2016-08-22 23:11

2016-08-22 23:11

Provmålningen fortsätter på E45:an

SUNNE: Vägmarkeringar kostar 250 miljoner kronor årligen

Det är ett inget vanligt vägarbete som pågår på E45:an norr om Sunne just nu.
I veckan målar en bred palett europiska företag färgmaterial som ska testas och utvärderas.

Framöver satsas på certifierade material till linjerna på de svenska och norska vägarna. Förra året påbörjades tester för certifiering vid ett provfält på E45:an mellan Sunne och Torsby.

250 miljoner kronor

Det handlar om stora pengar inom branschen.

– Trafikverket köper vägmarkering för 250 miljoner kronor varje år, säger Lars Petersson som är nationell samordnare på Trafikverket.

Tidigare har Trafikverket mestadels köpt nordiskt material – nu vill fler vara med och konkurrera. På Trafikverket är man glatt överraskad över det stora internationella intresset.

– Företag från elva olika länder deltog förra året, då testades 81 olika material. Nu har det kommit till ytterligare företag, säger Lars Petersson.

Målas söderut

Ett stenkast från Ulvsby herrgård i Sunne förblir ena vägbanan fortsatt randig som ett övergångsställe. Under veckan målas vägen ytterligare en bit, söderut. Trafiken regleras med tillfälliga trafikljus under tiden arbetet pågår.

Ränderna i gult och vitt ingår alltså i inte i något påkostat konstprojekt – det handlar om att blanda till det perfekta receptet. Materialet ska tåla nordiskt klimat, tufft slitage av dubbdäck och vinterväghållning. Linjerna måste synas tydligt.

Hur har det gått hittills?

– Resultaten från mätningarna är sämre än vi hade hoppats på, säger Lars Petersson på Trafikverket. Även för en lekman syns tydligt att flera färgpartier på E45:ans testfält inte har hållit för påfrestningarna.

– Nu ska 70 nya recept testas. De utvärderas under två års tid, säger Lars Petersson.

Framöver satsas på certifierade material till linjerna på de svenska och norska vägarna. Förra året påbörjades tester för certifiering vid ett provfält på E45:an mellan Sunne och Torsby.

250 miljoner kronor

Det handlar om stora pengar inom branschen.

– Trafikverket köper vägmarkering för 250 miljoner kronor varje år, säger Lars Petersson som är nationell samordnare på Trafikverket.

Tidigare har Trafikverket mestadels köpt nordiskt material – nu vill fler vara med och konkurrera. På Trafikverket är man glatt överraskad över det stora internationella intresset.

– Företag från elva olika länder deltog förra året, då testades 81 olika material. Nu har det kommit till ytterligare företag, säger Lars Petersson.

Målas söderut

Ett stenkast från Ulvsby herrgård i Sunne förblir ena vägbanan fortsatt randig som ett övergångsställe. Under veckan målas vägen ytterligare en bit, söderut. Trafiken regleras med tillfälliga trafikljus under tiden arbetet pågår.

Ränderna i gult och vitt ingår alltså i inte i något påkostat konstprojekt – det handlar om att blanda till det perfekta receptet. Materialet ska tåla nordiskt klimat, tufft slitage av dubbdäck och vinterväghållning. Linjerna måste synas tydligt.

Hur har det gått hittills?

– Resultaten från mätningarna är sämre än vi hade hoppats på, säger Lars Petersson på Trafikverket. Även för en lekman syns tydligt att flera färgpartier på E45:ans testfält inte har hållit för påfrestningarna.

– Nu ska 70 nya recept testas. De utvärderas under två års tid, säger Lars Petersson.