2016-03-09 11:14

2016-03-09 11:29

"Det ska synas att filmerna är lite B"

LYSVIK: Gör succé på Facebook

En fredagskväll förra året, strax innan Håkan Eriksson och Jenny Karlsson skulle stänga butiken och gå hem och titta på Let's dance, bestämde de sig för att dansa tango i butiken.
De filmade, la upp filmsnutten på Coop Nära Lysviks facebooksida, och resten är historia. I dag visas varje film de gör tusentals gånger.
– Filmerna brukar bli veckans snackis och det är roligt, konstaterar butikschef Håkan Eriksson.

Uppmaningen att jobba med butikens facebook-sida för att marknadsföra verksamheten kom från centralt håll inom Coop för något år sedan. Men att en liten butik i Lysvik skulle få så stor genomslagskraft, räknade nog ingen med. I dag kan Håkan och hans personal på Coop Nära i Lysvik stoltsera med att filmsnuttarna som handlar om allt från luciatåg, Värmlandsmjölk, bus när chefen är på semester och Håkan som får storhetsvansinne har visats tusentals gånger på Facebook.

43 000 visningar

Senaste filmen gjorde de i tisdags, på internationella kvinnodagen.

– Vi tar upp ämnen som är aktuella. När Värmlandsmjölken kom till exempel, gjorde vi en liten filmsnutt om det. Och den är vår hittills mest sedda. Jag tror den har visats runt 43 000 gånger på Facebook. Annars brukar filmerna ligga på runt 15 000–25 000 visningar, berättar Håkan.

Efter första filmen tog det några månader innan det var dags för nästa. Idén till den var det, som så ofta, Jenny Karlsson, som fick.

– Jag och Bodil bestämde oss för att hitta på bus i butiken när Håkan var på semester, mest för att driva med Håkan. Vi åkte på rullbandet och körde kundvagnsrace, berättar Jenny.

Det blir som det blir

Många gillade filmerna, och på den vägen är det.

– Vi har aldrig något manus utan kommer bara spontant på att vi kanske ska göra en film. Och då gör vi det. Vi planerar inte, utan tycker att det ska synas att filmerna är lite B. Skulle vi försöka göra det proffsigt, skulle alltihop falla. Så det blir som det blir. Ofta blir det helt bort i stôll, andra gånger ingenting. Allt gör vi förstås på skoj och vi vill aldrig kränka någon annan. Däremot driver vi gärna med oss själva, berättar Håkan som uppskattar responsen från kunderna.

Gör plusresultat

– Det har faktiskt kommit hit folk från andra ställen, enbart för att se vad det här är för butik. En gång kom en kvinna hit med sin lilla son och sa att ”han skulle vilja träffa tanten som åkte på rullbandet”. Då fick jag gå och hämta Bodil, säger Håkan och skrattar.

Ja, stämningen på Coop Nära i Lysvik är positiv. Kanske är det en av anledningarna till att det går såpass bra för butiken.

– Vi byggde om och fräschade upp butiken 2009 och sedan dess har vi gjort plusresultat varje år. Vi är faktiskt den enda av Coops Nära-butiken i Värmland som gjort det, sex år på rad. Och då blir jobbet ännu roligare, en utmaning att klara det fler år, berättar Håkan som varit butikschef i Lysvik sedan 2003.

Trogen kundkrets

Samtidigt vill han inte sticka under stol med att det är tufft att driva lanthandel i dagens samhälle.

– Vi går plus, men det är inga jätteresultat vi gör eftersom många väljer att handla i större butiker. Men vi har en trogen kundkrets och den är viktig för oss.

Uppmaningen att jobba med butikens facebook-sida för att marknadsföra verksamheten kom från centralt håll inom Coop för något år sedan. Men att en liten butik i Lysvik skulle få så stor genomslagskraft, räknade nog ingen med. I dag kan Håkan och hans personal på Coop Nära i Lysvik stoltsera med att filmsnuttarna som handlar om allt från luciatåg, Värmlandsmjölk, bus när chefen är på semester och Håkan som får storhetsvansinne har visats tusentals gånger på Facebook.

43 000 visningar

Senaste filmen gjorde de i tisdags, på internationella kvinnodagen.

– Vi tar upp ämnen som är aktuella. När Värmlandsmjölken kom till exempel, gjorde vi en liten filmsnutt om det. Och den är vår hittills mest sedda. Jag tror den har visats runt 43 000 gånger på Facebook. Annars brukar filmerna ligga på runt 15 000–25 000 visningar, berättar Håkan.

Efter första filmen tog det några månader innan det var dags för nästa. Idén till den var det, som så ofta, Jenny Karlsson, som fick.

– Jag och Bodil bestämde oss för att hitta på bus i butiken när Håkan var på semester, mest för att driva med Håkan. Vi åkte på rullbandet och körde kundvagnsrace, berättar Jenny.

Det blir som det blir

Många gillade filmerna, och på den vägen är det.

– Vi har aldrig något manus utan kommer bara spontant på att vi kanske ska göra en film. Och då gör vi det. Vi planerar inte, utan tycker att det ska synas att filmerna är lite B. Skulle vi försöka göra det proffsigt, skulle alltihop falla. Så det blir som det blir. Ofta blir det helt bort i stôll, andra gånger ingenting. Allt gör vi förstås på skoj och vi vill aldrig kränka någon annan. Däremot driver vi gärna med oss själva, berättar Håkan som uppskattar responsen från kunderna.

Gör plusresultat

– Det har faktiskt kommit hit folk från andra ställen, enbart för att se vad det här är för butik. En gång kom en kvinna hit med sin lilla son och sa att ”han skulle vilja träffa tanten som åkte på rullbandet”. Då fick jag gå och hämta Bodil, säger Håkan och skrattar.

Ja, stämningen på Coop Nära i Lysvik är positiv. Kanske är det en av anledningarna till att det går såpass bra för butiken.

– Vi byggde om och fräschade upp butiken 2009 och sedan dess har vi gjort plusresultat varje år. Vi är faktiskt den enda av Coops Nära-butiken i Värmland som gjort det, sex år på rad. Och då blir jobbet ännu roligare, en utmaning att klara det fler år, berättar Håkan som varit butikschef i Lysvik sedan 2003.

Trogen kundkrets

Samtidigt vill han inte sticka under stol med att det är tufft att driva lanthandel i dagens samhälle.

– Vi går plus, men det är inga jätteresultat vi gör eftersom många väljer att handla i större butiker. Men vi har en trogen kundkrets och den är viktig för oss.