2016-01-22 12:21

2016-01-22 12:21

En kemilektion i sötaste laget till frukoststunden

SUNNE: Mjölkchoklad, baconflott och litervis med apelsinjuice

Blodets berg- och dalbana. Vad är det egentligen som vi stoppar i oss till frukost – och hur mår vi efteråt? Detta tog eleverna i klass NV13 reda på i går morse, när de under sin kemilektion testade att äta olika sorters frukostar och sedan mäta blodsockret efter maten.
– Vissa resultat överraskar, och många får nog en aha-upplevelse, säger Magda Hulu Mazurska, lärare.

Experimentet utför hon varje år med sina treor. Eleverna kommer till dagens första lektion på fastande mage och äter frukost tillsammans. Alla äter dock olika sorters kost, som de själva komponerat.

– Vi mäter blodsockret innan vi äter och direkt efter att vi har ätit, för att se hur maten har påverkat blodsockret. Sedan tar vi nya prover var femte minut för att se hur blodsockret ändras över tid, säger Magda Hulu Mazurska.

Sockerspeedad

Det som gäller är att blodsockret inte ska stiga för högt och heller inte för snabbt, utan ska hålla en jämn kurva mellan måltiderna.

– Om det stiger för högt och snabbt händer det som man brukar säga om barn som ätit godis, att man blir ”sockerspeedad”. Allt är jättekul och energin är på topp en liten stund, sedan blir man väldigt snabbt sur och trött.

Choklad och glass

Bo Smith var entusiastisk inför experimentet.

– Jätteroligt, jag har längtat till den här lektionen!

Hennes frukost var en minst sagt söt historia.

– Jag har satt i mig en mjölkchokladkaka och en milkshake gjord på mjölk, banan och vaniljglass.

Synlig förändring

Ändå är hon inte värst. Sebastian Nystedt bälgar i sig en hejdundrande sockerkick bestående av 1,75 liter apelsinjuice, två paket druvsocker och en skopa pwo-pulver – kosttillskott som tas innan man tränar för maximal energiffekt.

– Det är ungefär 200 gram socker. Jag kommer nog att bli ganska pigg. I tio minuter, säger han.

Vid sådana extrema socker– och energipåfyllningar kan resultatet snabbt ses med blotta ögat.

– Jag ser på Sebastian, som brukar vara så lugn och sansad, att hans ögon inte är som de brukar, skrattar Magda.

420 gram bacon

Men när det gäller hur nyttig ens kost är finns det förstås många andra aspekter att ta hänsyn till. Är mängden socker och kolhydrater så låg att man kommer under blodsockernivån man hade innan får kroppen kämpa för att bryta ner den. Och en överdrift av fett är ju inte nyttigt bara för att det inte påverkar blodsockret. Anton Forsberg hade morgonens klart fetaste måltid.

– Det ska bli en proteinrik och jättefet frukost i form av tre paket bacon och äggröra på sex ägg och flottet från baconet. Det kommer nog att göra mig ganska slö, och kanske blir jag också lite dålig i magen.

Små förändringar

Vissa resultat överraskar, berättar Magda Hulu Mazurska.

– Många tror att det är bra att äta frukt till frukost, men det får blodsockret att stiga lika mycket som godis. Gröt med ägg har visat sig vara den som ger jämnast blodsockernivå i dagens test. Den har vi inte prövat förut, däremot gröt med sylt, vilket gav ett helt annat resultat.

Sunt förnuft

Men egentligen är samtliga frukostar på elevernas testbord rätt extrema, för ingen av dem håller en balanserad blandning av alla näringsämnen.

– Sunt förnuft och att äta varierat är det bästa. Teorin säger ju att hela dagen påverkas av din frukost, säger Magda Hulu Mazurska.

Experimentet utför hon varje år med sina treor. Eleverna kommer till dagens första lektion på fastande mage och äter frukost tillsammans. Alla äter dock olika sorters kost, som de själva komponerat.

– Vi mäter blodsockret innan vi äter och direkt efter att vi har ätit, för att se hur maten har påverkat blodsockret. Sedan tar vi nya prover var femte minut för att se hur blodsockret ändras över tid, säger Magda Hulu Mazurska.

Sockerspeedad

Det som gäller är att blodsockret inte ska stiga för högt och heller inte för snabbt, utan ska hålla en jämn kurva mellan måltiderna.

– Om det stiger för högt och snabbt händer det som man brukar säga om barn som ätit godis, att man blir ”sockerspeedad”. Allt är jättekul och energin är på topp en liten stund, sedan blir man väldigt snabbt sur och trött.

Choklad och glass

Bo Smith var entusiastisk inför experimentet.

– Jätteroligt, jag har längtat till den här lektionen!

Hennes frukost var en minst sagt söt historia.

– Jag har satt i mig en mjölkchokladkaka och en milkshake gjord på mjölk, banan och vaniljglass.

Synlig förändring

Ändå är hon inte värst. Sebastian Nystedt bälgar i sig en hejdundrande sockerkick bestående av 1,75 liter apelsinjuice, två paket druvsocker och en skopa pwo-pulver – kosttillskott som tas innan man tränar för maximal energiffekt.

– Det är ungefär 200 gram socker. Jag kommer nog att bli ganska pigg. I tio minuter, säger han.

Vid sådana extrema socker– och energipåfyllningar kan resultatet snabbt ses med blotta ögat.

– Jag ser på Sebastian, som brukar vara så lugn och sansad, att hans ögon inte är som de brukar, skrattar Magda.

420 gram bacon

Men när det gäller hur nyttig ens kost är finns det förstås många andra aspekter att ta hänsyn till. Är mängden socker och kolhydrater så låg att man kommer under blodsockernivån man hade innan får kroppen kämpa för att bryta ner den. Och en överdrift av fett är ju inte nyttigt bara för att det inte påverkar blodsockret. Anton Forsberg hade morgonens klart fetaste måltid.

– Det ska bli en proteinrik och jättefet frukost i form av tre paket bacon och äggröra på sex ägg och flottet från baconet. Det kommer nog att göra mig ganska slö, och kanske blir jag också lite dålig i magen.

Små förändringar

Vissa resultat överraskar, berättar Magda Hulu Mazurska.

– Många tror att det är bra att äta frukt till frukost, men det får blodsockret att stiga lika mycket som godis. Gröt med ägg har visat sig vara den som ger jämnast blodsockernivå i dagens test. Den har vi inte prövat förut, däremot gröt med sylt, vilket gav ett helt annat resultat.

Sunt förnuft

Men egentligen är samtliga frukostar på elevernas testbord rätt extrema, för ingen av dem håller en balanserad blandning av alla näringsämnen.

– Sunt förnuft och att äta varierat är det bästa. Teorin säger ju att hela dagen påverkas av din frukost, säger Magda Hulu Mazurska.