2016-09-08 18:28

2016-09-08 18:28

"Alla måste bidra till bra arbetsmiljö"

SUNNE: Arbetsmiljöverket gav Sunne pastorat bakläxa – kyrkoherden lovar bättring

NWT har tidigare skrivit om att några anställda inom Sunne pastorat har mått dåligt.
Arbetsmiljöverket kräver nu att brister åtgärdas och rutiner stärks.
– Alla måste bidra till en bra arbetsmiljö, säger kyrkoherden Hans-Viktor Krolovitsch.

Kyrkoherden Hans-Viktor Krolovitsch tog över Sunne pastorat 2013. Enligt honom fanns arbetsmiljöproblem redan då.

Anonyma insändare

– Problemet är att ingen har kommit fram till mig och sagt ”jag har problem” utan det började med anonyma insändare. Det framkom ett väldigt luddigt problem, säger Hans-Viktor Krolovitsch.

Några anställda vittnade bland annat om trakasserier, utfrysning och bristande kommunikation mellan ledning och anställda.

Kritik mot ledningen

Problemen har lett till sjukskrivningar. En anställd har sagt upp sig frivilligt.

”Kyrkoherden är en Dr Jekyll och Mister Hyde”, sa en kritisk anställd till NWT i november 2014.

– Vi började med en arbetsmiljökartläggning med företagshälsovården och bad Arbetsmiljöverket om hjälp. Nu har vi tio punkter som de har tagit fram, på sådant vi behöver jobba med, säger Hans-Viktor Krolovitsch.

60-tal anställda

Sunne pastorat har drygt 60 anställda. Samtliga ska involveras i arbetsmiljöarbetet.

– Arbetsmiljöverket var hos oss under våren efter att en person hade gjort en anmälan. Nu har vi ett underlag att utgå ifrån och vi ska uppfylla kraven. Arbetsmiljöarbetet är ju ett fortlöpande arbete och en uppgift som man inte lägger åt sidan.

”Får inte tappa fokus”

– Jag tycker det är bra att hela gruppen nu får jobba med dessa frågor. Samtidigt har vi förmånen att bli avlönade inom kyrkan, det är viktigt att inte tappa fokus på sin arbetsuppgift; vi har nästan 10 000 församlingsmedlemmar att serva, säger Hans-Viktor Krolovitsch.

Arbetsmiljöverket gör en uppföljning 30 november.

”De mår bra”

Då ska en kravlista på tio punkter vara uppfylld.

Bland annat handlar det om att fördela arbetsmiljöuppgifter, ge skyddsombud och arbetstagare möjlighet att medverka i arbetsmiljöarbetet, undersöka arbetsförhållandena och skapa rutiner för att hantera situationer med kränkande särbehandling, hot eller våld.

Hur mår personalen egentligen?

– De mår bra. Personal kommer fram till mig och undrar: ”Vem för vår talan? Vi mår jättebra, har en fantastisk arbetsplats och trivs här! Vi känner oss kränkta av att läsa anonyma insändare i tidningen.”

Kyrkoherden Hans-Viktor Krolovitsch tog över Sunne pastorat 2013. Enligt honom fanns arbetsmiljöproblem redan då.

Anonyma insändare

– Problemet är att ingen har kommit fram till mig och sagt ”jag har problem” utan det började med anonyma insändare. Det framkom ett väldigt luddigt problem, säger Hans-Viktor Krolovitsch.

Några anställda vittnade bland annat om trakasserier, utfrysning och bristande kommunikation mellan ledning och anställda.

Kritik mot ledningen

Problemen har lett till sjukskrivningar. En anställd har sagt upp sig frivilligt.

”Kyrkoherden är en Dr Jekyll och Mister Hyde”, sa en kritisk anställd till NWT i november 2014.

– Vi började med en arbetsmiljökartläggning med företagshälsovården och bad Arbetsmiljöverket om hjälp. Nu har vi tio punkter som de har tagit fram, på sådant vi behöver jobba med, säger Hans-Viktor Krolovitsch.

60-tal anställda

Sunne pastorat har drygt 60 anställda. Samtliga ska involveras i arbetsmiljöarbetet.

– Arbetsmiljöverket var hos oss under våren efter att en person hade gjort en anmälan. Nu har vi ett underlag att utgå ifrån och vi ska uppfylla kraven. Arbetsmiljöarbetet är ju ett fortlöpande arbete och en uppgift som man inte lägger åt sidan.

”Får inte tappa fokus”

– Jag tycker det är bra att hela gruppen nu får jobba med dessa frågor. Samtidigt har vi förmånen att bli avlönade inom kyrkan, det är viktigt att inte tappa fokus på sin arbetsuppgift; vi har nästan 10 000 församlingsmedlemmar att serva, säger Hans-Viktor Krolovitsch.

Arbetsmiljöverket gör en uppföljning 30 november.

”De mår bra”

Då ska en kravlista på tio punkter vara uppfylld.

Bland annat handlar det om att fördela arbetsmiljöuppgifter, ge skyddsombud och arbetstagare möjlighet att medverka i arbetsmiljöarbetet, undersöka arbetsförhållandena och skapa rutiner för att hantera situationer med kränkande särbehandling, hot eller våld.

Hur mår personalen egentligen?

– De mår bra. Personal kommer fram till mig och undrar: ”Vem för vår talan? Vi mår jättebra, har en fantastisk arbetsplats och trivs här! Vi känner oss kränkta av att läsa anonyma insändare i tidningen.”