2016-01-19 09:50

2016-01-20 15:55

Allt är på väg uppåt

SUNNE: Positiva siffror för Selma Spa

Hotell Selma Lagerlöf lades ned och Hotell Frykenstrand har sålts. Nu finns bara en självklar stjärna på Sunnes hotellhimmel. Och den lyser klart.
– Vi går riktigt bra nu, men vi har jobbat hårt för det, säger vd Anders Pertun.

Att det bara skulle det vara det minskade antalet hotellsängar som bäddat för Selma Spa köper inte Pertun riktigt.

– Det är klart att det inverkar. Men en hotellverksamhet har inte mycket gratis. Det är målinriktat och enträget jobb som gäller och jag tror att det är framför allt det vi skördar frukterna av nu, säger han.

Selma Spa har ökat omsättningen med 16 miljoner kronor, från 77,3 miljoner 2014 till 93,3 miljoner 2015. En ökning med 21 procent.

Resultatet har ökat från 2 miljoner kronor till 8,8 miljoner och beläggningen har ökat från 41 procent 2014 till 53 procent 2015. Antalet gästnätter beräknas till cirka 65 000 under 2015.

– Det är fantastiskt bra. Vi tycker själva att det är imponerande siffror.

Bakom de glädjande resultaten ligger bland annat att man nu säljer mer per gäst och man hela tiden försöker öka attraktionskraften.

– I stort sett gör vi det som gjordes redan för 25 år sedan, men en viss utveckling måste alltid ske. Vi försöker hela tiden förbättra behandlingar, mat och dryck och aktiviteter. Dessutom har vi renoverat en hel del. Såväl i lobbyn som på restaurangsidan.

Ett ledord Selma Spa har haft de senaste åren är tydlighet.

– Du ska veta vad du får här. Ett bra exempel är våra familjeveckor. Nu vet de flesta att vi inte har någon nedre åldersgräns när skolorna har lov. Förr blev det lite krockar där, men det sker allt mer sällan.

Anders Pertun framhåller också hotellets koppling till idrotten som väldigt viktig.

– Orientering, skidor, cykel, fotbollsturneringar. Vi får en stor del av den kakan och i det sammanhanget är ofta storleken vår styrka. Det gäller även Svenska rallyt som också är bra för oss, men ju mer det centreras till Karlstad desto sämre är det förstås för övriga Värmland, säger han.

Med Hotell Selma Lagerlöf försvann 300 bäddar. Vad som händer efter försäljningen av Hotell Frykenstrand är fortfarande oklart. Selma Spa har 350 bäddar.

– Klart är att det är en bit kvar till Sunnes glansdagar då antalet bäddar i kommunen låg över 1000.

Anders Pertun tror inte att det här försämrar Sunne attraktionskraft.

– Runt 600 bäddar totalt kan vara rätt lagom. Man ska komma ihåg att Sunne hade ovanligt många hotellbäddar per capita. Sett över en hel säsong är det totala antalet bäddar mer väl avvägt nu. Sedan kanske man går miste om de riktigt stora arrangemangen, men det har vi inte sett än.

När det gäller Sunnes framtid hoppas Pertun på en kapitalstark ägare som kan ta ett helhetsgrepp på Kolsnäsområdet.

– Det måste hända något. Det är aldrig bra när saker ligger för fäfot.

För hotellets egen framtid är det full gas som gäller. Två nya säljare har anställts, att lägga till de tidigare tre. Det manstarka gänget säljer just nu på Stockholm Mälardalen, Norge, Dalsland och Göteborgsområdet.

Dessutom bygger man nya konferensrum och en 550 kvadratmeter stor takterass som ska vara klar i maj. Målsättningen är att höja omsättningen till 100 miljoner kronor.

– Ovanpå allt annat vill vi vara Sunnes vardagsrum. Fler och fler Sunnebor hittar hit och det är en väldigt glädjande utveckling.

Att det bara skulle det vara det minskade antalet hotellsängar som bäddat för Selma Spa köper inte Pertun riktigt.

– Det är klart att det inverkar. Men en hotellverksamhet har inte mycket gratis. Det är målinriktat och enträget jobb som gäller och jag tror att det är framför allt det vi skördar frukterna av nu, säger han.

Selma Spa har ökat omsättningen med 16 miljoner kronor, från 77,3 miljoner 2014 till 93,3 miljoner 2015. En ökning med 21 procent.

Resultatet har ökat från 2 miljoner kronor till 8,8 miljoner och beläggningen har ökat från 41 procent 2014 till 53 procent 2015. Antalet gästnätter beräknas till cirka 65 000 under 2015.

– Det är fantastiskt bra. Vi tycker själva att det är imponerande siffror.

Bakom de glädjande resultaten ligger bland annat att man nu säljer mer per gäst och man hela tiden försöker öka attraktionskraften.

– I stort sett gör vi det som gjordes redan för 25 år sedan, men en viss utveckling måste alltid ske. Vi försöker hela tiden förbättra behandlingar, mat och dryck och aktiviteter. Dessutom har vi renoverat en hel del. Såväl i lobbyn som på restaurangsidan.

Ett ledord Selma Spa har haft de senaste åren är tydlighet.

– Du ska veta vad du får här. Ett bra exempel är våra familjeveckor. Nu vet de flesta att vi inte har någon nedre åldersgräns när skolorna har lov. Förr blev det lite krockar där, men det sker allt mer sällan.

Anders Pertun framhåller också hotellets koppling till idrotten som väldigt viktig.

– Orientering, skidor, cykel, fotbollsturneringar. Vi får en stor del av den kakan och i det sammanhanget är ofta storleken vår styrka. Det gäller även Svenska rallyt som också är bra för oss, men ju mer det centreras till Karlstad desto sämre är det förstås för övriga Värmland, säger han.

Med Hotell Selma Lagerlöf försvann 300 bäddar. Vad som händer efter försäljningen av Hotell Frykenstrand är fortfarande oklart. Selma Spa har 350 bäddar.

– Klart är att det är en bit kvar till Sunnes glansdagar då antalet bäddar i kommunen låg över 1000.

Anders Pertun tror inte att det här försämrar Sunne attraktionskraft.

– Runt 600 bäddar totalt kan vara rätt lagom. Man ska komma ihåg att Sunne hade ovanligt många hotellbäddar per capita. Sett över en hel säsong är det totala antalet bäddar mer väl avvägt nu. Sedan kanske man går miste om de riktigt stora arrangemangen, men det har vi inte sett än.

När det gäller Sunnes framtid hoppas Pertun på en kapitalstark ägare som kan ta ett helhetsgrepp på Kolsnäsområdet.

– Det måste hända något. Det är aldrig bra när saker ligger för fäfot.

För hotellets egen framtid är det full gas som gäller. Två nya säljare har anställts, att lägga till de tidigare tre. Det manstarka gänget säljer just nu på Stockholm Mälardalen, Norge, Dalsland och Göteborgsområdet.

Dessutom bygger man nya konferensrum och en 550 kvadratmeter stor takterass som ska vara klar i maj. Målsättningen är att höja omsättningen till 100 miljoner kronor.

– Ovanpå allt annat vill vi vara Sunnes vardagsrum. Fler och fler Sunnebor hittar hit och det är en väldigt glädjande utveckling.