2015-10-08 06:00

2015-10-08 06:00

Kvarnens själ i ny design

SUNNE: Studentprojekt blev verklighet

En trio studenter på yrkeshögskolan Brobygrafiska gjorde ett projekt för Stöpafors Kvarn. Mjölnaren blev så imponerad att han valde att satsa på konceptet.
Den nya designen speglar företagets genuina själ och har redan blivit ett framgångsrecept.

Runt om i landet syns nu det värmländska skrädmjölet från Stöpafors kvarn i sin nya ”kostym” på butikshyllorna.

– Eleverna lyckades fånga själen i företaget och min idé med det. Och det behövdes en förändring. Att ändra förpackningen blev inte dyrare än när jag bytte namnet när jag tog över för fem år sedan, säger mjölnaren William Olsson.

Hitta ett litet, närproducerande företag, gärna inom hantverk, och finn dess DNA. Koka ner allt i reklamfilm, webbsida, sociala medier, förpackning och andra trycksaker. Det var uppgiften på utbildningen Visuellt grafisk kommunikatör vid Brobygrafiska i Sunne.

Fyra ton mer mjöl

Studenterna Sebastian Edman, Malin Bragby och Marie Andersson valde Stöpafors kvarn och genomförde uppdraget med sådan finess att företaget gjorde verklighet av skolprojektet i våras.

Nu visar siffrorna på en rejäl försäljningsuppgång!

– Efter september ligger vi fyra ton plus jämfört med förra året. Den enda förklaringen jag hittar är den nya förpackningen och hemsidan, säger William Olsson.

För de utexaminerade eleverna blev samarbetet en lärorik erfarenhet och en fjäder i hatten:

Henry Ketola ny mjölare

– Det är fruktansvärt roligt att påsen dyker upp överallt nu. Stöpafors kvarn-projektet är mitt starkaste kort i portfolion, säger Sebastian Edman, som i dag jobbar på Eurovator i Karlstad.

William Olsson håller just nu på att lära upp Henry Ketola från Torsby som ska ta över Stöpafors kvarn. Själv ska han vara föräldraledig och satsa på sina gamla passioner; musiken och bioodlingen.

– Jag mal mitt sista kilo den sista november. Det känns inte som om jag lämnar över ett sjunkande skepp, säger William Olsson och ler.

Runt om i landet syns nu det värmländska skrädmjölet från Stöpafors kvarn i sin nya ”kostym” på butikshyllorna.

– Eleverna lyckades fånga själen i företaget och min idé med det. Och det behövdes en förändring. Att ändra förpackningen blev inte dyrare än när jag bytte namnet när jag tog över för fem år sedan, säger mjölnaren William Olsson.

Hitta ett litet, närproducerande företag, gärna inom hantverk, och finn dess DNA. Koka ner allt i reklamfilm, webbsida, sociala medier, förpackning och andra trycksaker. Det var uppgiften på utbildningen Visuellt grafisk kommunikatör vid Brobygrafiska i Sunne.

Fyra ton mer mjöl

Studenterna Sebastian Edman, Malin Bragby och Marie Andersson valde Stöpafors kvarn och genomförde uppdraget med sådan finess att företaget gjorde verklighet av skolprojektet i våras.

Nu visar siffrorna på en rejäl försäljningsuppgång!

– Efter september ligger vi fyra ton plus jämfört med förra året. Den enda förklaringen jag hittar är den nya förpackningen och hemsidan, säger William Olsson.

För de utexaminerade eleverna blev samarbetet en lärorik erfarenhet och en fjäder i hatten:

Henry Ketola ny mjölare

– Det är fruktansvärt roligt att påsen dyker upp överallt nu. Stöpafors kvarn-projektet är mitt starkaste kort i portfolion, säger Sebastian Edman, som i dag jobbar på Eurovator i Karlstad.

William Olsson håller just nu på att lära upp Henry Ketola från Torsby som ska ta över Stöpafors kvarn. Själv ska han vara föräldraledig och satsa på sina gamla passioner; musiken och bioodlingen.

– Jag mal mitt sista kilo den sista november. Det känns inte som om jag lämnar över ett sjunkande skepp, säger William Olsson och ler.

Skrädmjöl på Stöpafors kvarn

Stöpafors Kvarn, med anor från 1917, är en liten kvarn belägen 15 kilometer från Sunne i Värmland och den drivs sedan 2011 av William Olsson. Stöpafors Kvarn maler och säljer stenmalet skrädmjöl och levererar det till affärer över hela landet. Stöpafors Kvarns skrädmjöl består av havre som rostas i vedeldade ugnar och mals på stenar. Skrädmjöl har lång tradition i den värmländska matkulturen. När havren mognade sent på hösten var det ofta att den möglade. Genom att rosta havren i vedeldade ugnar, skala (skräda) och sedan mala höll den sig längre. Stöpafors Kvarn har sedan starten 1917 malt skrädmjöl på detta traditionella vis. Mjölet har historiskt sett främst använts till värmländska specialiteter som nävgröt, Mårbackakaka och skrädmjölsdrömmar men användningen ökar och mjölet hamnar numera i till exempel surdegsbröd, pajer och pizza. Det traditionella mjölet lever vidare och följer med utvecklingen.

Källa: Stöpafors kvarns nya hemsida