2016-09-29 11:37

2016-09-30 07:56

Lanthandeln får folk att skratta – och handla

LYSVIK: Konsum Värmland investerar i Coop Nära Lysvik efter filmsuccéerna

Coop Nära i Lysvik gör succé med egna, tokroliga reklamfilmer på Facebook. Försäljningen pekar uppåt.
Nu väljer Konsum Värmland att investera 300 000 kronor i lanthandeln som går mot strömmen.

– Många av Sveriges landsortsbutiker brottas med stora lönsamhetsproblem. Men Håkan Eriksson och hans medarbetare har visat att det går att driva en lanthandel med lönsamhet. Att de sedan tar till annorlunda marknadsföringsknep har vi ingenting emot. Tvärtom, säger Konsum Värmlands vd Tomas Sjölander i ett pressmeddelande på torsdagen.

Stor uppmärksamhet

Att Coop Nära Lysvik utmärker sig utöver det vanliga när det gäller sin Facebooksida är väl känt för många värmlänningar. Varje gång de lägger upp sina egenhändigt gjorda dokusåpor på Facebook når de snabbt tusentals tittare.

– All uppmärksamhet som vi har fått på vår Facebooksida har skapat intresse och engagemang för butiken. Filmerna har verkligen bidragit till de framgångar som föranlett att en lanthandel som vår kan investera inför framtiden, säger affärschef Håkan Eriksson på Coop Nära Lysvik.

Investering på 300 000

Lysvik är ett litet samhälle i Värmland med en total befolkning på cirka 1 500 personer. Närheten till Sunne gör att utpendlingen borde vara stor och att Coop Nära Lysvik, i likhet med många andra landsortsbutiker, rent matematiskt borde ha lönsamhetsproblem. Men butiken utgör ett lysande undantag. Under de senaste åren har de haft både försäljnings- och resultatökningar, så att de idag kan bära en investering i nya frysar för cirka 300 000 kronor och ändå lämna ett överskott till Konsum Värmland.

Rekvisita från Lysviksrevyn

Håkan berättar att alla medarbetare är delaktiga med idéer till deras faceboksida och det gäller inte minst Jenny Karlsson som är butikens stora idéspruta till sketcherna.

– Jenny är en av de drivande i Lysviksrevyn och vi lånar ofta rekvisita därifrån. Sedan filmar vi med mobiltelefoner, ofta från halvfärdiga idéer. Det är just det enkla, spontana och lite oseriösa som gör filmerna roliga. Den senaste handlar just om hur rädd jag är om våra nya frysar. Att jobba i butik innebär mycket hårt arbete också. Men våra filmer sätter en extra krydda på tillvaron och gör butiksjobbet ännu roligare, säger Håkan.

– Många av Sveriges landsortsbutiker brottas med stora lönsamhetsproblem. Men Håkan Eriksson och hans medarbetare har visat att det går att driva en lanthandel med lönsamhet. Att de sedan tar till annorlunda marknadsföringsknep har vi ingenting emot. Tvärtom, säger Konsum Värmlands vd Tomas Sjölander i ett pressmeddelande på torsdagen.

Stor uppmärksamhet

Att Coop Nära Lysvik utmärker sig utöver det vanliga när det gäller sin Facebooksida är väl känt för många värmlänningar. Varje gång de lägger upp sina egenhändigt gjorda dokusåpor på Facebook når de snabbt tusentals tittare.

– All uppmärksamhet som vi har fått på vår Facebooksida har skapat intresse och engagemang för butiken. Filmerna har verkligen bidragit till de framgångar som föranlett att en lanthandel som vår kan investera inför framtiden, säger affärschef Håkan Eriksson på Coop Nära Lysvik.

Investering på 300 000

Lysvik är ett litet samhälle i Värmland med en total befolkning på cirka 1 500 personer. Närheten till Sunne gör att utpendlingen borde vara stor och att Coop Nära Lysvik, i likhet med många andra landsortsbutiker, rent matematiskt borde ha lönsamhetsproblem. Men butiken utgör ett lysande undantag. Under de senaste åren har de haft både försäljnings- och resultatökningar, så att de idag kan bära en investering i nya frysar för cirka 300 000 kronor och ändå lämna ett överskott till Konsum Värmland.

Rekvisita från Lysviksrevyn

Håkan berättar att alla medarbetare är delaktiga med idéer till deras faceboksida och det gäller inte minst Jenny Karlsson som är butikens stora idéspruta till sketcherna.

– Jenny är en av de drivande i Lysviksrevyn och vi lånar ofta rekvisita därifrån. Sedan filmar vi med mobiltelefoner, ofta från halvfärdiga idéer. Det är just det enkla, spontana och lite oseriösa som gör filmerna roliga. Den senaste handlar just om hur rädd jag är om våra nya frysar. Att jobba i butik innebär mycket hårt arbete också. Men våra filmer sätter en extra krydda på tillvaron och gör butiksjobbet ännu roligare, säger Håkan.