2016-10-10 14:56

2016-10-10 14:56

"Det har brustit i våra rutiner"

SUNNE: I fredags hörde Skanova äntligen av sig

Den 14 september grävdes telefonkabeln av vid Lars Ramströms fastighet. I fredags publicerade FB en artikel om att Skanova inte lämnar något besked om när kabeln ska lagas, trots att han ringt dem flera gånger. Samma dag fick Lars ett samtal från Skanova.
– De berättade att felet ska var åtgärdat senast 18 oktober. Äntligen något positivt, konstaterar han.

Senast Lars Ramström hörde från Skanova var den 26 september. Då fick han ett sms där det stod att det skulle ta tid att åtgärda felet eftersom det verkade bero på ett större fel i nätet. Därefter har det alltså varit helt tyst.

Klart i fredags

Under torsdagen kontaktade FB Ola Rantatalo, pressansvarig på Skanova. Han skulle undersöka varför det blivit så här, och fick tag på ansvarig servicepersonal först under fredagen. Då blev det klart att felet ska vara åtgärdat senast 18 oktober.

– Naturligtvis borde detta ha skett tidigare. Fem veckor är betydligt längre tid än vad det normalt tar att avhjälpa ett fel, och vi beklagar detta. Vår ambition är att hålla ett betydligt högre tempo och det är olyckligt att kunderna inte fick återkoppling efter felanmälan. Det borde de ha fått, så där har det brustit i våra rutiner, berättar han.

Varför brast rutinen?

– Sommar och höst är en period då vi har hög arbetsbelastning. Det grävs mycket, och kablar grävs av och denna höst har vi faktiskt sett att det hänt fler gånger än tidigare. I regel är man noggrann med utsättning av telefonkablarna innan man börjar gräva men detta missas i takt med att fler och fler jobbar ute på fältet.

Nöjd och irriterad

Lars Ramström är förstås nöjd med att äntligen ha fått ett besked. Samtidigt är han fortfarande irriterad.

– Skanova äger kabeln och har därmed monopol, och då tycker jag att de borde sköta det här snyggare och sätta kunden i centrum. Men det gör de inte, säger han.

Senast Lars Ramström hörde från Skanova var den 26 september. Då fick han ett sms där det stod att det skulle ta tid att åtgärda felet eftersom det verkade bero på ett större fel i nätet. Därefter har det alltså varit helt tyst.

Klart i fredags

Under torsdagen kontaktade FB Ola Rantatalo, pressansvarig på Skanova. Han skulle undersöka varför det blivit så här, och fick tag på ansvarig servicepersonal först under fredagen. Då blev det klart att felet ska vara åtgärdat senast 18 oktober.

– Naturligtvis borde detta ha skett tidigare. Fem veckor är betydligt längre tid än vad det normalt tar att avhjälpa ett fel, och vi beklagar detta. Vår ambition är att hålla ett betydligt högre tempo och det är olyckligt att kunderna inte fick återkoppling efter felanmälan. Det borde de ha fått, så där har det brustit i våra rutiner, berättar han.

Varför brast rutinen?

– Sommar och höst är en period då vi har hög arbetsbelastning. Det grävs mycket, och kablar grävs av och denna höst har vi faktiskt sett att det hänt fler gånger än tidigare. I regel är man noggrann med utsättning av telefonkablarna innan man börjar gräva men detta missas i takt med att fler och fler jobbar ute på fältet.

Nöjd och irriterad

Lars Ramström är förstås nöjd med att äntligen ha fått ett besked. Samtidigt är han fortfarande irriterad.

– Skanova äger kabeln och har därmed monopol, och då tycker jag att de borde sköta det här snyggare och sätta kunden i centrum. Men det gör de inte, säger han.