2016-04-18 10:46

2016-04-18 10:47

"Det är väl halvstôlligt att hålla på med detta"

SUNNE: Veteraner samlades hos Granngården

Veterantraktordagen arrangerades vid Granngården för fjärde året på rad. Här visades förutom taktorer även vedkapor, mopeder, tändkulemotorer, lastbilar och bilar.
– Idag är gengaskapen bästa grejen. Helt klart, konstaterade Hasse Andersson, ordförande i Askersby Kalasik traktorklubb.

Det är fjärde året på rad som klubben står för arrangemanget. 31 ekipage hade samlats och det var en salig blandning av motorer och fordon där gemensamma nämnaren var veteran.

Och folk kom och trivdes.

– De yngre vet inte vad grejerna har använts till. De äldre gubbarna kommer hit och blir nostalgiska, förklarade Yngve Nilsson.

Den veteran som de flesta ansåg som mest ovanlig på utställningen var en gengaskap som drevs av en Beijer tändkulemotor från 1929.

– Den kapar och klyver vd i decimeterlängder och användes under krigsåren. Den är byggd av delar från en T-Ford och jag har aldrig sett en exakt likadan vedkap, berättade ägaren Henry Nyström.

4 000 arbetstimmar

Dagens äldsta bil var Stig Janssons T-Ford från 1923. Bilen har stått många år på Torsby fordonsmuseum och Stig har ägnat de två senaste vintrarna åt att gå igenom bilen och byta ut slitna delar.

– Det är en utmaning. Men detta är mitt intresse, jag har hållit på med bilar sedan jag var sjutton år, berättade han.

En annan entusiast var Jonas Bergström som fanns på plats med sin Volvo Hesselman från 1939.

– Jag renoverade bilen mellan åren 1996–99 och var klar efter knappt 4 000 arbetstimmar. Innan jag köpte lastbilen hade den stått i skogen i Dalarna sedan 1954. Hesselmans motorer är unika i sitt slag. Det är dieselmotorer med tändstift, konstruerad efter Jonas Hesselmans principer.

Och den är unik på flera sätt.

– Jag känner bara till en enda sådan här lastbil till i Sverige. Den finns hos Volvo i Göteborg.

Det är fjärde året på rad som klubben står för arrangemanget. 31 ekipage hade samlats och det var en salig blandning av motorer och fordon där gemensamma nämnaren var veteran.

Och folk kom och trivdes.

– De yngre vet inte vad grejerna har använts till. De äldre gubbarna kommer hit och blir nostalgiska, förklarade Yngve Nilsson.

Den veteran som de flesta ansåg som mest ovanlig på utställningen var en gengaskap som drevs av en Beijer tändkulemotor från 1929.

– Den kapar och klyver vd i decimeterlängder och användes under krigsåren. Den är byggd av delar från en T-Ford och jag har aldrig sett en exakt likadan vedkap, berättade ägaren Henry Nyström.

4 000 arbetstimmar

Dagens äldsta bil var Stig Janssons T-Ford från 1923. Bilen har stått många år på Torsby fordonsmuseum och Stig har ägnat de två senaste vintrarna åt att gå igenom bilen och byta ut slitna delar.

– Det är en utmaning. Men detta är mitt intresse, jag har hållit på med bilar sedan jag var sjutton år, berättade han.

En annan entusiast var Jonas Bergström som fanns på plats med sin Volvo Hesselman från 1939.

– Jag renoverade bilen mellan åren 1996–99 och var klar efter knappt 4 000 arbetstimmar. Innan jag köpte lastbilen hade den stått i skogen i Dalarna sedan 1954. Hesselmans motorer är unika i sitt slag. Det är dieselmotorer med tändstift, konstruerad efter Jonas Hesselmans principer.

Och den är unik på flera sätt.

– Jag känner bara till en enda sådan här lastbil till i Sverige. Den finns hos Volvo i Göteborg.