2016-10-06 17:08

2016-10-06 17:08

Kabel grävdes av för tre veckor sedan

SUNNE: Får inget besked när telefonledningen ska lagas

Den fjortonde september råkade man gräva av telefonkabeln till Lars Ramströms fastighet med nio hushåll på Storgatan. Tre veckor senare är hyresgästerna fortfarande utan fast telefon.
En av de drabbade är Anita Ramström.
– Jag har ingen mobiltelefon och är beroende av den fasta telefonen så jag är både irriterad och förbannad, säger hon.

Skanova äger nätet, och det var alltså i samband med att man drog in fiber som en av deras underleverantörer grävde av telefonledningen. Lars Ramström gjorde samma dag en felanmälan till Skanova.

– De förklarade att de skulle fixa felet, men kunde inte svara på när. Därefter har jag ringt till Skanova flera gånger. De förklarade också att det skulle gå snabbare om jag bad varje hyresgäst att göra en egen felanmälan och det har de gjort. Men det har inte hänt någonting. Den 21 september fick jag först ett sms från Skanova där det stod att felanmälan skulle vara åtgärdad den 26 september. Senare samma dag fick jag beskedet att det skulle ta längre tid att åtgärda felet eftersom det verkade bero på ett större fel i nätet. Efter det har jag inte hört ett ljud från dem, berättar Lars som är rätt upprörd vid det här laget.

Jätteorolig

– Det är klart man blir förbannad när mina hyresgäster blir lidande och jag inte kan göra någonting åt det. Min mor, Anita, bor i en av lägenheterna och hon är jätteorolig över att något ska hända nu när hon inte kan ringa, säger Lars.

Under torsdagen hade FB kontakt med Ola Rantatalo, pressansvarig på Skanova, och han svarade så här:

– Det är högst rimligt att få veta när felet ska vara åtgärdat. Jag ska undersöka ärendet och komma med ett tydligare besked under dagen.

Men något svar från ansvariga lyckades han inte få fram innan FB:s pressläggning.

Skanova äger nätet, och det var alltså i samband med att man drog in fiber som en av deras underleverantörer grävde av telefonledningen. Lars Ramström gjorde samma dag en felanmälan till Skanova.

– De förklarade att de skulle fixa felet, men kunde inte svara på när. Därefter har jag ringt till Skanova flera gånger. De förklarade också att det skulle gå snabbare om jag bad varje hyresgäst att göra en egen felanmälan och det har de gjort. Men det har inte hänt någonting. Den 21 september fick jag först ett sms från Skanova där det stod att felanmälan skulle vara åtgärdad den 26 september. Senare samma dag fick jag beskedet att det skulle ta längre tid att åtgärda felet eftersom det verkade bero på ett större fel i nätet. Efter det har jag inte hört ett ljud från dem, berättar Lars som är rätt upprörd vid det här laget.

Jätteorolig

– Det är klart man blir förbannad när mina hyresgäster blir lidande och jag inte kan göra någonting åt det. Min mor, Anita, bor i en av lägenheterna och hon är jätteorolig över att något ska hända nu när hon inte kan ringa, säger Lars.

Under torsdagen hade FB kontakt med Ola Rantatalo, pressansvarig på Skanova, och han svarade så här:

– Det är högst rimligt att få veta när felet ska vara åtgärdat. Jag ska undersöka ärendet och komma med ett tydligare besked under dagen.

Men något svar från ansvariga lyckades han inte få fram innan FB:s pressläggning.