller sociala medier. Där det kan spridas mycket som är positivt, men också osanna rykten och negativt tyckande, säger Kristina Lundberg.

En het potatis när det gäller turismfrågor i Sunne har varit placeringen av turistbyrån.

– Den kommer att lämna Kolsnäs och just nu står valet mellan Sunne centrum och ett läge uppe vid E 45:an. Men det allra viktigaste är att den är modern; att den både finns i en attraktiv fysisk form och digitalt.

Stads- och handelsutvecklaren Sarah Bragée från konsultföretaget Tyréns vågar gå ännu något längre i sina spekulationer.

– Jag tror på en ”flyttbar” turistbyrå, en verksamhet som man vid behov kan placera där det händer, vare sig det är ute i Rottneros eller i rallyskogen. Och en ”fast” turistbyrå bör vara placerad inne i centrala Sunne. Sedan kan vi ju konstatera att det är ganska vanligt att placera turistbyråer inom annan verksamhet, till exempel museer och bibliotek. Då får man både flexibilitet och bra öppettider, säger Sarah Bragée som deltagit i workshopparna och blivit imponerad av företagarna inom turistnäringen.

– De flesta har ett väldigt stort engagemang.

Tillsammans har de kommit fram till vad som kan bli fyra huvudpunkter i Sunnes nya besöksnäringsstrategi.

– Hållbarhet, välkomnande miljö, samverkan och att vårda det som redan finns. Det är en bra grund, men det plats för ännu mer nyskapande, säger Sarah Bragée.

De som formellt har frågan på sitt bord är näringslivsenheten, med Kristina Lundberg i spetsen.

– Vi är i det läget nu – efter försäljningen av Sunne Turism – att vi har alla möjligheter att välja åt vilket håll vi ska gå när det gäller att driva och utveckla turismen i Sunne kommun, säger hon.

För att komma fram till ett förslag, som ska vara klart den 7 november, har man valt att både engagera konsulthjälp och alla goda krafter i kommunen.

– Vi har jobbat med workshops och där bland annat kommit fram till att vi ska jobba för att förlänga turismsäsongen, genom fiske, vandring och kulturaktiviteter. Vi har också tittat på möjligheter och svårigheter när det gäller sociala medier. Där det kan spridas mycket som är positivt, men också osanna rykten och negativt tyckande, säger Kristina Lundberg.

En het potatis när det gäller turismfrågor i Sunne har varit placeringen av turistbyrån.

– Den kommer att lämna Kolsnäs och just nu står valet mellan Sunne centrum och ett läge uppe vid E 45:an. Men det allra viktigaste är att den är modern; att den både finns i en attraktiv fysisk form och digitalt.

Stads- och handelsutvecklaren Sarah Bragée från konsultföretaget Tyréns vågar gå ännu något längre i sina spekulationer.

– Jag tror på en ”flyttbar” turistbyrå, en verksamhet som man vid behov kan placera där det händer, vare sig det är ute i Rottneros eller i rallyskogen. Och en ”fast” turistbyrå bör vara placerad inne i centrala Sunne. Sedan kan vi ju konstatera att det är ganska vanligt att placera turistbyråer inom annan verksamhet, till exempel museer och bibliotek. Då får man både flexibilitet och bra öppettider, säger Sarah Bragée som deltagit i workshopparna och blivit imponerad av företagarna inom turistnäringen.

– De flesta har ett väldigt stort engagemang.

Tillsammans har de kommit fram till vad som kan bli fyra huvudpunkter i Sunnes nya besöksnäringsstrategi.

– Hållbarhet, välkomnande miljö, samverkan och att vårda det som redan finns. Det är en bra grund, men det plats för ännu mer nyskapande, säger Sarah Bragée.