2016-05-13 06:00

2016-05-13 06:00

Gynnar Tetra Pak i Sunne

SUNNE: "Succén för Värmlandsmjölken ett ställningstagande för det lokalproducerade"

Allt fler kunder väljer Wermlands Mejeris lokalproducerade mjölk. Det gynnar även förpackningstillverkaren Tetra Pak i Sunne.
– Det här är bra för oss, säger produktionsdirektören på Tetra Pak, Tor Dahlskog.

Wermlands Mejeri är ett av de mindre mejerierna som Tetra Pak samarbetar med och den allt större försäljningen av Värmlandsmjölken gläder förstås förpackningstillverkaren.

– Det är ju jättebra för oss, säger Tor Dahlskog, som i övrigt vill hänvisa till kommunikationsansvarige på Tetra Pak, Christina Appelgren.

Förnybar

Christina Appelgren kan berätta följande.

– Wermlands Mejeri i Nysäter började med Värmlandsmjölken i höstas och var en av våra första kunder som lanserade sina produkter i vår helt förnybara förpackning. Hela kartongen kommer från förnybar råvara och plasten i skruvkorkarna kommer från förnybar plast gjord av sockerrör.

Gynnar många

Tetra Pak jobbar mycket med att förpackningarna ska göras av återvunnet material.

– Det är en framgång för oss. Det är ju mycket roligt att Wermlands Mejeri lyckats så väl i sin försäljning. Det gynnar förstås oss och till sist så är det ju också svensk skogsråvara som vi använder, framhåller Christina Appelgren.

Nio gårdar

I dag är nio gårdar anslutna och vd för Wermlands Mejeri är Yngve Gustafsson.

– Det kommer att bli fler gårdar, eftersom efterfrågan är större än vi hinner leverera. Vi planerar också för andra produkter och börjar med fil och smör, berättar han.

Fördubblar

För närvarande producerar mejeriet 19 000 liter sex dagar i veckan.

– Vi är nu i taket på vad vi klarar av. Därför har vi köpt in två nya tankar och införskaffat en ny förpackningsmaskin som gör att vi kan fördubbla kapaciteten och producera 40 000 liter mjölk per dag, säger Yngve Gustafsson.

Ställningstagande

Wermlands Mejeri har bara varit i gång ett halvår och Värmlandsmjölken har fått ett succéartat mottagande av kunderna runt om i Värmland.

– Vi levererar till 97 butiker. Att kunderna väljer vår mjölk, trots att den är två kronor dyrare, det ser jag som ett klart ställningstagande för det lokalproducerade, säger en mycket nöjd Yngve Gustafsson.

Wermlands Mejeri är ett av de mindre mejerierna som Tetra Pak samarbetar med och den allt större försäljningen av Värmlandsmjölken gläder förstås förpackningstillverkaren.

– Det är ju jättebra för oss, säger Tor Dahlskog, som i övrigt vill hänvisa till kommunikationsansvarige på Tetra Pak, Christina Appelgren.

Förnybar

Christina Appelgren kan berätta följande.

– Wermlands Mejeri i Nysäter började med Värmlandsmjölken i höstas och var en av våra första kunder som lanserade sina produkter i vår helt förnybara förpackning. Hela kartongen kommer från förnybar råvara och plasten i skruvkorkarna kommer från förnybar plast gjord av sockerrör.

Gynnar många

Tetra Pak jobbar mycket med att förpackningarna ska göras av återvunnet material.

– Det är en framgång för oss. Det är ju mycket roligt att Wermlands Mejeri lyckats så väl i sin försäljning. Det gynnar förstås oss och till sist så är det ju också svensk skogsråvara som vi använder, framhåller Christina Appelgren.

Nio gårdar

I dag är nio gårdar anslutna och vd för Wermlands Mejeri är Yngve Gustafsson.

– Det kommer att bli fler gårdar, eftersom efterfrågan är större än vi hinner leverera. Vi planerar också för andra produkter och börjar med fil och smör, berättar han.

Fördubblar

För närvarande producerar mejeriet 19 000 liter sex dagar i veckan.

– Vi är nu i taket på vad vi klarar av. Därför har vi köpt in två nya tankar och införskaffat en ny förpackningsmaskin som gör att vi kan fördubbla kapaciteten och producera 40 000 liter mjölk per dag, säger Yngve Gustafsson.

Ställningstagande

Wermlands Mejeri har bara varit i gång ett halvår och Värmlandsmjölken har fått ett succéartat mottagande av kunderna runt om i Värmland.

– Vi levererar till 97 butiker. Att kunderna väljer vår mjölk, trots att den är två kronor dyrare, det ser jag som ett klart ställningstagande för det lokalproducerade, säger en mycket nöjd Yngve Gustafsson.