2015-11-03 09:21

2015-11-03 09:21

"Man får vara en kameleont"

PÅ JOBBET: Pär är trafiklärare

Socialt. Att spendera i princip hela arbetsdagen i en bil och på samma gator och kvarter kan tyckas verka monotont. Men Pär Håkansson tycker att trafiklärare tvärtom är ett väldigt omväxlande och engagerande yrke.

– Du träffar en ny personlighet två gånger i timmen.

Pär har bytt från förar- till passagerarsätet. Han hade jobbat på Posten i tolv år när svärföräldrarna som driver Sunne trafikskola frågade om han var intresserad av att jobba som trafiklärare.

– Jag kände att det kunde vara läge att prova något annat, så jag nappade på idén.

Alltid nytt

Efter tre terminers distansstudier via Yrkesakademin i Borlänge började Pär arbeta på trafikskolan i våras.

– Jag trivs mycket bra. Det kanske verkar enformigt att sitta på samma plats hela tiden, men varje körning är helt ny. Samma trafiksituation uppstår aldrig två gånger, och två gånger i timmen träffar du en ny personlighet i bilen.

Stöttepelare

Efter tolv år på Posten kan han kommunens gator och hörn utan och innan. Och från hobbyn som ishockeytränare har han den pedagogiska sidan.

– Det är egentligen väldigt mycket samma sak. Det handlar i grund och botten om att coacha, stötta och att få dem att tro på sig själva. Jag har egentligen inget jätteintresse för bilar i sig, utan drivkraften är att se dem lyckas.

Tuff investering

Att ta körkort är för många den första egna investeringen, och känslan när man står med det efterlängtade kortet i handen är en seger- och frihetskänsla som många beskriver som ett lyckligt minne hela livet.

– Det är ju jättekul att få vara en del av det minnet hos många, säger Pär.

Mycket känslor

Men allt med körkort är inte roligt. Det är svårt, det tar tid, energi och ofta mycket pengar. Många känner också en tickande klocka i bakhuvudet, då de kanske måste ha körkortet i plånboken inför ett visst jobb eller vill ha det avklarat innan de flyttar för att plugga.

– För en del handlar det om jättemycket pengar och visst händer det att de blir stressade över det eller att tiden rinner iväg. Men jag kan ju inte skicka någon på uppkörning som inte är säker för det bara för att det annars blir dyrt för den personen.

Mer än bilkörning

Stressen kan också lätt göra även den mest körintresserade nervös och frustrerad – och en som kör klockrent på trafikskolan kan plötsligt bli obekväm och göra fel när den har en ny person bredvid sig på provet. Viktigast är att man vet hur man ska stötta på bästa sätt – både inför uppkörningen och efteråt, om det inte gått bra. Som trafiklärare sätter det stora krav på ens sociala kompetens.

En psykolog

– Man får vara lite utav en psykolog, och även en kameleont som anpassar sig efter varje ny person och vad den behöver.Man får ju kramp i magen varje gång det är förarprov, för man känner så mycket med dem. Som tur är går det bra oftare än det går dåligt, och det går ju alltid bra i längden.

Pär har bytt från förar- till passagerarsätet. Han hade jobbat på Posten i tolv år när svärföräldrarna som driver Sunne trafikskola frågade om han var intresserad av att jobba som trafiklärare.

– Jag kände att det kunde vara läge att prova något annat, så jag nappade på idén.

Alltid nytt

Efter tre terminers distansstudier via Yrkesakademin i Borlänge började Pär arbeta på trafikskolan i våras.

– Jag trivs mycket bra. Det kanske verkar enformigt att sitta på samma plats hela tiden, men varje körning är helt ny. Samma trafiksituation uppstår aldrig två gånger, och två gånger i timmen träffar du en ny personlighet i bilen.

Stöttepelare

Efter tolv år på Posten kan han kommunens gator och hörn utan och innan. Och från hobbyn som ishockeytränare har han den pedagogiska sidan.

– Det är egentligen väldigt mycket samma sak. Det handlar i grund och botten om att coacha, stötta och att få dem att tro på sig själva. Jag har egentligen inget jätteintresse för bilar i sig, utan drivkraften är att se dem lyckas.

Tuff investering

Att ta körkort är för många den första egna investeringen, och känslan när man står med det efterlängtade kortet i handen är en seger- och frihetskänsla som många beskriver som ett lyckligt minne hela livet.

– Det är ju jättekul att få vara en del av det minnet hos många, säger Pär.

Mycket känslor

Men allt med körkort är inte roligt. Det är svårt, det tar tid, energi och ofta mycket pengar. Många känner också en tickande klocka i bakhuvudet, då de kanske måste ha körkortet i plånboken inför ett visst jobb eller vill ha det avklarat innan de flyttar för att plugga.

– För en del handlar det om jättemycket pengar och visst händer det att de blir stressade över det eller att tiden rinner iväg. Men jag kan ju inte skicka någon på uppkörning som inte är säker för det bara för att det annars blir dyrt för den personen.

Mer än bilkörning

Stressen kan också lätt göra även den mest körintresserade nervös och frustrerad – och en som kör klockrent på trafikskolan kan plötsligt bli obekväm och göra fel när den har en ny person bredvid sig på provet. Viktigast är att man vet hur man ska stötta på bästa sätt – både inför uppkörningen och efteråt, om det inte gått bra. Som trafiklärare sätter det stora krav på ens sociala kompetens.

En psykolog

– Man får vara lite utav en psykolog, och även en kameleont som anpassar sig efter varje ny person och vad den behöver.Man får ju kramp i magen varje gång det är förarprov, för man känner så mycket med dem. Som tur är går det bra oftare än det går dåligt, och det går ju alltid bra i längden.

Lyckan väger upp

Namn: Pär Håkansson.

Yrke: Trafiklärare.

Fördel med yrket: Att man träffar så mycket folk.

Nackdel med yrket: Varje gång någon kuggar känns det tungt i kroppen. Men det vägs upp av lyckan varje gång någon klarar det.

Källa: